به گزارش پارس به نقل از فارس ،مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری ایران گفت:افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده هفته جاری از سوی بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار می رود.

محمدسعید ایزدی در پاسخ به این سوال که با توجه به تصویب سند ملی نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی دولت آیا می توان گفت سرعت نوسازی بافت فرسوده افزایش می یابد گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس ستاد ملی نوسازی است ماموریت این ستاد نیز افزایش می‌یابد، به طوریکه هم بافت تاریخی و هم بافت‌های فرسوده میانی را این ستاد ملی نوسازی بافت‌های فرسوده انجام خواهد داد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا با تصویب سند ملی نوسازی دیگر مشکل تسهیلات بانکی نخواهیم داشت، گفت: سند ملی نوسازی بافت‌های فرسوده ابعاد مختلفی دارد که اولین آن نهادسازی است و دومین رویکرد سیاست مواجهه است که ما سعی کردیم روی آن کار کنیم.

ایزدی ادامه داد: سیاست ما در مواجهه با این رویکردها این است که مردم محور باشد دوم اینکه هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها به لحاظ منابع آن و مؤظف کردن آنها به دادن خدمات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر بنده سند ملی نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند حرکت بزرگ و خوبی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده باشد.

او در پاسخ به این سؤال که سالانه چند درصد بافت‌های فرسوده باید نوسازی ‌شود و در حال حاضر در طرح جامع مسکن چه میزان دیده شده است، گفت: در برنامه پنجم توسعه دولت باید در بافت‌های فرسوده زمینه را فراهم کند تا حداقل سالانه 10 درصد از این بافت‌های فرسوده نوسازی شود یعنی دولت با کمک شهرداری‌ها و دادن تسهیلات بانکی از سوی بانک‌ها به مردم کمک کنند تا مردم بافت‌های فرسوده را نوسازی کنند.


ایزدی گفت: آنچه که اتفاق افتاده است این است که دولت در دوره‌های پیش خود را درگیر پروژه‌های اجرایی کرده است و به همین خاطر پروژه‌های متعددی را به جای اینکه به بخش خصوصی واگذار کند و خود به سمت تسهیل‌گری و حمایت برود تا بتواند این وسعت 70 هزار هکتار بافت فرسوده را سرو سامان دهد، درگیر یک سری پروژه‌ها کرده است.

به گفته وی،همین اقدامات باعث شد تا سرعت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده از سرعت مناسبی برخودار نباشد.
ایزدی در پاسخ به این سؤال که در طرح جامع مسکن به طور مشخص نگاه و توجه‌ها به بافت‌های فرسوده چگونه است، گفت: جلسه‌ای روز پنج‌‌شنبه گذشته در بانک مرکزی برگزار و در آن جلسه توجه ویژه‌ای به بافت‌های فرسوده شد چرا که یکی از ارکان اصلی طرح جامع مسکن بحث بهسازی و نوسازی بافت فرسوده است و در این جلسه تمام حاضران متفق‌القول به توجه ویژه به بافت فرسوده رأی دادند.

او گفت: یکی از ارکان پیشنهادی بانک مرکزی برای تسهیلات مسکن بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است.

او ادامه داد: خوشبختانه چه بانک مرکزی و چه معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی که محور این موضوع است راجع‌به بافت فرسوده در این دولت متفق‌القول هستند که این بافت‌ها در اولویت‌ باشند.

او گفت: کمیسیون عمران مجلس، بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی اولویت را پرداختن به وضعیت نابسامانی‌های بافت‌های فرسوده داده اند.

او ادامه داد: در حال حاضر این محلات هم به لحاظ وسعت که 130 هزار هکتار هستند بسیار زیاد است و 18 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی یک سوم از جمعیت شهری کشور در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.خوشبختانه تمام مسئولان کشور این موضوع را به عنوان ضرورت پذیرفته‌اند که توجه به این مقوله و استفاده از این فرصت برای اینکه به تهدید تبدیل نشود در اولویت‌ برنامه تأمین مسکن است.

او ادامه داد: به هر حال براساس گفته‌های مقام معظم رهبری اولین گام همان عزم ملی برای توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده است که خوشبختانه این عزم در حال ایجاد شدن است و با تنگناها و مشکلات در حال یافتن راه حل‌ها هستیم.

او گفت: به هر حال ما در حد توانمان به این موضوع توجه داریم و در جلسه‌ای که روز پنج‌شنبه با مسئولان بانک مرکزی داشتیم بحث افزایش سقف وام نوسازی در بافت‌های فرسوده مطرح شد و بانک مرکزی آن را در هفته جاری به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد داد.