به گزارش پارس به نقل از فارس، چیت‌چیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا وزارت نیرو قصد ندارد اقدام به قطع آب مشترکان پرمصرف کند و آن را به شکل قانون درآورد، گفت: یک بسته پیشنهادی به دولت ارائه شده که به زودی طی روزهای آتی هیأت دولت این بسته پیشنهادی که شامل قطع آب مشترکان پرمصرف خواهد بود را تصویب خواهد کرد، بنابراین مشترکان پرمصرف آب بدانند اگر الگوی مصرف را رعایت نکنند آب شرب آنها قطع خواهد شد.

چیت‌چیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود سهم آب بخش کشاورزی کاهش یافته است، گفت: از این موضوعی اطلاعی ندارم اما معتقدم در حال حاضر ۸۰ درصد از کل آب تجدید‌پذیر کشور یعنی ۹۶ میلیارد مترمکعب آب تجدید‌پذیر در حال مصرف و استفاده است بنابراین اگر نتوانیم بیش از ۴۰ درصد مصرف منابع آب تجدیدشونده را کاهش دهیم با یک ناپایداری در بخش آب مواجه خواهیم شد، پس مجبور هستیم مصرف آب را به نصف کاهش دهیم.

چیت‌چیان خاطر نشان کرد: پس کاهش ۴۰ درصدی مصرف منابع‌ آب تجدید‌پذیر هدفی است که باید در ۱۵ سال آینده به آن برسیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه استفاده از آب ژرف که به تازگی از سوی وزارت نیرو مطرح شده است، چیست؟ گفت: مطالعاتی که در سراسر جهان صورت گرفته این است که غیر از منابع آب زیرزمینی آب‌هایی که در سفره‌های زیرزمینی و در عمق ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر وجود دارند و می‌توانیم با اولویت‌بندی از این آب‌های ژرف استفاده کنیم.

وی افزود: بودجه سال جاری آب و فاضلاب کشور ۲ هزار میلیارد تومان است که ما پیش از این، ۲۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد به صورت BOO،‌BOT‌ و بیع متقابل با بخش خصوصی به امضا رسیده و امروز نیز حدود یکهزار میلیارد تومان دیگر با بخش های غیردولتی و خصوصی قرارداد مبادله شد.

به گفته وی، تاکنون ۱.۵ برابر میزان بودجه دولتی آب و فاضلاب قرارداد با بخش غیردولتی و خصوصی مبادله کرده ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه سرعت اجرای بخش خصوصی به دلیل توجه آن به افزایش بهره وری و سوددهیِ سریعتر، بیشتر است، افزود: بخش خصوصی سرمایه گذار که می خواهد ۱۵ تا ۲۰ سال از پروژه بهره برداری کند، به اجرای آن با بالاترین کیفیت توجه می کند، بنابراین جذب سرمایه بخش خصوصی می تواند به کمک دولت بیاید.