به گزارش پارس به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت از اواسط سال جاری با صدور دستوراتی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خواستار کاهش تحویل سوخت مایع شامل گازوئیل و نفت کوره به واحدهای نیروگاهی شده و تاکید کرده است: با افزایش گازرسانی امکان صادرات بیشتر سوخت مایع برای وزارت نفت فراهم می شود.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مسئولان وزارت نیرو نشان می‌دهد که با اجرای این سیاست جدید ذخیره نزدیک به ۶۶ درصد ذخایر گازوئیل و ۴۵ درصد ذخایر نفت کوره نیروگاه های کشور خالی مانده است.

از سوی دیگر همزمان با کاهش تحویل سوخت مایع حجم گازرسانی به واحدهای نیروگاهی از ابتدای فصل تابستان با نوسان همراه بوده است به طوری‌که کاهش تحویل گاز به برخی از نیروگاه‌ها صدای انتقاد مسئولان شرکت های برق منطقه ای را بلند کرده است.

سید ‌زمان حسینی هفته گذشته با بیان اینکه وزارت نفت گاز مورد نیاز نیروگاه‌‌های کشور را نمی‌تواند تامین کند و موضوعی که عنوان می‌کند می‌گوید در حال توسعه و تعمیرات هستیم، گفت: ما معمولا برای تمامی نیروگاه‌های کشور و از جمله تهران به اندازه ۴۵ روز در مخازن نیروگاهها، سوخت مایع ذخیره می‌کنیم و چون در زمستان مصرف گاز افزایش می‌یابد از ذخیره مخازن استفاده می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول این وضعیت را در این ۱۵ سال اخیر بنده که سالهاست در حوزه برق فعالیت می‌کنم ندیده بودم و چنین مشکلی را شاهد نبودیم.

همزمان با مشکلات تامین سوخت مایع و گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه ها، در روزهای اخیر مصرف برق تابستانی کشور با گرم شدن هوا در اکثر استان‌ها اوج گرفته است به طوری‌که هفته جاری برای نخستین بار رکورد پیک مصرف ۴۷ هزار مگاوات به ثبت رسیده است.

مشکلات تولید و تامین برق مورد نیاز تابستانی مشترکان و نوسان‌های تامین سوخت مایع و گاز مورد نیاز واحدهای نیروگاهی موجب شده است که حمید چیت چیان وزیر نیرو با بیژن زنگنه وزیر نفت، اسحاق جهانگیری معاون اول و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در طول چند هفته گذشته به صورت تلفنی و حضوری مذاکره کند.

در نهایت رئیس جمهور دولت تدبیر و امید با صدور دستورات ویژه ای خطاب به وزارت نفت و بیژن زنگنه خواستار تامین کامل سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه های کل کشور در روزهای گرم تابستانی شده است.

این دستور جدید در حالی صادر شده است که روز گذشته سایت وزارت نفت با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرد: وزارت نفت امروز در گزارش خود آورده است: نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ٢٠ تیر ماه بیش از ١٥ میلیون لیتر سوخت کمتر از هفته منتهی به ١٣ تیر مصرف کرده اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت نیرو توان عملیاتی تولید برق با در نظر گرفتن کل نیروگاه‌های حرارتی، برقآبی و اتمی را حدود ۴۹ هزار مگاوات عنوان می کنند و پیش بینی می شود در صورت افزایش دمای هوا خاموشی‌هایی در سطح شبکه برق به وقوع بپیوندد.