به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه شب در برنامه پایش به سوالات مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ داد. اهم موضوعات بیان شده توسط محمود واعظی به شرح زیر است:

* از کیفیت اپراتورهای موبایل راضی هستم اما کیفیت خدمات رسانی می تواند بهتر باشد.

*تعرفه ها می تواند قدری پایین تر باشد، اپراتورها می توانند با تعرفه کمتر اعتماد بیشتری بین مشترکان کسب کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

*از ابتدای کار دو شعار افزایش کیفیت خدمت رسانی و درآمدزایی بیشتر را سرلوحه کار قرار داده ایم.

*در این دولت 35 درصد در قیمت فروش اینترنت به شرکت های اینترنتی تخفیف داده ایم تا 20 درصد اینترنت را به کاربر نهایی ارزان تر بفروشند.

*بسیاری از شرکت ها 20 درصد را لحاظ کرده اند و بسیاری از شرکت ها نیز از گذشته با ارائه بسته هایی 20 درصد تخفیف را اعمال کرده بودند که از این رو تغییری در قیمت ها لحاظ نکردند.

به گزارش فارس واعظی در واکنش به قرائت گزارشی از تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس از گران فروشی اینترنت در ایران، گفت: مرکز پژوهش های مجلس نیز می تواند اشتباه کند. شما مبنایی را گرفته اید و بحث تان را روی آن گذاشته اید ئ نتیجه گرفته اید.

*متقاضی برای داشتن اینترنت در ایران زیاد است و شرکت ها متقاضیان زیادی در صف انتظار دارند. از این رو نمی توانیم شرکت ها را مجبور به کاهش قیمت کنیم.

*برخی از شرکت های اینترنتی سرعت های پایین تر از سرعت فروخته شده را به مردم ارائه می کنند برای مثال کیفیت سرعت 128 k در حد 64k و 30k کاهش می یابد. این کار تخلف است و بر آن نظارت می کنیم.

*درصدد افزایش پهنای باند داخل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم.

*طبق آخرین آمار معاونت نظارت رگولاتوری بیشترین نرخ شیر سرویس های اینترنتی تاکنون یک به 30 تا یک به31 بوده است. د ر گذشته نرخ شیر قانونی 1 به 8 بوده است که اکنون آن را نیز قبول نداریم و گفتیم که باید عین سرویسی که فروخته می شود ارائه شود.

*مدیرعامل مخابرات از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است. معتقد بودیم که از بین افراد زیاد متخصص و مدیر و از بین خودشان در شرکت مخابرات ایران، یک نفر می تواند این شرکت را اداره کند و اصراری نیز بر نام شخصی نداشتیم. شخصی که اکنون مدیرعامل مخابرات شده پیش از این قائم مقام این شرکت بوده است.

*علاقمند هستم که هر دو اپراتور تلفن همراه همزمان مجوز نسل 3 را دریافت کنند تا مشترکان یک اپراتور تنبیه و ناچار به عقب ماندن از فناوری نشوند.

*در مورد شبکه ملی اطلاعات با دکتر نوبخت صحبت کردم که به اجرای این پروژه عنایت بیشتری داشته باشند. امیدواریم در پایان 93 محصول اولیه شبکه ملی اطلاعات و در پایان 94 شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود.

*در مورد مسدود شدن برخی نرم افزارهای رایگان موبایل، نگاه اقتصادی وجود نداشته است. اگرچه در برخی کشورها به دلایل اقتصادی این نرم افزارها مسدود شده اند اما معتقدیم این برنامه ها یک نوع تسهیلات برای مردم است.

* از متخصصان تقاضا می کنم وارد حوزه اپلیکیشن نویسی شوند. با مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در همکاری برنامه نویسان و اپراتورهای موبایل، تا زمانی که یک برنامه برای اپراتور درآمدزا است، نویسنده محتوا از آن درآمد سهم داشته باشد.

*امیدواریم تمام شبکه های اجتماعی و برنامه های مورد استفاده مردم داخلی شود به این معنی که میزبانی آنها به داخل ایران منتقل شود.

*در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی، در رابطه با شبکه هایی که در خارج کشور میزبانی می شوند به هیچ عنوان به کاربران ایرانی توصیه نمی کنم که اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهند. در خارج از کشور روش استفاده از شبکه های اجتماعی این طور نیست که کاربر همه زندگی خصوصی خود را روی شبکه اجتماعی بگذارد. بلکه مقاله ای چنین چیزی منتشر می کند. اعتمادی به شبکه های اجتماعی که در خارج هدایت می شود نیست. به امید اینکه بتوانیم شبکه اجتماعی فراگیر داخلی داشته باشیم.

*اکنون دست هر نفر هر نوع گوشی موبایل وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن نیز قاچاق است. اقدامی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جریان است که این موضوع ساماندهی شود. زیرا یکی از سیاست های وزارت حمایت از تولید داخل نیز هست.

*برای اپراتور دوم پستی مشاوری اتخاذ شده که امیدواریم پس از تعیین تکلیف این موضوع در مجلس، طرف دو هفته بتوانیم فراخوان آن را اعلام کنیم.

*در واگذاری مخابرات با مشکلات عدیده ای موجه شده ایم نمی خواهیم این مشکلات در مورد واگذاری پست نیز تکرار شود. در واگذاری مخابرات باید مراکز مخابراتی واگذار می شد اما داکت ها، استفاده از سیم مسی و زیرساخت مسی به غلط واگذار شد. یکی از دلایلی که مذاکرات درباره نسل 3 با مخابرات به طول کشیده، این است که نمی خواهیم مخابرات را پس بگیریم اما پیشنهاد این است که مدیریت استفاده از داکت ها و سیم مسی متعلق به همه باشد و همه هزینه آن را بپردازند.

*28 هزار نفر به صورت مستقیم و همین حدود به صورت پیمانکاری رای نگهداری شبکه در شرکت مخابرات کار می کنند که رقم بالایی است. امیدواریم مدیرعامل جدید مخابرات بخشی از هزینه ها را کاهش دهد.

*از دیگر برنامه های وزارت ارتباطات سایت شیرینگ است تا به جای سبز کردن درخت در شهرها، دکل نصب نشود.

*برنامه دیگر وزارت ارتباطات جابه جایی شماره بین اپراتورهای موبایل است که در نیمه اول سال آینده اجرا خواهد شد. 

*علت اینکه رومینگ ملی برای رایتل برقرار شد اما برای تالیا برقرار نشد این است که رایتل یک اپراتور است و تالیا پیمانکار اپراتور دیگر. مجوز تالیا 1.5 سال دیگر به پایان می رسد و در کل تالیا موفق نبوده و کاربر زیادی ندارد. مقایسه رایتل با این حجم سرمایه گذاری روی نسل 3 و تالیا که در نسل 2 مانده صحیح نیست.

*در مورد اینکه چرا در ورود به وزارت خانه بر کاهش تعرفه ها تمرکز کردم و تفاوت آن با افزایش تعرفه های اخیر، علت این بوده که در مرداد ماه سال 92 قرار بود تعرفه ها حدود 60 درصد افزایش یابد که در آن زمان جلوی این کار را گرفتم. در فروردین و اردیبهشت 93 با توجه 60 هزار کارمند مخابرات و افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان و افزایش هزینه های دیگر، تعرفه ها 20 درصد افزایش یافت که برای برخی شرکت ها 5، 10 و 15 درصد بود. از سوی دیگر با فلت شدن شبکه همراه اول و همکدی استانی مخابرات، خدمات بهتری به مردم ارائه می شود که مردم این موضوع را نادیده می گیرند. تعرفه ها در تهران افزایش یافته اما برای شهرستان ها و نقاط مرزی کاهش یافته است.