به گزارش پارس، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در توضیح چرایی این حادثه در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: 17 حوضچه امحای ضایعات قطران در فاصله پنج کیلومتری شمال کارخانه ذوب‌آهن اصفهان قرار دارد که یکی از این حوضچه‌ها عصر دوشنبه دچار آتش‌سوزی شد.


او افزود: این آتش‌سوزی حدود دو ساعت ادامه داشته است و هیچگونه تلفات انسانی نداشت.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه وزش باد مناسب موجب شد تا آلودگی و دود حاصل از این آتش‌سوزی از آسمان اصفهان خارج شود و مشکلی برای شهروندان به وجود نیاورد، گفت: چون حوضچه آتش‌گرفته حوضچه ضایعات بوده، جای نگرانی نیست و خسارتی به مجموعه وارد نکرده است.

این در حالی است که مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت آتش‌سوزی این حوضچه را گرمای هوا دانسته و گفته است: آتش‌سوزی کاملا مهار و ستاد ویژه‌ای برای بررسی خسارت وارده تشکیل شده است.

همچنین منصور شیشه‌فروش اذعان داشته است: این حادثه بعد وسیعی نداشت و علت بروز آن در حال بررسی است.

مدیر کل بحران استانداری اصفهان در خصوص آلودگی‌های احتمالی ناشی از این آتش‌سوزی افزود: بر اساس پایش‌های زیست‌محیطی صورت گرفته در این منطقه هیچگونه آلودگی هوا نیز در اثر این آتش‌سوزی اعلام نشده است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت پالایش قطران زغال‌سنگ (CTR) بزرگترين پالايشگاه قطران زغال‌سنگ در خاورميانه محسوب می‌شود که به‌عنوان يك طرح ملي با ظرفيت 100 هزارتن در سال در ارديبهشت‌ماه سال 1376در اصفهان به بهره‌برداري رسيده است.

همچنین ماده اوليه اين پالايشگاه قطران خام است كه در اثر حرارت دادن زغال‌سنگ در آون‌های واحد کک‌سازی در دمایی بالاتر از 1100 درجه سانتیگراد به همراه کک و محصولات جانبی مانند گازهای سبک، روغن‌های سبک تولید می‌شود.

مهم‌ترین تولیدات این شرکت انواع پیچ (قیر) قطرانی، پکیج کامل پوشش ضد خوردگی لوله‌های فولادی زیرزمینی، انواع روغن‌های قطرانی و نفتالین خالص و صنعتی است.