به گزارش پارس به نقل از شفاف، ماجرای قیمت گذاری خودرو را پایانی نیست و هنوز هم حلقه خودروسازان، وزارات صنعت، شورای رقابت و مجلس  و ریاست جمهوری به دور خود می چرخند.


از یک سور خودرو سازان جز کاهش 3 درصدی نرخ خودرو حاضر نیستند کوتاه بیاییند و از سوی دیگر وزارت صنعت هم به هیچ وجه قصد ورود به ماجرای خودرو را ندارد .این در حالی است ریاست جمهوری و مجلس هنوز هم از ماجرای گرانی خودرو دل نگرانند و شورای رقابتی ها هم یک روز شورای رفاقت با خودرو سازانند و روز دیگر خنثی عمل می کنند و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

در هر حال، همین چند وقت پیش،  در حالی که به نظر می‌رسید قیمت گذاری خودرو به پایان رسیده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری و آزادسازی بازار خودرو خبر دادند.

 بر این اساس قرار است طی رایزنی با شورای اقتصاد، خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود و در نتیجه شورای رقابت خود به خود از پروسه قیمت‌گذاری کنار رود.

آن‌طور که عضو کمیسیون صنایع گفته بود، در نهایت بنا است قیمت خودرو از حالت دستوری خارج و به نوعی آزاد شود. در شرایطی که گمان می‌رفت پس از کاهش سه درصدی قیمت رسمی خودروها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای خود را از ماجرای قیمت‌گذاری خودرو بیرون کشیده‌اند، خبر می‌رسد برخی ازهالی بهارستان هنوز هم پیگیر این ماجرا بوده و جتی طرح جدیدی را نیز برای به کرسی نشاندن حرف خود در بازار خودرو، در نظر گرفته‌اند.

نکته مهم تر اینجا است که ظاهرا مجلس قصد خارج کردن خودرو از لیست کالاهای انحصاری را دارد و با این کار می‌خواهد با یک تیر، دو هدف را بزند؛ اول، کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو و دوم آزادسازی قیمت خودرو.

از سوی دیگر چندی پیش با تصویب هیات وزیران خودروهای بیش تر از 2500 سی سی دیگر وارد کشور نخواهد شد و از این رو بازار خودروهای وارداتی را می‌توان ثبات یافته تر از خودروهای داخلی تلقی کرد.
اما این در حالی است که به تازگی یکی از مسئولان ارشد یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی از اینکه مدام گفته می‌شود خودروهای داخلی بی کیفیت هستند انتقاد و عنوان کرده که"اصلاً اینطور نیست و به قدری این جمله به مردم گفته شده که آن‌ها پذیرفته اند که خودروهای داخلی با کیفیت پایین و قیمت بالا ارائه می‌شود."

با این وجود، با یک حساب سرانگشتی به خوبی می توان فهمید  که خودروهای داخل به هیچ وجه توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند و نظر مردم نیز در این باره بیراهه نیست هر چند که بحث تولید ملی هم مهم است و باید از آن حمایت کرد.

در هر حال آنچه مسلم است در میان هیاهوها در خصوص نرخ خودرو، هنوز هم تکلیف مردم مشخص نیست و شاید برای همین باشد که بازار خودرو روز به روز بیشتر و بیشتر در رکود دست و پا می زند و افکار عمومی هم بلاتکلیف است.

باید منتظر ماند و دید در نهایت تکلیف خودرو و نرخ گذاری آن چه خواهد شد و آیا به راستی مجلس می تواند خودرو را از حلقه انحصار رها کند یا خیر؟