به گزارش پارس به نقل از مهر، "دیوید کوهن" معاون امور خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، درباره هر گونه مبادله نفت ایران با کالاهای روسی هشدار داد و گفت هر نهادی که وارد این معامله شود با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

کوهن درباره تفاهم نامه نفتی ایران و روسیه گفت که هنوز دقیقا معلوم نیست که این دو کشور آیا درباره سوآپ نفت و کالا توافق کرده‌اند یا نه.

وزیران نفت ایران و روسیه روز ١۴ مرداد یادداشت تفاهم پنج ساله ای را امضا کردند که به همکاری های دو کشور از جمله در بخش نفت مربوط است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ،بعد از امضای توافق  اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد تهران، روسیه در ساماندهی محموله‌های نفت ایران مشارکت می‌کند.

اما مدتی بعد، وزارت انرژی روسیه اظهارات نواک را پس گرفت و در بیانیه خود اشاره‌ای به خرید نفت از ایران نکرد. تفاهمنامه مانند قرارداد الزام آور نیست، اما در صورتی که دو کشور بر اساس همین تفاهمنامه قرارداد امضا کنند، این قرارداد بنا به گفته نواک، پنج ساله خواهد بود.

روسیه قبلا نیز از توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران به منظور امضای ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار قرارداد در چهار حوزه ساخت نیروگاه‌های حرارتی، برق-آبی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق، همچنین ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید برای ایران خبر داده بود.

کوهن همچنین در دیدار  با خبرنگاران به روسیه هشدار داد در صورتی که رویکرد خود را در حمایت از تجزیه طلبان شرق اوکراین تغییر ندهد، با تحریم های بیشتری از سوی واشنگتن روبرو خواهد شد.