به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اکبر برجسته اظهار کرد: گیلان، استانی کشاورزی است و یکی از استانهای استراتژیک کشور در تامین مواد غذایی هموطنان محسوب می‌شود، به همین دلیل جلوگیری از تغییر کاربری هرگونه اراضی کشاورزی به خصوص شالیزارها در راس امور کارهای استان است.

 
وی اضافه کرد: در حال حاضر عزم خوبی در استان برای جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری به وجود آمده است و بر طبق شواهد عینی تغییر کاربری‌ها در گیلان رو به کاهش است.
 
برجسته با بیان اینکه بیشترین متقاضیان تغییر کاربری شالیزارها در شهرستان رشت وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به توسعه شهری شهرستان رشت، این شهرستان در بین 16 شهرستان گیلان بیشترین تهدید از نظر تغییر کاربری‌ها می‌شود و ما نیز به همین دلیل جلوگیری از تغییر کاربریها در این شهرستان را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.
 
وی از استقرار گشت حفاظتی خصوصی تحت نظارت نیروی انتظامی در استان خبر داد و گفت: این گشت‌ها با چراغ‌های گردان در 5 شهرستان رشت، رودسر، سیاهکل، لاهیجان و فومن از هرگونه تغییر کاربری شالیزارها جلوگیری می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز اجازه تخریب واحدها را دارند.
 
برجسته در خصوص دهیارانی که بنگاه معاملاتی دارند و می‌خواهند کشاورزان را تشویق به فروش زمینشان به خوش نشین‌ها کنند، گفت: استانداری گیلان درصدد شناسایی این دهیاران که البته تعدادشان اندک است برآمده تا با آنها برخورد قانونی انجام شود.
 
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در شهرستان رشت به خصوص در بخش لشت نشاء به دلیل کمبود آب برای کشت برنج بیشترین تقاضاها برای تغییر کاربری به ما ارسال می‌شود، تصریح کرد: در این مناطق با هرگونه تغییرکاربری غیرمجاز به شدت برخورد خواهد شد.