پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون اسبق وزیر نیرو گفت: در حالت عادی واردات آب به‌ صرفه نیست. حتی شیرین‌سازی آب در کشور نیز صرفه اقتصادی ندارد. به عبارت دیگر این دست طرح‌ها برای زمان‌های خاصی از وضعیت کشور کاربرد دارد.

محمدرضا عطارزاده، معاون اسبق آب و آبفای وزارت نيرو در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: اجرای طرح واردات آب، نیازمند هزینه‌های گزافی است. به‌عنوان مثال برای انتقال آب به کشور، حدود 540 کیلومتر تونل نیاز است که همین مساله هزینه‌های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.

وي افزود: با توجه به قیمت تمام شده آب، این اقدام زمانی عملیاتی خواهد شد که با بررسی‌های بیشتری همراه شود چراکه آب دراین شرایط گران‌تر خواهد بود. بنابراین با توجه به این موارد واردات آب برای ما صرفه اقتصادی ندارد اما برای زمان بحرانی راهکار ویژه‌ای است.

معاون اسبق آب و آبفای وزارت نيرو در مورد پيشينه مطالعاتي طرح واردات آب گفت: با توجه به کمبود آب در کشور گزینه انتقال آب از خارج، یکی از راهکارهایی است که همکاران وزارت نیرو سالیان متمادی روی آن مطالعه کرده‌اند و بررسی‌های مختلفی هم در این‌باره داشته‌اند. البته بحث آب مجازی مطرح است مبنی‌بر اینکه محصولات را در جای پرآب بکاریم و به کشور انتقال دهیم. اما گزینه انتقال آب در چند کشور بررسی شده که در این میان تاجیکستان یکی از نقاط پرآب و مناسب برای انتقال آب به کشور شناسایی شده است، حتی مطالعات مختلفی در این‌باره صورت گرفته و مذاکراتی نیز در سطح روسای‌جمهوری در دولت دهم در این‌باره انجام شده است. توافقنامه‌هایی هم بین کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ایران منعقد شده و امروز با توجه به کمبود منابع آبی این بحث مجددا مطرح شده است.

عطارزاده افزود: علاوه بر مسائل سیاسی و تمهیداتی که باید در این‌باره پیش‌بینی شود، مساله هزینه آب مهم‌ترین بحث دراین میان است چراکه آب بسیار گران است. حال اگر قرار باشد، وارد شود، باید تمامی راهکارهای مورد نظر برای صرفه‌جویی آب مانند استفاده بهینه از آب و تبدیل آب‌های غیرشرب برای مصارف دیگر و مجزاسازی آب شرب از مصارف عمومی درکشور انجام شود تا بحث واردات آب صرفه اقتصادی داشته باشد، البته در این میان سازمانی هم باید مسئولیت هزینه‌ها را عهده‌دار شود.

وي خاطرنشان ساخت: واردات آب گزینه اجباری است که به دلیل شرایط کشور باید انجام شود. البته گزینه‌های دیگری چون تصفیه آب از دریای خزر و خلیج‌فارس نیز مطرح است. این موضوع گزینه مهمی است که انجام شد و باید مطالعات بیشتری روی آن صورت گیرد.

معاون اسبق آب و آبفای وزارت نيرو در مورد واردات آب از ساير كشورها علاوه بر تاجيكستان گفت:  کشورهای دیگری چون ارمنستان، گرجستان و افغانستان نیز برای انتقال آب مطرح هستند ضمن اینکه می‌توان در این‌باره از آنها بهره برد. حتی طبق مطالعاتی که انجام شده قرار بود که از کشور هند، آب وارد کنیم.

عطارزاده در مورد زمان اجراي اين طرح گفت: اجرای این طرح نیازمند مطالعات در درازمدت است؛ حتی کارهای زیادی در این‌باره انجام شده اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. ضمن اینکه اعداد نجومی برای این طرح لازم است که باید مطالعه و بعد اقدام شود.