به گزارش پارس به نقل از ایرنا، روزنامه ˈهمشهریˈ تیتر نخست شماره روز سه شنبه خود را به این موضوع اختصاص داده و افزوده است: سیاه بهار میوه، عرضه اندک میوه های نوبرانه و کاهش سطح زیرکشت و مشکلات بازاررسانی برخی انواع میوه و سبزی از جمله دلایلی است که طی چند سال اخیر فعالان صنفی و متولیان بخش تولید در توجیه، عرضه چند نرخی و گرانی میوه و مرکبات بر آن تأکید کرده اند.


اما بررسی قیمت این محصولات در مراکز تولید، میدان مرکزی میوه و تره بار، میادین شهرداری تهران و خرده فروشی های سطح شهر حاکی از وجود شبکه دلال بازی بزرگ در عرضه میوه و مرکبات است که موجب می شود نرخ برخی اقلام به بیش از سه برابر افزایش و فروش چند نرخی و بدون نظارت میوه به مردم رواج یابد.



*گرانی مستمر میوه

نابسامانی بازار میوه و مرکبات در حالی است که تشکل های صنفی، سازمان های دولتی متولی نظارت بر قیمت و عرضه این محصولات و دست اندرکاران بخش تولید تلاش می کنند تا توپ گرانی و گرانفروشی این اقلام را به زمین دیگری بیندازند و گوش شنوایی برای شنیدن گلایه های مشتریان از رشد بی رویه قیمت ها وجود ندارد. بهار امسال موج نخست افزایش قیمت میوه در حالی باعث گرانی حداقل 15درصدی برخی اقلام شد که مسئولان این نابسامانی را در سایه فرا رسیدن سیاه بهار میوه (کاهش عرضه میوه های زمستانی و عرضه اندک میوه های نوبرانه به دلیل تغییر فصل) توجیه کردند. با افزایش عرضه میوه های فصل، گرچه برخی از این اقلام کاهش نسبی نرخ ها را تجربه کرد اما دست به دست شدن میوه از میدان مرکزی تا خرده فروشی های سطح شهر موجب بالا ماندن نرخ اغلب میوه و مرکبات شد.

افزایش قیمتی که با کاهش تولید و عرضه در برخی اقلام میوه و سبزی تولید داخل مانند گیلاس و سیب زمینی یا وارداتی مانند موز و آناناس، تشدید نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشت. قیمت میوه و سبزی و صیفی در آستانه ماه مبارک رمضان نیز گرچه افزایش اندکی را شاهد بود، اما کاهش تقاضا برای این اقلام از رشد بی رویه قیمت ها جلوگیری کرد. موج سوم افزایش قیمت میوه و مرکبات از ابتدای هفته جاری و با افزایش تقاضا و رشد دلال بازی آغاز شده است. مقایسه قیمت انواع میوه در ماه رمضان و پس از آن حاکی از افزایش مشهود قیمت این اقلام است به نحوی که نرخ گیلاس که در ماه رمضان 9هزار تومان بود اکنون در بازار میوه شهرستانی میدان امام حسین به 14هزار تومان افزایش یافته است.



*پاسکاری توپ گرانی میوه

گرچه میوه از جمله اقلامی است که مشمول قیمت گذاری دولتی نبوده و قیمت آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما با پررنگ شدن فعالیت واسطه ها و دلال ها و گرانفروشی مغازه های سطح شهر، از مراکز تولید تا مصرف در نقاط مختلف سطح شهر افزایش سه برابری قیمت را رقم زده است.

در حالی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نظارت بر بازار میوه و برخورد با دلال ها را خارج از حیطه اختیارات خود قلمداد می کند، رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان وجود دلال ها و واسطه ها در میدان مرکزی میوه و تره بار، به علاوه دریافت حقوق روزانه یک میلیون تومانی کارگران در این میدان و تحمیل هزینه هایی مانند چوب زنی یا فروش میوه با فاکتورهای جعلی را علت اصلی نابسامانی بازار و افزایش بی رویه قیمت ها قلمداد و اعلام کرد، غرفه های میادین میوه برای میوه تولید داخل 10درصد اما برای میوه های وارداتی 3درصد حق العمل می گیرند، عدم نظارت ها بر دلالان و نحوه فروش در میادین میوه 28درصد هزینه را برای مغازه داران بیشتر می کند و به همین دلیل آنها به جای 35درصد، 63درصد روی قیمت ها می کشند.

حسین مهاجران وزارت صنعت، بازرسان، تعزیرات و اتاق اصناف را ازجمله متولیان مقابله با افزایش قیمت میوه از تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده می داند.اما به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اکنون 80درصد میوه فروش های سطح شهر تهران گرانفروشی می کنند و نبود نظارت بر عملکرد این واحدها موجب گرانفروشی 100تا200درصدی میوه ها نسبت به نرخ واقعی آن در برخی مغازه ها شده است. مصطفی دارایی نژاد با رد نقش دلال ها و واسطه ها در افزایش قیمت میوه به ایسنا گفت: حدود 20تا 30درصد مغازه های میوه فروشی در تهران مجوز قانونی نداشته و اتحادیه مربوطه نیز نظارت کافی بر آنها ندارد. فعالیت دلال ها و واسطه ها در میادین کذب محض است و طبق قانون نظام صنفی که به میدان مرکزی میوه و تره بار و اتحادیه میوه وسبزی فروشان ابلاغ شده، مغازه داران موظف به فروش این اقلام با نرخ 30درصد بالاتر از فاکتورهای فروش میادین میوه و تره بار به مصرف کننده هستند.

از سوی دیگر معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان رصد و پایش قیمت میوه در کف بازار را بر عهده بازرسین اتاق اصناف دانسته و به خبرنگار ما اعلام کرد، تا پیش از ورود میوه به میدان مرکزی میوه و تره بار دستگاه های ذی ربط متولی نظارت بر نحوه تولید و تعیین نرخ میوه هستند اما زمانی که میوه های فصل به میدان مرکزی میوه و تره بار وارد و عرضه این میوه ها در سطح خرده فروشی آغاز می شود، بازرسین اتحادیه ها، اتاق اصناف و سازمان های بازرگانی قیمت این اقلام را کنترل و هرگونه گرانفروشی و تخلف را به سازمان حمایت گزارش می کنند.

سازمان حمایت مستقیما در میدان مرکزی میوه و تره بار بازرس ندارد اما از طریق سازمان های صنعت، معدن و تجارت و اصناف قیمت ها را کنترل می کند.به گفته مجتبی فراهانی میوه مشمول قیمت گذاری دولتی نیست اما بازرسان در میدان مرکزی میوه و تره بار حضور داشته و رصد می کنند تا قیمت نهایی میوه پس از لحاظ نرخ سود مصوب با نرخ واقعی مطابقت داشته باشد و با متخلفین برخورد می کنند. با وجود این بیشتر تخلفات بازار میوه در سطح خرده فروشی صورت می گیرد و احتمال تخلف در قیمت و عرضه میوه در مراکز عمده مانند میادین میوه و تره بار به دلیل استقرار بازرسین اتاق اصناف، اتحادیه ها و سازمان های صنعت، معدن و تجارت کمتر است.