به گزارش پارس به نقل از  تسنیم،میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.

مساحت این میدان گازی که 9 هزار و 700 کیلومتر مربع برآورد شده ‌سهم متعلق به ایران از این میدان گازی 3 هزار و 700 کیلومتر مربع است.

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 7.5 درصد‌، از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه‌ای به منظور توسعه 24 فاز برای تولید 790 میلیون مترمکعب گاز در روز از این میدان صورت گرفته است.

برداشت روزانه 270 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هم‌اینک روزانه 270‌ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود، اظهار کرد: 9 واحد جدید شیرین سازی گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی در آستانه راه اندازی است.

علی اکبر شعبان‌پور با بیان اینکه بخشی از فاز 12 تا پیش از زمستان وارد مدار می‌شود، گفت: نخستین واحد شیرین سازی فاز 12 امسال با استفاده از گاز سکوی این فاز راه‌اندازی شد.

وی، با بیان اینکه 60 میلیون مترمکعب در روز از این مرحله از فاز 12 برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: از مجموع 100 میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز طبیعی برنامه‌ریزی شده امسال، حدود 60 میلیون مترمکعب آن ازمحل توسعه پالایشگاه‌ها  و سکوهای جدید فاز 12 پارس جنوبی تولید می‌شود.

راه‌اندازی فاز 15 تا 18 پارس جنوبی در سال آینده

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، از راه‌اندازی فاز 15 تا 18 پارس جنوبی در سال آینده خبرداد و گفت:  تاکنون دو واحد شیرین سازی گاز دو فاز 15 و 16 پارس جنوبی در پالایشگاه ساحلی راه اندازی شده است.

شعبان‌پوربا بیان اینکه سکوهای دریایی  فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است خاطر نشان کرد: سومین و چهارمین واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی در حال آماده سازی است.

از طرح توسعه پارس جنوبی اولویت‌دارترین اقدام نفتی در دولت تدبیر و امید نام برده می‌شود و بر این اساس قرار است در دو مرحله ظرفیت برداشت و استخراج گاز از این میدان مشترک تا سال آینده روزانه 200 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

برداشت روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز در روز از پارس جنوبی تا سال 94

اکنون بطور متوسط روزانه 270 میلیون مترمکعب گاز توسط ایران از این میدان مشترک گازی برداشت و به شبکه گاز رسانی منتقل می‌شود که با راه اندازی فازهای جدید ظرفیت برداشت گاز تا سال 94 به مرز 600 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

وزیر نفت نیز در بازدید از طرح‌های پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح توسعه پارس جنوبی تا سه سال آینده تکمیل می‌شود افزود: با بهره‌برداری از 17 فاز در دست اجرای پارس جنوبی روزانه حدود 400 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولیدی  کشور افزوده می‌شود.

ایران تا سال 96 در برداشت روزانه گاز از قطر جلو می‌افتد

بیژن نامدار زنگنه تاکید کرد: با بهره‌برداری از فازهای در دست اجرای پارس جنوبی که اکنون پیشرفت آنها افزایش یافته است تا سال 1396، ایران در برداشت روزانه گاز از قطر جلو می‌افتد.

براساس آخرین گزارشی که توسط وزارت نفت در شهریور ماه امسال منتشر شده ‌پیشرفت طرح توسعه پنج فاز قدیمی شامل طرح توسعه فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی به 95 درصد، طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی به 93 درصد و طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی به 82 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش پیشرفت طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به 67 درصد، فاز14 به 54 درصد، فاز 19 به حدود 75 درصد، فاز 20 و 21 به 61 درصد و طرح توسعه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی به 68 درصد رسیده است.