به گزارش پارس، "آن چیزی که برای تو رویا است، برای ما خاطره است!"؛ این جمله بی‌شباهت به تفاوت خودروسازی در ایران و کشورهای پیشرفته نیست.

ایمنی خودرو به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در ارزیابی کیفی خودروها به حساب می‌آید که بر همین اساس خودروسازان برای جلب مشتری علاوه بر افزایش کیفیت و امکانات خودرو، به ایمنی خودرو نگاه ویژه‌ای دارند.

یکی از نکات در افزایش ایمنی خودرو، نصب کیسه هوا است که این آپشن در خودروهای خارجی به عنوان یک اصل اجباری به شمار می‌رود به طوری که از سال 1987 میلادی استفاده از حداقل 2 کیسه هوا راننده و سرنشین جلو در برخی از کشورها اجباری شده است.

این در حالی است که براساس آمار سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، استفاده از کیسه هوا سالانه جان 22 هزار سرنشین خودروها در این کشور را در تصادفات نجات داده است.

بسیاری از خودروهای روز جهان از 4 یا 6 کیسه هوا استفاده می‌کنند و این در حالی است که این آپشن در برخی خودروها به 12 و حتی 18 کیسه هوا نیز می‌رسد.
 


گفتنی است شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی همچون تویوتا، بنز، بی‌ام‌و، جنرال موتورز، لکسوس و ... خودروهای خود را به بیش از 10 کیسه هوا مجهز کرده‌اند؛ این کیسه هواها در فرمان، داشبورد، زیرداشبورد، ستون‌های خودرو، پشت‌سری‌ها، پشت صندلی‌ها، درب‌ها و برخی نقاط دیگر نصب می‌شوند.

اما نصب کیسه هوا در کشور ما به گونه دیگری است؛ در حالی که نصب کیسه هوا در خودروهای تولید داخل اجباری شده است اما خودروسازان قانون را به گونه‌ای جالب تفسیر می‌کنند به طوری که تنها در خودروها یک کیسه هوا قرار می‌دهند و کیسه دوم را جزو آپشن خودرو قرار داده‌اند که نصب آن به درخواست مشتری و با پرداخت هزینه اضافی است!

نکته دیگر اینکه خودروهای تولید داخل همچون پراید، گروه پژو، تندر 90 و ... تنها قابلیت نصب حداکثر 2 کیسه هوا را دارا می‌باشند!

باید به این نکته توجه داشت که خودروسازان بین‌المللی نیز در ابتدا تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری برای نصب کیسه هوا بر روی محصولات خود را نداشتند اما الزام به این کار آنها را مجاب کرد که نه تنها این آپشن را در محصولات خود قرار دهند بلکه روز به روز نسبت به اصلاح ایرادات قبلی و ارتقاء سطح کیفی کیسه هواها اقدام کنند.

هرچند که براساس قانون، خودروسازان داخلی ملزم به استفاده از کیسه هوا در خودروهای تولیدی هستند اما خودروسازان با دور زدن قانون تنها یک کیسه هوا بر روی خودرو نصب می‌کنند و کیسه هوای دوم را در ازای پرداخت مبلغ بیشتر از سوی مشتری نصب می‌کنند؛ هر چند که این روزها پلیس راهور به دنبال آن است تا خودروسازان را مجاب کند تا حداقل دو کیسه هوا بر روی خودروها نصب کند اما خودروهای خارجی از 18 کیسه هوا استفاده می‌کنند!

منبع:سایت رویکرد