ایران با تولید سالانه بیش از 188 هزار و 600 تن مس، رتبه هفتم تولید این ماده معدنی ارزشمند را در جهان به خود اختصاص داده است و با توجه به ظرفیت قابل توجهی که در تولید دارد قادر است در سیاست‌گذاری‌های جهانی تاثیرگذار باشد هرچند که البته قیمت این فلز در جهان طی سال‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته است.

بررسی‌ها از بازار داخلی مس نیز نشان‌دهنده کاهش خرید و فروش این فلز است که دلیل آن افزایش هزینه‌های حمل پس از رشد قیمت حامل‌های انرژی و نوسانات نرخ ارز که سودآوری شرکت‌ها را کاهش داده عنوان می‌شود.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سال گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات به ویژه افت عیار معدن، کاهش قیمت جهانی و شرایط تحریم، مس که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود با 10 درصد کاهش تولید روبرو شد اما بررسی عملکرد سال گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر 84 درصد برنامه در نظر گرفته شده مبنی بر افزایش تولید این محصول گران‌بها محقق شده است.

البته این در حالی است که ایران پتانسیل تولید حدود 400 هزار تن مس خالص را در سال دارد که به گفته رییس شرکت ملی مس قرار است تا چهار سال دیگر به این میزان تولید دست یابیم.

به گفته کرباسیان برنامه پیش‌بینی شده برای ظرفیت تولید مس در سال آینده دستیابی به رقم 280 هزار تن است و انتظار می‌رود این رقم در سال 1395 به 300 هزار تن برسد. همچنین در سال‌های 1396 و 1397 به ترتیب به ظرفیت 350 و 380 تا 400 هزار تن دست یابیم.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه مس در آذربایجان شرقی گفت: قرار است این کارخانه اوایل مهر یا آبان امسال افتتاح شود و انتظار می‌رود با راه‌اندازی طرح توسعه مرحله دوم سونگون آذربایجان شرقی و طرح توسعه مرحله دوم سرچشمه کرمان در سال جاری به میزان 300 هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده شود.

در بازار داخلی طلای سرخ چه می‌گذرد؟

گزارشات اخیر حاکی از کاهش خرید و فروش در بازار داخلی ایران است و دلیل آن افزایش هزینه‌های حمل پس از رشد قیمت حامل‌های انرژی و نیز نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر است که موجب سردرگمی و عدم ثبات در بازار شده و سودآوری شرکت‌ها را کاهش داده است.

به طور کلی می‌توان گفت تولیدکنندگان کلوخه مس و در حقیقت معدن‌داران این ماده معدنی معتقدند از آنجاکه ظرفیت تولید مس ایران قابل توجه است، ایران قادر است در سیاست‌گذاری های جهانی نیز تاثیرگذار باشد. همچنین با افزایش ظرفیت فرآوری کارخانه‌هایی همچون مس کرمان در تولید مس کاتد و مس مفتول، ایران قادر خواهد بود که در قیمت گذاری جهانی نیز تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر عیار درصد کلوخه مس اکسیده با عیار دو درصد 35 هزار تومان و با عیار سه به بالا 40 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

روند نزولی قیمت مس در جهان

قیمت مس طی سال‌های 2003 تا 2008 رشد قدرتمندی داشت و به 9000 دلار هم رسید اما بر اثر بحران مالی جهانی کاهش شدیدی پیدا کرد و بعد از آن بحران، دوباره قدرتمندانه به سطوح بالا صعود و قیمت 10 هزار دلار را هم تجربه کرد.

این افزایش ناگهانی در قیمت مس موجب شد بیشتر پروژه‌های معدنی که تا سال 2008 متوقف بودند، بعد از آن شروع به کار کنند که افزایش عرضه مس از یک‌سو و کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان، موجب شد در دو سال اخیر این فلز با مازاد عرضه در بازار های جهانی مواجه شود.

بررسی روند قیمتی دو سال اخیر این فلز اساسی، روند نزولی را نشان می‌دهد و ماه گذشته تا حدود 7000 دلار افت کرد.

بزرگترین دارندگان طلای سرخ

شیلی با داشتن 32 درصد از ذخایر جهانی مس، عمده‌ترین کشور دارنده این فلز اساسی است. بعد از آن کشور پرو با ذخایر 14 درصدی در مقام دوم قرار دارد و مکزیک و آمریکا نیز در مقام های بعدی تولید مس قرار دارند.

در این میان ایران نیز چهار درصد از ذخایر معدنی کانی مس را دارد که به عنوان هفتمیم دارنده ذخایر جهانی طلای سرخ شناخته می‌شود.

البته با توجه به اینکه بیش از نیمی از ذخایر مس دنیا در منطقه آمریکای جنوبی قرار دارند هرگونه تحولات سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و محیطی در کشورهای این منطقه، بازار جهانی مس را دچار نوسان‌های شدید می‌کند.

چین اولین تولیدکننده مس در جهان

طبق گزارش های منتشره بیشترین میزان تولید مس در مناطق آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی و اروپاست.

نکته قابل توجه این است که چین در ذخایر بین المللی در رتبه 16 جهانی قرار دارد اما در سال 2011 با تولید 26 درصد مس رتبه نخست جهان را در تولید این ماده معدنی به خود اختصاص داد.

در این میان شیلی که اولین دارنده ذخایر مس در جهان است 15 درصد از مس جهان را تولید کرد و رتبه دوم را به خود اختصاص داد. همچنین رتبه سوم تولید مس با هفت درصد در اختیار ژاپن است.

در این میان کشورهای آسیایی توانسته‌اند حدود 46 درصد تولید مس در جهان را به خود اختصاص دهند و پیش‌بینی شده که میزان تولید مس در این منطقه تا سال 2015 به 13 هزار تن و سهم آنها از تولید مس جهانی به بیش از 55 درصد برسد.