در حالیکه سخنگوی دولت چندین بار از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داده است دبیر انجمن خودروسازان ایران روایت متفاوتی را در این باره مطرح می‌کند.

به گزارش پارس ، احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنان جدید سخنگوی دولت مبنی بر تسهیل واردات خودرو به دلیل افزایش قیمت‌ خودروها، اظهار کرد: پیش از این نیز سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمعی اظهار کرد که بحثی تحت عنوان مخالفت با افزایش قیمت خودرو در هیات دولت مطرح نشده است و چنین چیزی صحت ندارد.

وی با بیان این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت صراحتا مخالفت دولت با افزایش قیمت خودروها را رد کرده است، خاطرنشان کرد:‌ یکی از اهداف بسته دولت برای خروج از رکود، کاهش دخالت در بازار محصولات و قیمت‌گذاری‌ کالاهای مختلف است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با این حال اظهارات سخنگوی دولت در زمینه مخالفت با افزایش قیمت خودرو، برخلاف نظر دولت و اهداف مدنظر در سیاست‌های مربوط به بسته خروج از رکود است.

وی افزود: در حالی سخنگوی دولت در رابطه با تسهیل واردات خودرو و احتمال کاهش تعرفه واردات سخن گفته که تفاوت نرخ بهره بانکی برای صنعتگران ایرانی و اروپایی 25 درصد بوده و خودروسازان ایرانی برخلاف همکاران اروپایی خود امکان تعدیل نیروهای مازاد را ندارند.

نعمت‌بخش با بیان این‌که بنابراین تعرفه 40 درصدی واردات خودرو تعرفه بالایی نبوده و تنها افزایش هزینه‌های تولید خودرو در ایران را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهند تعرفه واردات خودرو را کاهش دهند با توجه به ارزبری بالای خودروهای وارداتی، دیگر نرخ ارز در این سطح نمانده و مطمئنا بالا خواهد رفت به این ترتیب اقتصاد کشور با شوک تورمی دیگری روبرو خواهد شد.

وی اظهار کرد: در بسته دولت برای خروج از رکود عنوان شده که باید با تحریک تقاضا، زمینه برای افزایش تولید و رونق واحدهای تولیدی فراهم شود با این حال در شرایطی که خودروسازان در سال جاری دو برابر مدت مشابه سال گذشته خودرو تولید و روانه بازار کرده‌اند با اظهارنظرهای غیرکارشناسی این چنینی بازار به جای رونق با رکود مواجه می‌شود.