به گزارش پارس به نقل از مهر، معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خروج از رکود برنامه اصلی دولت در سال جاری است، اظهار داشت: این برنامه ها باید در سطح اقتصاد کلان باشد و نمود آن در بخش خصوصی پدیدار شود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقر در کرج  شرکت در نشست پیشکسوتان پژوهش کشاورزی کشور، نقش کشاورزی را در اقصاد بسیار مهم و ارزشمند عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی در حال حاضر و آینده به دلیل اهمیت امنیت غذایی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، در حال حاصر حجم واردات در بخش کشاورزی بیش از صادرات است و با توجه به سیاست های جمعیتی پیش رو باید برنامه ریزی های دقیقی در جهت تامین غذای جمعیت کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر این عدم تعادل در بخش صادرات و واردات در آینده نیز وجود داشته باشد با مشکل جدی مواجه خواهیم بود زیرا کشاورزی برای حال و آینده کشور از اهمیت برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت و بخش کشاورزی مکمل یکدیگر هستند و کشاورزی در شرایطی موفق است که صنعتی پیشرفته در کنار آن فعال باشد، اظهار داشت: باید برای موفقیت هر دو بخش برنامه های دقیق و عملیاتی وجود داشته باشد.

بحران آب مهمترین چالش کشاورزی

جهانگیری به یکی از چالش های پیش رو در بخش کشاورزی اشاره و اعلام کرد: یکی از اصلی ترین چالش های پیش رور در بخش کشاورزی به طور خاص مساله آب است، با توجه به اقلیم کشور و کاهش میزان بارندگی ها متاسفانه بسیاری از دشت های کشور با بحران کم آبی و بسیاری از تلاب ها دچار خشکی شده اند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر نه تنها در بخش آب کشاورزی با مشکل مواجه هستیم بلکه در تامین آب شرب برخی از مناطق نیز دچار کمبود شده ایم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: باید بهره وری از آب افزایش یابد و این امر در بخش کشاورزی باید به سمت استفاده از سیستم های نوین آبیاری پیش برود.

جهانگیری در بخش دیگر از سخنان خود به سرمایه مورد نیاز در بخش کشاورزی اشاره و اعلام کرد: یکی از اولویت های دولت خروج از رکود است، در زمان آغاز به کار دولت با یک رکود تورمی جدی مواجه بودیم و باید با یک برنامه ریزی کشور را به وضعیت ثبات می رسانیدم که خوشبختانه با کنترل تورم نقطه به نقطه 45 درصد امسال به 14 و شش دهم درصد کاهش پیدا کرد.

خروج از رکود مهمترین برنامه دولت 

وی با تاکید بر اینکه خروج از رکود برنامه اصلی دولت در سال جاری است، اظهار داشت: این برنامه ها باید در سطح اقتصاد کلان باشد و نمود آن در بخش خصوصی پدیدار شود که یکی از زمینه های آن تامین منابع مالی است. خوشبختانه برای رسیدن به اهداف در این زمینه سیستم های بانکی تسهیل و صندوق توسعه ملی برای کمک های ریالی تجهیز شده اند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مصمم هستیم منابع ارزی را نیز برای کمک به بخش خصوصی به کار گیریم.

جهانگیری همچنین به پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت اشاره و تصریح کرد: با این اصل می توان به دو گونه تشریفاتی تبلیغاتی و با برنامه ریزی برخورد کرد و دولت با تاکید بر اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی برای دستگاه های مختلف اهداف را تعیین کرده و در حال نگارش اقدامات و تامین منابع است به طوری که هر دستگاهی بداند در هر سال برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید چه برنامه هایی را به چه میزان اعتبار اجرایی کند.

وی بخش کشاورزی را یکی از نهادهای فعال در امر اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: یکی از برنامه های خوب وزرات کشاورزی تراز صادرات و واردات در این بخش است که با وجود دشواری های فراوان این مجموعه با در اختیار داشتن پتانسیل های مناسب توان اجرای این امر را دارد.

تاکید بر حمایت از تولید داخل

معاون اول رئیس جمهور خطاب به پیشکسوتان پژوهش کشاورزی گفت: امیدوارم در سال جاری به همت شما اقتصاد مقاومتی را به نحوی شایسته اجرایی کنیم و در برنامه های خروج از رکود نیز موفق باشیم.

جهانگیری در پایان حمایت از تولید داخل را یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و تاکید کرد: برای موفقیت در بخش اقتصاد و حمایت از تولید داخل باید عزمی ملی در مردم برای استفاده از محصولات داخلی و عزمی جدی در مسئولان برای تولید محصول با کیفیت و ارزان به وجود آید.