به گزارش پارس به نقل از «نسیم»، مسعود نیلی یکشنبه شب در برنامه "پایش" با اشاره به اینکه شیوه محاسبه نرخ رشد اقتصادی در ایران مطابق استانداردهای جهانی بوده و در این روش در سایر کشورها نیز رایج است، گفت: بین نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در بلندمدت رابطه وجود دارد ولی در دوره رکود این رابطه لزوما وجود ندارد. یعنی بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود به دلیل وجود قانون کار نیروی کار خود را تعدیل نمی‌کنند و بنابراین بعد از به وجود آمدن رونق اقتصادی نیز تا مدتی شاهد کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود. در عوض نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود در همین حال نرخ بیکاری در کشور حتی با وجود رونق اقتصادی افزایش یابد.

وی افزود: البته در بلندمدت افزایش نرخ رشد اقتصادی باید منجر به کاهش نرخ بیکاری شود اما در کوتاه مدت نمی توان لزوما چنین انتظاری داشت.

وی درباره اختلافات آماری به وجود آمده درباره نرخ رشد اقتصادی کشور گفت: عددی که به عنوان 2.5 درصد از سوی موسسه پژوهشی اعلام شد صرفا یک نرخ برآوردی بود نه قطعی. بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مراجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی در کشور هستند. نرخ یک درصدی اعلام شده در بودجه را نیز من به شخصه ندیده ام و احتمالا یک نرخ برآوردی است نه قطعی.

نیلی با بیان اینکه ما در دوره ای زندگی می کردیم که آمارهای اقتصادی بعضا با تاخیر دو ساله اعلام می شدند، افزود: ما در شهریور ماه آمار سه ماهه نخست را اعلام کردیم که چنین سرعتی در ارائه آمارهای اقتصادی تاکنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر ما بعد از هشت فصل متوالی نرخ رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت رسیده ایم و شاید به همین دلیل باور برخی آمارها از سوی مردم دشوار باشد اما باید در این زمینه اعتمادسازی شود و نهادهای آماری نیز تلاش کنند اعتماد مردم را جلب کنند. اگر دولت در بین مردم مقبولیت داشته باشد مردم نیز آمار آن را می پذیرند و سرمایه گذاران نیز به مرور اقدام به سرمایه گذاری خواهند کرد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: در دولت قبل بعضا آمارهایی ارائه می شد که ما آن آمارها را در اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مشاهده نمی کردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهار 1392 در بین فصلهای دوره رکودی اقتصادی ایران بدترین فصل بوده است، گفت: به همین دلیل زمانی که بهار امسال را با بهار سال قبل مقایسه کرده و به رشد اقتصادی مثبت می رسیم این رشد به معنای شکوفایی اقتصادی نیست.

نیلی افزود: اندازه اقتصاد ایران از بهار 91 تا زمستان 92 حدود 8.6 درصد کوچکتر شد. از سوی دیگر رشد بخش نفت کشور از زمستان 90 تاکنون منفی بوده است. بخش نفت اولین بخشی بود که وارد رکود شد و حالا نیز اولین بخشی است که در حال خروج از رکود است. بعد از نفت نیز بخشهای صنعت و خدمات در حال خروج از رکود هستند. می توان گفت که فصول زمستان 92 و بهار 93 فصول خروج تدریجی اقتصاد کشور از رکود هستند.

وی با بیان اینکه در تابستان 91 بخش نفت کشور با کاهش 50 درصدی نرخ رشد نیز مواجه شد، اظهار کرد: در زمستان 92 نرخ رشد بخش نفت مثبت شد و درآمدهای ارزی کشور نیز افزایش یافت که این درآمدها در ادامه باعث رشد بخش صنعت نیز شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 آرامش در فضای اقتصادی کشور ایجاد شد و نرخهای ارز و تورم تا حدود زیادی مهار شدند، توضیح داد: در دوره ای بانکهای کشور به مردم سکه می فروختند و در آن دوره مردم از شب تا صبح در صفها می خوابیدند تا سکه بخرند و در همان دوره چند تن طلا از پس انداز ملی به پس انداز خانگی تبدیل شد. این در حالی است که در ماههای اخیر شاهد کاهش سوداگری در بازارهای غیرمولد و سرمایه گذاری در بخش مولد بوده ایم.

وی از رشد 40.5 درصدی میزان تسهیلات پرداختی بانکها در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: رشد سرمایه گذاری نیز در این مدت مثبت بوده است. واردات کالاهای واسطه ای کشور و کل واردات نیز از پاییز سال گذشته تاکنون روند صعودی داشته است. از سوی دیگر ترکیب تسهیلات پرداختی بانکها نیز به نفع سرمایه در گردش بوده است به طوری که در این مدت 59.3 درصد از کل تسهیلات پرداختی مربوط به سرمایه در گردش بوده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل 47.1 درصد بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: در بخش صنعت سهم تامین سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی به 80 درصد نیز رسیده که جای امیدواری دارد. از سوی دیگر صادرات غیرنفتی کشور نیز در سه ماهه نخست امسال رشد 4.5 درصدی را تجربه کرد.

نیلی در ادامه از پرداخت بودجه عمرانی دولت به میزان 10 هزار و 800 میلیارد تومان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان پرداخت بودجه عمرانی نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد سه برابری را نشان می دهد. قرار است در نیمه دوم سال نیز 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شود.

وی از محقق شدن درآمدهای نفتی کشور در تابستان و بهار امسال خبر داد و گفت: در تابستان امسال حتی درآمدهای نفتی ما از فصل بهار نیز بیشتر شد. در حال حاضر اولویت دولت اختصاص اعتبار به اتمام طرحهای نیمه تمام است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم ما اصولا اخبار بد را راحت تر قبول می کنند تا اخبار خوب عنوان کرد: اعلام نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی به هیچ عنوان اقدامی تبلیغاتی نبوده و کاری است که در همه فصول سال انجام می شود. سرعت در اعلام نرخ رشد اقتصادی نیز بی سابقه بوده است. اگر کار ما مشکل داشت نباید نرخ تورم را که سه ماه پیاپی افزایش یافت اعلام می کردیم.

به گفته وی در حال حاضر نرخ تورم کمتر از نرخ سود بانکی شده و به همین دلیل رانتی در پرداخت تسهیلات بانکی وجود ندارد.

نیلی همچنین با اشاره به اینکه رشد صنایع بورسی کشور در سه ماهه اول امسال نامتوازن بوده و عمدتا وابسته به صنعت خودرو بوده است، گفت: هم اکنون بخش مسکن در رکود بسر می رد و سرمایه گذاری در بخش ساختمان نیز منفی است و در چنین شرایطی نباید در این بخش اقدام به وضع مالیات کنیم.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، همچنین حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی در برنامه پایش حاضر شد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران آنقدر ظرفیت دارد که حتی اگر دولت کاری هم نکند رشد اقتصادی به سادگی حاصل می شود، گفت: تغییر فضای سیاسی در رشد اقتصادی ایجاد شده موثر بوده است. از سوی دیگر ظرفیت اقتصادی ایران به گونه ای است که ما باید بتوانیم به نرخ رشد اقتصادی دو رقمی هم دست پیدا کنیم و نرخ رشد اقتصادی کنونی تناسبی با ظرفیتهای اقتصادی کشور ندارد.

وی گفت: نرخ رشد اقتصادی کنونی از نظر من راضی کننده نیست. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی بدون کیفیت هم فایده ای ندارد. ممکن است در اقتصادی نرخ رشد اقتصادی حاصل از رشد خدمات تن فروشی حاصل شود که ارزشی ندارد.

همچنین براساس نظرسنجی انجام شده از سوی برنامه پایش در بین خبرگان کشور با این سوال که "آیا نرخ رشد اقتصادی 4.6 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی با واقعیات اقتصادی فعلی کشور مطابقت دارد یا خیر" 89 درصد گزینه خیر و 11 درصد گزینه بله را انتخاب کردند.