عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال‌تایمز» منتشر کرده، نوشته است که طرف غربی به ایران اعلام کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها احتمالا 20 سال طول می‌کشد.

به گزارش پارس به نقل از فارس، «حسین موسویان»، عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال‌تایمز» منتشر کرده، نوشته است که طرف غربی به ایران اعلام کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها احتمالا 20 سال طول می‌کشد.

موسویان یادداشت خود را اینگونه آغاز کرد که تا یکشنبه، جهان به این مسئله پی خواهد برد که‌ آیا تهران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) مسیری را به سوی راه‌حل صلح‌آمیز بحران برنامه هسته‌ای ایران می‌یابند یا خیر. آمریکا و شرکای این کشور نباید فرصت توافق جامع را از دست دهند. در صورت شکست مذاکرات، خطر بیشتری وجود دارد و چیزهای زیادی هم در سطح منطقه‌ای و هم فراتر از منطقه‌ای از رسیدن به توافق حاصل می‌شود.

به گفته موسویان، موانع چشمگیری باقی مانده است. اول آنکه در میان این موانع، تقاضا از ایران برای ایفای تعهداتی است که فراتر از تعهدات امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) می‌باشد. این تعهدات شامل تعطیل کردن سایت غنی‌سازی فوردو،  اصلاح رأکتور آب سنگین اراک، از بین بردن توانایی تولید پلوتونیوم و تسلیم در مقابل روش‌های نظارتی که فراتر از پروتکل‌های بین‌المللی است.

آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان همچنین به دنبال جلوگیری ایران از تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش هستند که این ممنوع کردن تحقیقات صلح‌آمیز هسته‌ای است و کشورهای ۱+۵ همچنین می‌خواهند ممنوعیت‌هایی را برای قابلیت موشکی ایران به وجود آورند.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران ادامه داد، در نهایت، ۱+۵ اصرار دارد که اجرای بخش‌هایی از این توافق به ویژه حذف تحریم‌ها ممکن است ۲۰ سال به طول انجامد. به بیان دیگر، از ایران امتیازات چشمگیری در قبال وعده کاهش تحریم‌ها ظرف دو دهه را می‌دهند. این واقع‌گرایانه نیست و این در راستای منافع طولانی‌مدت گروه ۱+۵ نیست.