به گزارش پارس به نقل از مهر ، به تازگی طرحی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته که قرار است در قالب آن دوره های ویژه ای را به مدت 2 سال برای متقاضیان ورود به بازار کار برگزار و در این دوره زمانی مهارت ها و تجارب مورد نیاز فضای واقعی بازار کار به تازه واردها منتقل شود.

کارشناسان بازار کار می گویند در صورت عملی شدن این اقدام، در واقع مدل جدیدی از طرح کارورزی که در گذشته نه چندان دور ارائه می شد، عملیاتی خواهد شد و از اینرو کارجویان می توانند فرصتی را برای تکمیل خلاء بین آموزش های تئوری دانشگاهی و نیازهای واقعی بازار کار بیابند.

در حال حاضر، از بزرگترین ضعف های نیروهای متقاضی کار کشور به ویژه درباره فارغ التحصیلان دانشگاهی ناآشنایی با نیازهای بازار کار و منطبق نبودن آموزش های دانشگاهی با خواسته های کارفرمایان است. به عبارت ساده تر، کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی در بیشتر رشته ها، حرفی برای گفتن در بازار کار کشور ندارند و تنها داشته آنها همان مدرک دانشگاهی است که این روزها خیلی در بازار کار کشور قیمت ندارد.

بنابراین وزارت کار در دوره جدید فعالیت خود مباحثی را پیرامون رفع ضعف های فارغ التحصیلان دانشگاهی برای بر عهده گرفتن تصدی مشاغل بازار کار دنبال می کنند. از جمله این موارد ارائه آموزش 2 ساله به کارجویان از سوی بنگاه های کشور و پرداخت حقوق به آنها در دوره کارورزی است.

از دیگر سو، گفته می شود دولت نیز برای جبران اقدامات بنگاه ها و در واقع حمایت از کارفرمایان تسهیلاتی از جمله معافیت مالیاتی و همچنین فراهم شدن امکان استفاده از تسهیلات بانکی را برای آنها فراهم خواهد کرد. کارشناسان معتقدند کارجویی که نتواند در مدت 2 سال به شرایطی در یک محیط کاری برسد که مورد توجه کارفرما باشد و در نهایت منجر به عدم انعقاد قرارداد کاری شود، بهتر است بیکار بماند.

حال در صورت عملی شدن این طرح باید منتظر میزان استقبال کارفرمایان و صاحبان بنگاه ها از آن بود. هرچقدر بنگاه ها از اینگونه برنامه ها حمایت بیشتری را به عمل آورند قطعا در تسهیل ورود کارجویان به بازار کار کشور موثر خواهد بود.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع اشتغال مسئله دولت تدبیر و امید است گفت: در این زمینه، تصمیمات خوبی هم برای نرخ سود و ارائه تسهیلات، یارانه تولید و شفاف سازی گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی یکی از گزینه های مهم برای مقابله با بیکاری است و باید به سمت الزام به دریافت صلاحیت حرفه ای در کنار مدرک تحصیلی گام برداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ورود 4.5 میلیون دانشجو که بزودی وارد بازار کار خواهند شد گفت: دانش آموختگان دانشگاهی توقع خاص خود را دارند، این افراد به طور عام فاقد مهارت اما همگی خواهان یافتن شغل هستند.