به گزارش پارس به نقل از تسنیم،این فناوری در حال حاضر در شمار اندکی از خودروها بکار گرفته شده اما دیری نخواهد پایید که استفاده از آن فراگیر شود. در حال حاضر توصیه‌ای که به رانندگان برای صرفه جویی در مصرف بنزین می‌شود خاموش کردن موتور در صورت توقف بیش از یک دقیقه است.فناوری استاپ استارت که اغلب در مدل‌های هیبریدی دیده می‌شود، این کار را برای راننده انجام می‌دهد و همانطور که نامش نشان می‌دهد، این فناوری زمانیکه خودرو متوقف می‌شود به عنوان مثال در پشت چراغ قرمز موتور آن را به صورت اتوماتیک خاموش می‌کند و بمحض اینکه پای راننده از روی پدال ترمز برداشته می‌شود، موتور را مجددا روشن می‌کند.

گسترش این فناوری فراتر از خودروهای هیبریدی پیشرفت کندی داشته است. محققان پس از تست چندین خودرو که این ویژگی را داشتند به این نتیجه رسیدند که استاپ استارت پنج تا هفت درصد در هزینه‌های سالانه بنزین صرفه جویی می‌کند.

به گفته یک مهندس خودروی آمریکایی، حداکثر هفت درصد صرفه جویی به معنای صرفه جویی سالانه ۲۱۵ دلار هزینه سوخت برای مصرف کنندگان کالیفرنیای جنوبی است. همچنین این فناوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

موسسه نویگنت ریسرچ پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۲ سالانه ۵۵ میلیون دستگاه خودرو دارای فناوری استاپ استارت فروخته خواهند شد که بالاتر از ۸.۸ میلیون دستگاه در سال گذشته خواهد بود. بکارگیری این فناوری در اروپا که قیمت‌های بنزین گران‌تری در مقایسه با سایر نقاط جهان دارد، گسترده‌تر بوده و در ۴۵ درصد از خودروها بکار گرفته شده است.

بر اساس گزارش تایم، در این بین این فناوری در آمریکا تا اندازه‌ای مهجور مانده است. تنها ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی جدیدی که سال گذشته در این کشور فروخته شدند این فناوری را داشتند. برآورد می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۲ به هفت میلیون دستگاه خودرو افزایش پیدا کند اما خودروهای زیر این فناوری را به عنوان گزینه استاندارد دارند:

بی ام و: مدل‌های متعدد بی ام و فناوری استاپ استارت دارند. مقاله نویس اتوموتیو نیوز در توصیف مدل ۳۲۸i ۲۰۱۲ این شرکت فناوری استاپ استارت را فوق العاده توصیف می‌کند. البته رانندگان در صورتیکه به این ویژگی علاقه نداشته باشند، می‌توانند آن را غیرفعال کنند.

شورولت ایمپالا: شورولت فناوری استاپ استارت را در ایمپالای ۲۰۱۵ به عنوان یک ویژگی استاندارد عرضه کرده است.

شورولت مالیبو: شورولت از مدل ۲۰۱۴ شروع کرده و استاپ استارت را در مالیبو به عنوان استاندارد بکار گرفته است. این خودروساز اعلام کرد این سیستم ۱۴ درصد در مصرف سوخت در رانندگی داخل شهر صرفه جویی می‌کند.

فورد فوژن: فورد چند سال قبل برای نخستین بار در آمریکا سیستم استاپ استارت را به عنوان یک گزینه ۲۹۵ دلاری در یک مدل غیرهیبریدی عرضه کرد. این خودروساز در آن زمان اعلام کرده بود رانندگان با ارتقا به این سیستم می‌توانند بیش از ۱۱۰۰ دلار در پنج سال آینده در هزینه‌های سوخت صرفه جویی کنند. برآورد می‌شود فوژن ۲۰۱۵ سه مایل در هر گالن صرفه جویی بیشتری نسبت به مدل اولیه داشته باشد.

فورد اف ۱۵۰: خریدارانی که مدل ۲۰۱۵ پیکاپ پرفروش فورد را با موتور اکوبوست ۲.۷ لیتری انتخاب کنند، یک ویژگی استاپ استارت ویژه خواهند داشت که همانند سیستم‌های مشابه دیگر به هنگام توقف خودرو موتور آن را خاموش می‌کند اما نه زمانی که خودرو وسیله دیگری را بکسل می‌کند یا همچنان در حال حرکت است و آن طور که فورد وعده داده موتور خودرو ظرف یک هزارم ثانیه مجددا روشن می‌شود.

پورشه: در میان مدل‌های پورشه که با استارت استاپ عرضه شده اند سیستم پانامرا از این جهت ویژه است که نه تنها زمانیکه خودرو به صورت کامل متوقف می‌شود بلکه زمانی که خودرو در حال نزدیک شدن به چراغ ترافیکی آهسته می‌شود موتور را خاموش می‌کند. زمانیکه موتور خودرو خاموش می‌شود کنترل هوا، سیستم‌های صوتی و ویژگی‌های داخلی دیگر همچنان فعال می‌مانند و اگر باطری نیروی کافی برای تامین برق این تجهیزات نداشته باشد موتور مجددا روشن می‌شود.

رام ۱۵۰۰: مدل سال ۲۰۱۳ پیکاپ رام فناوری استارت استاپ را به عنوان یک گزینه عرضه کرده است و به خودرو امکان می‌دهد ۲۰ درصد نسبت به مدل‌های قبلی صرفه جویی سوخت داشته باشد.