جانمایه سرمایه داری را می توان در این گفتگوی آقای ترکان دریافت:

«انباشت سرمایه در یکسو موجبات اشتغال و درآمدزایی را برای عده ای که فاقد سرمایه هستند در سوی دیگر فراهم می کند.»
 
البته این حرف درستی است اما مساله این است که آیا طرف دوم به همان نسبتی که خدمت ارایه می دهد و ارزش افزوده ایجاد می کند حقوق می گیرد؟ آیا انسان های طرف دوم همان شان انسان های طرف اول را دارند یا به مثابه لاشخورهای ارتزاق کننده از لاشه های باقی مانده از پرندگان شکاری تحلیل می شوند؟

در سرمایه داری مهم نیست کارگر بیچاره به چه نسبتی حقوق میگیرد بلکه مهم این است که کارگران از گرسنگی نمی میرند، می توانند سطح زندگی ساده و متوسطی را برای خود ترتیب دهند، حتا با صرفه جویی(سیو مانی) سرمایه اندکی پس انداز کنند و اتومبیل متوسطی تهیه کنند و هر از چندگاهی رستوران، مسافرت و تفریحی را برای خود ترتیب دهند و خلاصه از حداقل حقوق بخور و نمیر برخوردار باشند. 

تفاوت درآمدی قله های ثروت و طبقه فرودستان مهم نیست، مهم این است که چرخ سرمایه داری بچرخد و دولت هم از قبل مالیات ثروتمندان و همین کارگران هزینه های عمومی را تامین کند.

اینکه بسیاری از ما در مقایسه با وضعیت خودمان، به اروپاییان و حتی شرقی هایی چون کره ای ها رشک می برند به همین خاطر است که تنها به فرصتهای شغلی و تامین حداقلی معاش کارگران و کارمندان کمپانی های سرمایه داری بین المللی نظر دارند و تفاوت درآمدی دهکهای بالا را با طبقات پایین در نظر نمی گیرند.

مساله دیگر این است که سرمایه دار به واسطه نفوذ و امکاناتی که در اختیار دارد، سبک زندگی و تقدیرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اقشار پایین دست جامعه را جهت می دهد. یعنی حتی براورده شدن نیازهای زیستی و فرهنگی و اجتماعی اقشار فرودست در جهت حفظ سلطه طبقه بالادست خواهد بود. و حتی فرودستانی که از حداقل ها متنعمند با مشغول شدن به دنس و سکس و مد وسینما و الکل و ورزش و... از وضع موجود خود رضایت کافی دارند.

و البته همیشه در حسرت زندگی طبقات بالایی که هیچگاه به آن دست پیدا نمی کنند...
----------

ترکان: یعنی آبادان و خرمشهر، می‌خوایم این باغ‌های کوچک را توش توسعه بدهیم، تشویق کنیم، متمولین سایر بلاد بیان اونجا یک نخلستان کوچک داشته باشند.

مجری : چیش به مردم بومی میرسه این؟

ترکان : این نخلستانها نگهداریش توسط همونهاست، کار کارگریش توسط همون‌هائی هست که تا حالا اداره‌اش می‌کردن؟ اون‌ها چند روز در سال می‌آن اینجا بعنوان تفنن.

مجری : خوب این باعث نمی‌شه که مردم بومی بشن دربون و باغبون سرمایه‌دارها!

ترکان : ببینین، الآن همین مردم دارن روی همین نخلستانها کار می‌کنن بدون اینکه بعضیاش مال خودشون باشه. حالا اگر مالک این یک نفر از شیراز و مشهد و تبریز بود ...

مجری : چون ما تو شمال هم همین مشکل رو داریم آقای مهندس ها، یعنی ما خیلی از مردم بومی شمال‌مون شدن ویلادار پولدارهای تهران

ترکان : ویلاداری غیر باغداریه

مجری : باغداری ، ویلاداری ... باغبون شدن دیگه .... خوب این خوب نیست دیگه در واقع شما بومی‌های اونجا رو توانمند نکردین

ترکان : شما قبل از اینکه مطلب رو بفهمید اظهار نظر نکنید مطلب فهمش به این است که همۀ ایران زمین باید علقۀ سرزمینی داشته باشه به آبادان و خرمشهر. جان کلام اینجاست

مجری : در واقع سرمایه‌ها بیان، نوآورها بیان، که اونجا تولید شکل بگیره و بومی‌های اونجا توانمند بشن.

ترکان :* گردشگری* هم سهم خودش رو داره. 

------------

البته نگاه دولت روحانی در این قضیه خیلی فاجعه بارتر از نگاه دولت قبل نیست. اگر دولت روحانی توریسم و منطقه آزاد تجاری را منبع درآمدی برای بومیان می پندارد! احمدی نژاد در خرمشهر کارگاه مونتاژ glx راه اندازی می کرد..