به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی ظهر امروز (یکشنبه ۱۲ مردادماه) در یک نشست خبری ضمن تشریح اقدامات بانک ملی طی ۱۰ ماه گذشته با تأکید بر اقتصاد مقاومتی محور اصلی این بانک است، اظهار داشت: بانک ملی توسط سفارش و فشارها برای اعطای تسهیلات تصمیم نخواهد گرفت.

وی با تأکید براینکه آن زمان که تسهیلات بانک ملی برای سفته بازی پرداخت می‌شد، گذشته است، گفت: اهداف چهارساله آن با هماهنگ وزارت اقتصاد تدوین شده و ساختار سازمانی آن تغییر یافته است.

مدیرعامل بانک ملی از تغییر ترکیب سبد دارایی این بانک و حرکت به سمت فروش املاک و شرکتهای مازاد خبر داد و افزود: مهمترین مشکل ما معوقات بانک است چرا که هم اکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق داریم که نزدیک به ۸۰ درصد آن مشکوک الوصول است.

وی به اصلاح فرآیندهای اعتباری بانک ملی اشاره و تصریح کرد: بنا داریم سیاست‌های اعتباری این بانک را با اهداف اقتصاد مقاومتی و مسیر نظارتی قوی مورد تجدید نظر قرار دهیم هرچند در این مسیر عده‌ای فشارهایی را به صورت غیرمستقیم به مدیرعامل بانک می‌آورند و مسائل حاشیه‌ای ایجاد می‌کنند ولی ما با تمام این فشارها تغییرات را اعمال خواهیم کرد.

* تکلیف بدهی ۲۵ دانه درشت بانک ملی مشخص شد/ با سفارش کار کسی را راه نمی ندازم

وی در همین ارتباط از تشکیل ۱۰ کارگروه تخصصی برای تعیین تکلیف بدهکاران دانه درشت در بانک ملی خبر داد و تأکید کرد: بعد از تشکیل این کارگروه‌ها بدهی ۲۵ دانه درشت تعیین تکلیف و بنا شد این افراد بخشی از بدهی خود را بپردازند و نرخ سود تسهیلات آنها به روز شود و همچنین وثایق دریافتی آنها تعدیل خواهد شد.

همتی ضمن اشاره به اینکه عده ای از بدهکاران به ظاهر بنا ندارند نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود اقدام کنند، گفت: پرونده این افراد در حال پیگیری‌های حقوقی است و تعدادی نیز به قوه قضاییه ارسال شده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای از بدهکاران دانه درشت بانک ملی سعی دارند از طریق واسطه و سفارش پرونده خود را به پیش ببرند گفت: من کسی نیستم که با سفارش و توصیه کار کسی را راه بیاندازیم. برهمین اساس اگر این افراد واقعا قصد پرداخت بدهی خود را دارند باید صادقانه با بانک ملی همکاری کنند.

مدیرعامل بانک ملی درباره انتشار اسامی بدهکاران دانه درشت گفت: تمایلی به اعلام اسامی دانه درشت‌ها نداریم چرا که علاقه مند به ماجراجویی نیستیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار پرونده تسهیلات خرد بانک ملی در اجراییات اداره ثبت وجود دارد گفت: بدهی ۲۵ دانه درشت که وضعیتشان تعیین تکلیف شده دو هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان از کل مطالبات معوق بانک را تشکیل می‌دهد.

همتی با بیان اینکه بدهی دولت به این بانک حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است اگر دولت بتواند بدهی خود را تعدیل کند قطعا اضافه برداشتی از بانک مرکزی نخواهیم داشت.

* قول بانک مرکزی به بانکی‌ها برای کاهش سود اضافه برداشت

وی در رابطه با اضافه برداشت بانک ملی از بانک مرکزی این طور توضیح داد: که این اضافه برداشت از سالهای قبل وجود داشته و در دوره جدید قرار شده سقف آن حفظ شود و افزایشی نداشته باشیم. به همین خاطر در ده ماه گذشته نه تنها افزایش اضافه در بانک ملی نداشته ایم بلکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از این میزان کاهش یافته است؛ ام اکنون اضافه برداشت بانک ملی از بانک مرکزی سه هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است.

همتی درباره نرخ سود اضافه برداشت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در جلسات بانک‌ها قول داده که سود ۳۴ درصدی اضافه برداشت را کم کند، ما در‌آن جلسه توافق کردیم که این نرخ به ۲۸ درصد کاهش یابد؛ اگر بانک مرکزی این نرخ را کاهش دهد شاید دیگر بانک‌ها مجبور نباشند با سودهای ۲۸ درصدی تسهیلات پرداخت کنند.

این فعال بانکی ادامه داد: همچنین از بانک مرکزی انتظار داریم نرخ سود سپرده قانونی که هم اکنون معاد ۱۳.۵ درصد است با دو درصد کاهش به ۱۱.۵ برساند تا بانک‌ها بتوانند تسهیلات بیشتری به تولیدکنندگان پرداخت کنند.

* ماجرای ملاقات همتی با آریا در زندان/ تلاش بانک ملی برای دریافت بدهی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از گروه آریا

مدیرعامل بانک ملی درباره بازگشت منابع فساد مالی اخیر به این بانک گفت: هنوز چیزی دست بانک ملی را نگرفته است ولی حکم دادگاه این است که اصل ال سی معادل ۱۰۵۰ میلیارد تومان به بانک ملی پرداخت شود.

وی افزود: زمانی که متهم اصلی در زندان بود چند جلسه با وی با حضور وکیلش داشتم، قرار بود گروه ملی فولاد را در اضای این ال سی ها دریافت کنیم اما خاتلافاتی داشتیم که زمانی که در حال نهایی شدن موضوع بودیم وی اعدام شد.

همتی گفت: اخیرا مکاتباتی داشتیم که گروه ملی فولاد را در اضای بخش اصلی ال سی بگیریم و درباره بخش فرعی نیز ادعا داریم که یا بازماندگان باید آن را پرداخت کنند یا از طریق دیگر انجام شود. در این مورد شکایت حقوقی را مطرح کرده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: بدهی دیگر گروه آریا به بانک ملی خارج از موضوع فساد است که شرکت‌های آنها از بانک ملی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند که البته وثیقه ملکی در اضای آن دریافت شده است؛ در مجموع ۱۸۰۰ میلیارد تومان از معوقات باید در این مرحله وصول شود.

مدیرعامل بانک ملی در بخش دیگری از پیشنهاد پرداخت تسهیلات مبادله‌ای در مقابل سپرده طلا در بانک کارشناسیی خبر داد و گفت: کل منابع بانک تا مرداد ۹۳ با احتساب منابع ریالی و ارزی بدون منابع شعب خارج از کشور ۱۰۲ میلیارد تومان است که ۸۳ هزار میلیارد تومان از این میزان صرف مصارف شده است؛ منابع بانک نسبت به ۱۰ ماه گذشته ۱۵ درصد رشد یافته است.

* بانک‌ها خودجوش برای پرداخت وام ازدواج بسیج شوند/ خط اعتباری نگرفتیم

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه به طور مشخص منبع تأمین و پرداخت وام ازدواج در دوره جدید چیست؟ آیا دولت و بانک مرکزی خط اعتباری خاصی به سیستم بانکی در این خصوص اختصاص داده‌اند؟ گفت: هیچ خط اعتباری از سوی دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها برای وام ازدواج پرداخت نشده است و بانک‌ها به صورت خودجوش باید در این موضوع همکاری کنند.

همتی با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه این بانک به پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: بخشنامه مربوطه به شعب ابلاغ شده و تمام مشکلات در شعب در این خصوص تا پایان هفته حل خواهد شد؛ در دو روز قبل از تعطیلات ۱۳۰۰ فقره تسهیلات ازدواج در بانک ملی پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: ما دوست داریم مبلغ وام ازدواج افزایش پیدا کند ولی باید توجه داشت که منابع بانک ملی محدود است و به خاطر آثار تورمی و افزایش پایه پولی نمی‌توانیم از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشیم.

* ۳۰۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک ملی در طرح‌های دیر بازده بلوکه شد

مدیرعامل بانک ملی از وجود ۴۱۰ پروژه به اصطلاح زودبازده ولی در عمل دیربازده در این بانک خبر داد و تأکید کرد: نزدیک سه هزار میلیارد تومان از منابع بانک ملی الآن در این پروژه‌های قفل شده است اما ما بنا داریم تا پایان شهریورماه این پروژه ‌ها تعیین تکلیف شوند و برای راه اندازی آنها باید حدود سه هزار میلیارد تومان دیگر اختصاص دهیم.

وی درباره وضعیت اعمال نرخ سود در شعب این بانک گفت: ضوابط مربوط به نرخ سود همانطور که بانک مرزی و شورای پول و اعتبار مصوب کرده‌اند به شعب بانک ملی به منظور اجرا ابلاغ شده است برهمین اساس تأکید می‌کنم هم اکنون هیچ تسهیلاتی با نرخ بالای ۲۶ درصد در بانک ملی نداریم و عمده تسهیلات پرداختی با همان نرخ‌های سودی ۲۲ درصد است.

* حضور یک نماینده مجلس بدون وقت قبلی در دفتر مدیرعامل بانک ملی

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا اخباری درباره حضور یکی از نمایندگان مجلس در دفتر کار شما بدون وقت قبلی برای ملاقات با شما و رد این درخواست از سوی حضرت عالی صحت دارد یا خیر، گفت: من به همه نمایندگان مجلس ارادت دارم و به به آنها احترام می‌گذارم هرچند ممکن است با برخی از آنها از نظر روش و اعتقاد اختلاف داشته باشم ولی هیچ وقت جسارتی به آنها نکرده‌ام.

وی تأکید کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس دنبال حل مشکلات تولیدکنندگان هستند و نمی‌خواهند مسائل شخصی خود را دنبال کنند؛ امیدوارم این موضوع همین جا پایان یابد. من اصلا اهمیتی نمی‌دهم کسی از من حمایت کند یا مخالف من باشد. من با این نماینده مجلس هم حتما تماس خواهم گرفت.

مدیرعامل بانک ملی درباره چرایی عدم پرداخت تسهیلات مبادله‌ای در بانک ملی طی ماه‌های اخیر گفت: این منطقی نیست زمانی که قیمت تمام شده به ۲۰ درصد رسیده بانک ملی با سود ۲۲ درصد سپردهگیری‌ کند و تسهیلات ۱۲ درصدی بگیرد. به همین خاطر باید تناسبی بین نرخ سودها ایجاد می‌شد.