پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بخش عمده در تحقیق و تفحص از فولاد سوء مدیریت‌هاست که هزینه‌های گزافی را به دولت تحمیل کرده است
علی سبحانی‌ فر عضو کمیسیون صنایع مجلس كه با برخي از نمايندگان مجلس، تحقیق و تفحص از صنعت فولاد كشور را پيگيري مي كند در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: بخش عمده در تحقیق و تفحص از فولاد سوء مدیریت‌هاست که هزینه‌های گزافی را به دولت تحمیل کرده است ولی این که فرد خاصی مورد اتهام قرار گرفته باشد که مبلغی را حیف و میل کرده یا فسادی در آن صورت گرفته باشد، به این روشنی نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد فرايند تحقيق و تفحص از صنعت فولاد كشور گفت: در سال 1385 دولت تصویب کرد 8 مجتمع فولادسازی بزرگ در کشور احداث شود. این کارخانه‌ها قرار بوده ظرف 3 سال به بهره‌برداری برسد. الان که 8 سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز یک کارخانه هم به ثمر نرسیده و هر کدام از آنها از 30 تا 70 درصد پیشرفت کار دارند. 

وي افزود: در تحقیق و تفحص انجام شده تا الان مشخص شده که سوء مدیریت در دوره گذشته هزینه بسیار بالایی را بر نظام و بیت‌المال تحمیل کرده است چرا که این پروژه‌ها براساس برآوردها در آن زمان با 2 هزار و 800 میلیارد تومان ساخته می‌شود، ولی الان 9 هزار میلیارد تومان هزینه می‌برد که حدود 6 هزار میلیارد تومان در اثر سوء مدیریت بر بودجه کشور تحمیل می‌شود. 

سبحانی ‌فر اضافه كرد: بحث‌های جدی هم در مورد کارشناسی‌های نادرست و رعایت نکردن ترتیب ساخت مراحل پروژه‌ها دیده می‌شود که همگی شکل‌هایی از سوء مدیریت است.

عضو  تحقيق و تفحص از صنعت فولاد كشور از اظهار جزييات اسامي افراد متخلف خودداري كرد و گفت: بخش عمده در تحقیق و تفحص از فولاد سوء مدیریت‌هاست که هزینه‌های گزافی را به دولت تحمیل کرده است ولی این که فرد خاصی مورد اتهام قرار گرفته باشد که مبلغی را حیف و میل کرده یا فسادی در آن صورت گرفته باشد، به این روشنی نیست.

سبحانی‌فر در مورد وضعيت تحريم ها و تاثير آن بر صنعت گفت: صنعت علاوه بر تحریم‌های خارجی از سوی برخی خود تحریمی‌های داخلی هم رنج می‌برد. به این معنا که موانع داخلی اعم از بوروکراسی دولتی، نبود یک دستگاه مسئول و متولی مشخص برای این بخش، تصمیمات خلق‌‌الساعه و شتابزده هم تولیدکنندگان و فعالان این حوزه را آزار می‌داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد وضعيت ركودي گفت: هر چند تورم مهار شده ولی رکود همچنان ادامه دارد. کمبود نقدینگی همچنان تولید را رنج می‌دهد و انتظار می‌رود دولت به صورت جدی به این مقوله ورود کند. 

وي اضافه كرد: دولت باید مبلغ 10 هزار میلیاردی تعیین شده از محل هدفمندی یارانه‌ها  را تزریق کند و مراقبت کند که در جاهای غیر اصولی پرداخت نشود. 

سبحانی‌ فر اضافه كرد: برای مشکل نقدینگی تولید باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد که این تسهیلات هم باید به دور از بوروکراسی‌های اداری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا بتواند چرخ این بخش به حرکت درآید.