به گزارش پارس ، محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی آثار یارانه تولید بر تغییر نگرش مدیران نظام بانکی نسبت به بخش تولید پرداخت.
 
وی گفت: 80 هزار بنگاه صنعتی کوچک و متوسط با فن‌آوری، تجهیرات و مدیریت سنتی اداره می‌شوند این در حالی است که واحدهای صنعتی بزرگ و مادر کشور کمتر از 100 واحد است.
 
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران، ادامه داد: کشوری که می‌خواهد در حوزه‌های نفت، گاز و معدن به تناسب ذخائرش عرض اندام کند، نیازمند شرکت‌هایی بزرگ، توانمند و مجهز به فناوری روز است چراکه شرکت‌های کوچک، ضعیف و فاقد سرمایه‌ کمک چندانی به حل مشکلات اقتصادی کشور نمی‌کنند.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با نقد عملکرد نظام بانکی در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید، گفت: سالهاست که اصلی‌ترین کار بانک‌ها، بنگاه‌داری و خرید و فروش ملک، زمین، سکه،‌ ارز و طلا شده است گویا نظام بانکی که باید بانکداری کند به بزرگ‌ترین دلال اقتصادی مبدل شده است.
 
نماینده مردم تهران از دولتمردان و نمایندگان مجلس خواست بانک‌ها را به ریل اصلی خود بازگردانند.
 
سلیمانی افزود: مدیریت پول و پرداخت کارمزد و تسهیلات بانکی به سپرده‌گذاران و فعالان اقتصادی وظیفه ذاتی بانک‌ها است. با کمک قانون و همت دولت باید از هرزروی منابع بانکی جلوگیری شود. باید منابع بانکی به سمت تولید و بخش‌های مولد هدایت شود، اگر این‌طور نشود سیل خروشان نقدینگی و منابع کلان بانکی همچنان در بخش‌های سوداگری در گردش می‌ماند.
 
وی با اشاره به میزان نقدینگی کشور، گفت: بیش از 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور به جای تولید در اختیار بخش‌های واسطه‌گری و دلالی و در بازارهایی که در مدت کوتاهی سود کلانی دارند، ساری و جاری است. این وضعیت روز به روز اقتصاد کشور را به ورطه نابودی نزدیک‌تر کرده و به صورت غیرمستقیم موجب افزایش سود بانکی می‌شود.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هزینه تولید، گفت: هزینه تولید در حدود 40 درصد است. اگر 10 درصد هم سود تولیدکننده و صنعت‌گر را در نظر بگیریم،‌ یک تولیدکننده حداقل 50 درصد باید بر قیمت تولیداتش اضافه کند تا بتواند سرپا بماند، این وضعیت برای بخش تولید غیرممکن است.
 
وی با اشاره به چالش کشاورزان در فروش محصولاتشان در بازار مصرف، گفت: کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان اصلی، ماه‌ها هزینه کشت محصول را متحمل می‌شوند ولی دست آخر یک بنگاه‌دار سوداگر چندین برابر کشاورزی آن هم در کمتر از 30 روز، سود می‌برد.
 
سلیمانی با نقد این وضعیت اقتصادی، گفت: اصطلاحا به این اقتصاد، اقتصاد وارونه گفته می‌شود. برای درست کردن این وارونگی باید بانک‌ها را به وظیفه اصلی خود سوق داد. اگر راه‌های سرمایه‌گذاری تسهیلات و منابع بانکی در بازارهای سوداگرانه غیرمولد بسته شود، بانک‌ها مجبور به حمایت بیشتر از بخش‌های تولیدی کشور می‌شوند.
 
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران هدایت درست و با برنامه نقدینگی و یارانه به بخش تولید را موجب خروج غیرتورمی اقتصاد از رکود دانست و خاطرنشان کرد: با مدیریت درست تسهیلات و منابع بانکی به بخش تولید قطعا وضعیت اشتغال و بهره‌وری بهبود چشمگیری پیدا می‌کند ضمن این‌که تورم این نوع فعالیت بسیار بسیار پایین است به بیان دیگر عاملی که موجب این تورم می‌شود انحراف نقدینگی به بازارهای غیرمولد و واسطه‌ای است.
 
به پیشنهاد سلیمانی، یارانه تولید علاوه بر پرداخت تسهیلات و یارانه سود تسهیلات بانکی صرف تسویه حساب بدهی‌های معوق بخش تولید شود.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن توجه به این پیشنهاد را موجب انفجار و شکوفایی اقتصاد دانست و افزود: اگر دولتمردان از طریق تزریق یارانه به بخش تولید به این بخش نفسی بدمند یقینا این بخش با احیای مجدد و افزایش ظرفیت، انفجار و شکوفایی تدریجی اقتصاد را موجب می‌شود.