پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شهروند، سال‌های‌ سال است که ایرانی‌ها در سفرهای خارجی با خودرو‌های روز دنیا عکس می‌گیرند و به قیمت خودرو در کشورهای دیگر و حتی مناطق آزاد ایران حسرت می‌خورند. مردم ناراضی از قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل با آهی طولانی قیمت‌های جهانی خودرو‌ها را می‌پرسند و می‌گویند که اگر در ایران واردات خودروهای روز دنیا آزاد و رقابتی بود، هیچ‌گاه تولید داخل را که در اصل مونتاژ قطعات و اسمبلینگ است وقعی نمی‌نهادند! 

 آن‌قدر گلایه‌های عمومی از انحصار موجود در بازار خودرو بالاست که دیگر صدای رئیس‌جمهوری هم درآمده و او در روز صنعت و معدن به خودروسازان هشدار می‌دهد که سال‌ها برای این صنعت هزینه شده اما این صنعت توان رقابتی ندارد. روحانی با کنایه‌ای خاص بحث ورود قطب سوم خودروسازی کشور را در این رویداد مطرح کرد تا معلوم شود گلایه‌های دامنه‌دار مردم و بی‌توجهی خودروسازان اندکی شنیده شده است و در مقام وعده، گام‌هایی برداشته شده است. 

قیمت‌گذاری براساس نفع خودروساز
در حوزه خودرو این روزها موضوع قیمت‌گذاری خودرو حاشیه اصلی بوده و درنهایت هم حرف خودروسازان انحصاری ایران به کرسی نشست. آنها که در عمل خودروها را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروختند، طی دو ماه گذشته مقابل نرخ‌های اعلامی شورای رقابت ایستادگی کردند تا آن‌که شورای رقابت دو بار افزایش قیمت را به نفع خودروسازان و به زیان مصرف‌کننده اعمال کرد. حالا در عمل یکسان‌سازی نرخ خودرو کلید خورده و قرار است خودروهای به ظاهر تولید داخل (بخوانید اسمبلینگ داخل) قیمت بازار و کارخانه‌شان نزدیک به هم باشد. اما فارغ از نحوه قیمت‌گذاری کنونی، باید از مسئولان سیاست‌گذار صنعت خودرو و خودروسازان کشور این سوال پرسیده شود که چرا چنین صنعتی قابلیت دفاع دارد؟

حمایت دولتی از صنعتی پرحرف و حاشیه 
صنعتی که تنها با حمایت تعرفه‌ای دولت و محدودیت واردات خودرو و گران‌سازی واردات توجیه دارد و اگر همچون بسیاری از کشورهای دنیا تعرفه واردات نداشته باشد، هیچ محلی از اعراب ندارد! اثبات این ادعا هم نگاهی به قیمت‌های جهانی خودروهای روز است که نشان می‌دهد خودروهای ایرانی نه در بعد کیفیت و نه در بعد قیمت حرفی برای گفتن مقابل رقبای جهانی‌شان ندارند. خودروهایی که با مصرف کمتر سوخت، آلایندگی کمتر و امکانات بیشتر، قیمتی پایین‌تر از همین تولیدات داخلی دارد ولی برای مصرف‌کننده داخلی قابل دسترس نیست. زیرا واردات خودروهای خارجی به ایران با تعرفه بالای گمرکی کنترل می‌شود و قیمت خودرو آنچنان بالا برای مصرف‌کننده تمام می‌شود که مقایسه قیمت جهانی خودروها با قیمت داخل آنها بی‌معنی شده است. 

گران‌سازی خودروهای روز دنیا 
در این حوزه اگر خودرویی مطرح، کم‌مصرف و مدرن را مدنظر داشته باشید باید قیمت جهانی آن را در ایران تا دوبرابر مبلغ ریالی آن در نظر بگیرید، تا بتوانید قیمت داخلی آن را محاسبه کنید.قیمتی که با احتساب مالیات و عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری و مترتب بر آن احتمال بالاتر رفتن هم دارد. این قیمت‌ها با این فرض خواهد بود که دلار آزاد بازار را در نظر داشته باشید و سود معقول وارد‌کننده و نمایشگاه‌دار و نمایندگی را در نظر بگیرید؛ حال این‌که واردکنندگان بسیاری با ارز مبادلاتی یا مرجع در گذشته انبوهی خودرو وارد کردند و به نرخ دلار آزاد فروختند، بماند! به هر سو، حالا به مناسبت اعلام قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل، در گزارشی به مقایسه قیمت خودروهای داخلی با برخی خودروهای خارجی که دارای سطح قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی هستند، پرداخته‌ایم و قیمت تومانی آنها را محاسبه کرده‌ایم. در ادامه با در نظر گرفتن قیمت روز دلار در بازار آزاد (۳۱۰۰ تومان) قیمت چند نوع خودرو کلاس ۱۱ تا ۱۵‌هزاردلاری را با تصاویر آنها منتشر می‌کنیم تا شاید در مقایسه بدانید که جای پژوپارس، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوقدار، رانا، سمند، سمند سورن، ام‌وی‌ام ۵۳۰ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ چه خودروهایی می‌توانید سوار شوید؛ اگر و تنها اگر دولت به بهانه اشتغال و تولید از صنعتی کم‌بازده و مضر برای مردم (در بعد زیست‌محیطی و ایمنی و قیمتی) دفاع نکند. چرا که خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند قیمتی بین ۳.۳۰ تا ۲.۴۳‌میلیون دارند که به دلار معادل ۹۷۷۴ تا ۱۳۹۶۱ دلار می‌شود! حال آن‌که انتخاب‌های بهتر و خاص برای خرید خودرو در بازه قیمتی فوق در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. در ادامه قیمت و مشخصات برخی از این خودرو‌ها را به روایت فارس می‌خوانید:

نیسان ورسا ۲۰۱۵ 
۳۷‌میلیون و ۱۶۹‌هزار تومان (۱۱۹۹۰ دلار)
حجم موتور: ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۰۹ اسب بخار، مصرف سوخت: ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۶ دنده

شورلت اسپارک ۲۰۱۴ 
۳۷میلیون و ۷۲۷‌هزار تومان (۱۲۱۷۰ دلار)
حجم موتور: ۱۲۰۰ سی‌سی، قدرت: ۸۴ اسب بخار، مصرف سوخت: ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۶ دنده

میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۴ 
۴۰‌میلیون و ۲۸۵‌هزار تومان (۱۲۹۹۵ دلار)
حجم موتور: ۱۲۰۰ سی‌سی، قدرت: ۷۴ اسب بخار، مصرف سوخت: ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۶ دنده

کیا ریو ۲۰۱۴
۴۳‌میلیون و ۹۰‌هزار تومان (۱۳۹۰۰ دلار)
حجم موتور: ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۳۸ اسب بخار، مصرف سوخت ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۶ دنده

فورد فیستا ۲۰۱۴
۴۳‌میلیون و ۷۱۰‌هزار تومان (۱۴۱۰۰ دلار)
حجم موتور: ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۲۰ اسب بخار، مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۷ دنده

شورلت  سونیک
۴۳‌میلیون و ۹۲۰‌هزار تومان (۱۴۱۷۰ دلار)
حجم موتور: ۱۴۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۳۸ اسب بخار، مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۷ دنده

تویوتا یاریس 
۴۴میلیون و ۷۷۳‌هزار تومان (۱۴۴۳۰ دلار)
حجم موتور: ۱۵۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۰۶ اسب بخار، مصرف سوخت: ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۵ دنده

هیوندا   اکسنت 
۴۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان (۱۴۶۴۵ دلار)
حجم موتور: ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت: ۱۳۸ اسب بخار، مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۷ دنده