به گزارش پارس، عباس هشی در گفت‌وگو با فارس که در خصوص دلایل روند نزولی شاخص بورس از ابتدای سال جاری پرسید، اظهار داشت: اصل مطلب این است که بورس بازار فروش سهام است و در این بازار عرضه و تقاضا حاکم است.

وی ادامه داد: دخالت دولت در این بازار به معنای تحمیل یکسری شرایط انحصاری از یک طرف و ایجاد یک توقع بدون پشتوانه در میان مردم است. بیش از ۹۰ درصد بورس ما دولتی بوده و علی‌رغم اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و قانون خصوصی‌سازی آن مقداری هم که خصوصی شد، نصیب شبه دولتی‌ها بوده است.

هشی ادامه داد: پتانسیل بخش خصوصی ناشناخته است، از یک طرف دولت می‌خواهد شاخص بورس بالا برود و به عنوان موفقیت آن را در کارنامه اقتصادی‌‌اش بنویسد و از طرف دیگر خود تعیین‌کننده قیمت سوخت است که هزینه‌ای را به قیمت تمام شده شرکت‌ها تحمیل می‌کند،از طرفی نیز سهامدار غیر مستقیم است و می‌خواهد چرخ‌های بورس بچرخد.

هشی با بیان اینکه در سال‌های قبل بورس را شارژ می‌کردند، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته ما شاهد نوسانات شدید بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی بودیم، بدین ترتیب شرکت‌هایی که دارای بدهی‌های ارزی بودند، با زیان روبرو شدند و آنهایی که صادرات داشتند سودهای کلانی کردند.

عضو انجمن حسابداران رسمی گفت: سال ۹۱ ما شاهد بودیم با یک مصلحت‌اندیشی، سازمان بورس و حسابداری مانع این شدند که شرکت‌ها زیان نشان دهند و عملا از اردیبهشت ماه ۹۲ ناگهان دیدیم شرکت‌های زیان‌ده سال ۹۱ به سودده تبدیل شدند و بودجه‌های آنان بر این اساس تعدیل شد.

وی گفت: بدین ترتیب بود که شاخص بورس رشد کردپ به گونه‌ای که در مردادماه اطرافیان آقای روحانی نگران بودند شاخص در جاده ناهموار اقتصاد ایران سقوط کند. هشی با اشاره به اینکه در آغاز دولت یازدهم نیز افرادی در دولت بودند که بدشان نمی‌آمد روند رشد شاخص بدین منوال ادامه یابد، افزود: اما جای خوشبختی است که دولت از تداوم آن وضعیت حمایت نکرد.

وی گفت: آقای روحانی معتقد است بورس یک بازار خودجوش است و باید قیمت‌ها در عرضه و تقاضا تعیین شود. به گفته این اقتصاددان، متاسفانه در بازار بورس به دنبال دشمن فرضی می‌گردند. یک بار نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دشمن فرضی اعلام می‌شود، یک بار سود بانکی. بعد از عید هم اعلام شد که بانک‌ها وارد بازار سهام شده و سهام بخرند.بانک‌ها هم آمدند اما به محض اینکه سودشان را کنند از بازار خارج خواهند شد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد:‌ در حال حاضر بورس ما وضعیت طبیعی خود را دارد. دولت نمی تواند مالیات و وجوه بیت‌المال در بورس بریزد. بورس ما وقتی بورس می‌شود که اصل ۴۴ اجرا شود، خصوصی سازی اتفاق بیفتد و بند یک اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود. هشی تصریح کرد: اشکال اینجاست که برخلاف سیاست خارجی دولت که در آن تمامی تیم‌ هماهنگی در هستند و مذاکرات ژنو را به پیش می‌برند در بخش اقتصادی بدنه همان بدنه دولت قبل است. از معاونان وزیر گرفته تا مدیران کل و دیگر اعضا.

هشی گفت:‌ این افراد همگی آدم‌های خوبی هستند اما دارای تفکر اقتصاد دولتی هستند و این با تفکر آقای روحانی که طرفدار اقتصاد مردمی و بخش خصوصی است همخوانی ندارد. به اعتقاد این حسابرس معتمد بورس در حال حاضر وزیر تنهای اقتصاد در مرکز اقتصادی دولت دهم قرار گرفته و تنها کار خوبی که کرده این است که حاضر نشده است از بورس حمایت دستوری کند.

هشی ادامه داد: به اعتقاد آقای طیب‌نیا، بورس باید خودش خود را نشان دهد. سال، سال بدی است از یک سو شرکت‌ها دستشان برای آزادسازی باز است و از سوی دیگر به دلیل تورم، هزینه‌هایشان روند افزایشی دارد. وی گفت:‌ متاسفانه اقتصادی که آقای روحانی تحویل گرفته یک اقتصاد مبتنی بر دلالی و سفته‌بازی است. خبرنگار فارس به این اقتصاددان گفت: هم‌اکنون رخوت و رکود در تمامی بخش های اقتصاد اعم از مسکن، تولید و ... مشاهده می‌شود و چشم انداز مشخصی برای آینده فعالیت‌ها و بازارها وجود ندارد دلیل این مسئله چیست، وی پاسخ داد: اقتصاد ما یک اقتصاد متکی به نفت است و اگر نفت ما را نخرند، مشکل پیدا می‌کنیم.

وی افزود: ما یک قانون جامع و کامل مالیات نداریم و اقتصاد زیرزمینی یک کشور بخش توزیع، دلالی و واسطه‌ها موفق هستند. بنابراین نمی‌توان پاسخ مشخصی برای اینکه کی از این وضعیت خارج می‌شویم داد و باید گفت: خدا می‌داند.