به گزارش پارس به نقل از ایرنا، برغم توصیه های مسئولان که رفته رفته در ماههای اخیر به هشدار تبدیل شده هنوز مصرف بی رویه آب و برق و بی توجهی در مصرف آنها کاملا مشهود است.


گرچه کاهش منابع آبی ناشی از خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی منجر به بروز شرایط موجود آبی کشور شده ولی متاسفانه افزایش 4 برابری میزان مصرف کشاورزی از منابع آب های زیرزمینی از دیگر مشکلاتی است که عواقب جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

میزان استفاده بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی از سال 51 تاکنون، چهار برابر شده است.

میزان مصرف بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی از حدود 13 میلیارد مترمکعب در سال آبی 1352 - 1351 به بیش از 55 میلیارد مترمکعب طی سال های اخیر رسیده است.

این روند در مورد مصرف آب شرب و صنعت نیز مشاهده می شود به گونه ای که میزان مصرف شرب و صنعت از حدود 1.5 میلیارد مترمکعب به حدود هفت میلیارد مترمکعب رسیده است.

براساس گزارش ها افزایش جمعیت، بالارفتن استانداردهای زندگی، ارتقا فناوری، افزایش دمای متوسط کشور، پایین بودن بازده آبیاری، تخریب اکوسیستم ها و برهم خوردن توازن اکولوژیک، کوچک بودن قطعه زمین های کشاورزی، پایین بودن قیمت آب و بسیاری از موارد دیگر، سبب مصرف بیش از حد منابع آب موجود کشور شده اند.

باتوجه به شرایط کم آبی کشور، چنانچه سدهای کنونی وجود نداشتند تا آب را برای مواقع کم آب ذخیره و تنظیم کنند، به طور یقین طی سال های اخیر با بحران شدیدتری در زمینه تامین آب برای مصارف مختلف کشور مواجه می بودیم.

براساس گزارشهای موجود موضوع آب در سایر کشورها نیز با وضعیت نامساعدی روبرو بوده بطوری که مسئولان هند در پایتخت این کشور برای صرفه جویی در مصرف آب، دستگاه های خودکار توزیع آب تصفیه شده در مناطق مختلف این کلان شهر نصب کرده اند.

این دستگاه ها مانند خودپردازهای بانک هستند که به جای پول، آب سالم به شهروندان ارائه می کنند.

در پی خشکسالی و کاهش منابع آب در هندوستان دولت این کشور شیوه های مختلفی برای صرفه جویی در مصرف منابع آب بکار گرفته که استفاده از دستگاه های خودکار توزیع آب از آن جمله است.

این شیوه علاوه بر کنترل و کاهش مصرف آب، می تواند آب آشامیدنی را به مراتب با قیمت کمتری در مقایسه با بطری های آب معدنی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

در برخی محله های دهلی هنوز مردم آب را از تانکرهایی که هفته ای یکبار به محله ها مراجعه می کنند، دریافت می کنند.

بررسی ها نشان می دهد هندوستان تا سال 2020 میلادی به کشوری کم آب تبدیل خواهد شد، این در حالی است که هم اکنون تقریبا 50 درصد از مناطق روستایی هندوستان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

همچنین در خبرها آمده که ایالت کالیفرنیای آمریکا یک بار دیگر دچار خشکسالی و فعالیت کارگران مزارع متوقف شده و از آنجا که کالیفرنیا بخش قابل توجهی از میوه و سبزیجات کشور آمریکا را فراهم می کند، نگرانی های زیادی از بابت تامین امنیت غذایی در این کشور بوجود آمده است.

در پنج سال گذشته به دلیل خشکسالی، قیمت آب در کالیفرنیا 10 برابر شده و ارزش حدود یک میلیون و 233 هزار و 482 لیتر آب به 2200 دلار رسیده است.

در پی وقوع خشکسالی، فروش آب خصوصی به یک موضوع رایج در ایالت های آمریکا تبدیل شده که این کار افزون بر ایالت کالیفرنیا، در ایالت های کلرادو و تگزاس نیز انجام می شود.

برخلاف خشکسالی پیشین در سال 2009، مسئولان این ایالت اجازه دادند تا بازار قیمت آب را تعیین کند.

این تشدید قیمت پس از هشدارهای پیاپی دانشمندان مبنی بر وقوع خشکسالی بدتر و افزایش هزینه های تامین و نگهداری سامانه های آبی کالیفرنیا انجام شده است.

برخی از اقتصاددانان آب خواستار وضع مقررات جدی تر برای جلوگیری از خالی شدن سفره های آب زیرزمینی شده اند.

براساس گزارشهای ارسالی درخبرها آمده که خشکسالی موجب کاهش تولید برق آبی در کشور ترکیه نیز شده است.

سطح عمده­ ترین ذخایر آب ترکیه واقع در جنوب غربی این کشور در ماه های اخیر 43 درصد کاهش یافته که این امر موجب وابستگی شدید به گاز طبیعی برای تولید برق طی تابستان امسال خواهد شد.

براساس آمار منتشرشده از سوی شرکت تولید برق ترکیه در ماه می، 49 درصد از برق ترکیه از گاز طبیعی، 29 درصد از زغال سنگ، 15 درصد از واحدهای برق آبی و هفت درصد ازطریق تجدید پذیرها شامل باد و زمین گرمایی تامین شده است.

بنابر گزارش ها و آمارهای موجود که موضوع خشکسالی و بحران آب در اقصی نقاط دنیا به دغدغه ای مهم تبدیل شده، توجه به این ماده حیاتی نیاز به عزم جدی همه مردم جهان دارد.

از سوی دیگر در هفته ای که گذشت باز هم شاهد کاهش منابع آبی در کشور بودیم بطوری که حجم آب 52 سد کشور ازجمله سدهای استقلال، دوستی، لار، کرخه، پانزده خرداد و وشمگیر تا پایان هفته گذشته به کمتر از 40 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسیده است.

همچنین در این مدت 25 سد ازجمله سدهای شهید عباسپور، دز، ایلام، آغ چای، کوثر، بافت، کینه ورس و کارون 3 که 15 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین 90 تا 100 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

براساس آمارهای موجود حجم آب 27 سد کشور ازجمله سدهای البرز، بوکان، خمیران، سبلان، پیشین، کارون 4، زیردان و کرج که 22 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، تا پایان هفته گذشته بین 70 تا 90 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد که 28 سد کشور در زمان حاضر بین 50 تا 70 درصد پرشدگی دارند که از آن جمله می توان به سدهای ارس، گاوشان، گتوند علیا، تهم، شمیل و نیان، گلستان 2، اکباتان، کمال صالح و شهید رجایی اشاره کرد که 19 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند.

همچنین در پایان هفته گذشته 20 سد ازجمله زاینده رود، رییسعلی دلواری، ماملو، ستارخان، گلستان، علویان و سفیدرود که 9 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین 40 تا 50 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

براساس این گزارش، در زمان حاضر 36 درصد از سدهای کشور کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند.

گزارشها نشانگر آن است که حجم کنونی آب موجود در سدهای استان تهران در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 22 درصد کاهش یافته است.

همچنین حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش 172 میلیون مترمکعبی درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 603 میلیون مترمکعب رسیده است.

در زمان کنونی، حجم آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان به ترتیب 79، 209، 141، 105 و 70 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش 213 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 891 میلیون مترمکعب رسیده است.

حجم آب ورودی به سدهای استان تهران درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 19 درصد کاهش یافته است.

با توجه به شرایط ذخیره آب و کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.

به نظر می رسد هشدارها و اطلاع رسانی از وضعیت موجود آب و شرایط بحرانی که در آن قرار داریم هنوز نتوانسته تغییراتی در نحوه مصرف بوجود آورد.

بنابراین همانطور که در خبرها نیز به آن اشاره شده شاید ابزارهای اعمالی دیگری بتواند به واکاوی و روشن تر شدن شرایط موجود برای مدیریت مصرف آب کمک نماید.