به گزارش پارس؛ اکبر خزایی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص حق الزحمه مربیان بدنسازی از ورزشکاران این رشته اظهار داشت: ورزشکاران در ابتدا نسبت به نزدیکی محل کار یا زندگی خود محل تمرین خود را انتخاب می‌کنند و در آن باشگاه یک مربی بدنسازی وجود دارد که با توجه به پرداخت شهریه باشگاه توسط ورزشکار مربی می‌بایست در شرایط عادی برنامه‌های ورزشی لازم را بدون هزینه تنظیم کند ولی گاهی ورزشکار تمایل دارد از این مربی به‌طور خصوصی استفاده کند که نسبت به سطح علوم مربی و مدت زمانیکه صرف این کار می‌شود ورزشکار باید هزینه پرداخت کند.

این پژوهشگر علوم بدنسازی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی مربیان هزینه‌های سرسام آور دریافت می‌کنند، افزود: مربیان کارآزموده برای کسب علم, قهرمانی و... هزینه‌های بالایی پرداخت کرده‌اند، ضمن اینکه در آمد زندگی آنها نیز از این راه تامین می‌شود, ولی با این اوصاف انصاف باید رعایت شود.

خزایی ادامه داد: در طول یک سال اگر یک مربی بین المللی و کارآزموده تمام امور یک ورزشکار را تنظیم کند، ماهیانه هشتاد هزار تومان دریافت کند، مناسب است زیرا برای هر بار تنظیم این برنامه‌ها اگر با فکر و اصولی باشد حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت وقت نیاز است.

این نویسنده مطالب علمی ورزشی بیان کرد: مربیان فوتبال با توجه به در نظر گرفتن سطح علوم تغذیه, مکمل‌های غذایی, پزشکی ورزشی و... در برابر مربیان بدنسازی اطلاعاتی ندارند، ولی هزینه‌های دریافتی مربیگری آنها چند صد میلیون تومان برای هر فصل است که مربیان کار آزموده بدنسازی با توجه به سطح علمی که دارند در برابر آنها پولی دریافت نمی‌کنند, البته انگشت شمار مربیان و یا شاگردان بدنسازی پس از کسب نتیجه دلخواه به‌صورت توافقی هزینه‌های مثلاً پنج یا ۱۰ میلیون تومانی برای هر سال از یک ورزشکار دریافت می‌کنند.

خزایی بیان داشت: این مبالغ در ایران در برابر هزینه‌های مربیان حرفه ای دنیا بسیار ناچیز است, مثلاً اگر «جی کاتلر» قهرمان مسترالمپیا بخواهد برای یک ورزشکار برنامه تنظیم کند سالیانه حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه اخذ می‌کند. لازم به ذکر است بنده سال ۱۳۷۷ به شکلی با ناصرالصونباطی قهرمان حرفه ای مسترالمپیا که در آمریکا زندگی می‌کرد ارتباط برقرار کردم که آن زمان از بنده جهت ارائه علوم بدنسازی هزینه ای دریافت نمی‌کرد که این بحث در ایران هم خیلی اوقات اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر علوم بدنسازی در پایان خاطرنشان کرد: البته در خصوص مربی نماهایی که با سوء مصرف استروییدهای آنابولیک پف می‌کنند و نام مربی بر خود می‌نهند به ورزشکاران هشدار داد که فریب این افراد را نخورند زیرا با داروهایی که این افراد تجویز می‌کنند قطعاً هر شخص مصرف کننده به نتایج دلخواه می‌رسد و از سوی دیگر باید منتظر عوارض شدید این داروها باشند.