پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-فرید قدیری- غالب مشاوران املاک در بیان وضعیت کنونی بازار، از عبارت مخصوص خود استفاده می‌کنند و می‌گویند: «معاملات شُل شده و شکنندگی قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرده است.»

این پیام از جانب دلالان مسکن به آن معنی است که همان پیش‌‌بینی روزهای نخست سال 93 که از جانب صاحب‌نظران اقتصاد مسکن مطرح شده بود، به تدریج در حال وقوع است.

حجم معاملات مسکن اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد رشد کرد و حتی نسبت به اواخر سال92 نیز با افزایش روبه‌رو شد.

اقبال به خرید مسکن در ماه گذشته باعث شده بود برخی واسطه‌گرها به اعلام «جهش قریب‌الوقوع قیمت مسکن» رو بیاورند که همین جوسازی آنها در نیمه دوم اردیبهشت بررونق معاملات افزود، اما در حال حاضر آرامش نسبی در معاملات مسکن و کاهش دوباره میل به خرید نشان می‌دهد وضعیت اردیبهشت بیشتر ناشی از انتظار روانی به‌وجود آمده از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده و چون عامل منطقی و پایدار نداشته، ادامه پیدا نکرده است.

مشاوران املاک هم‌اکنون با بیان اینکه بازار شل شده است، احتمال می‌دهند شیب نوسانات قیمت مسکن خفیف باشد و حتی به‌دلیل همزمانی ابتدای تابستان با شروع ماه مبارک رمضان، روند کاهشی موجود در معاملات دست‌کم تا نیمه تابستان ادامه پیدا کند.

برخی دلالان مسکن در عین حال تاکید می‌کنند خرید و فروش در هفته‌های اخیر رمق گرفته بود و چرخ معاملات به حرکت افتاد، اما این تحرک مدت‌دار نبود. هرچند در شاکله اصلی بازار مسکن، رکود نسبی در معاملات به همراه آرامش در قیمت مشاهده می‌شود اما در برخی محله‌ها که به‌دلیل هماهنگی هرچند ناچیز بین ارزش ملک در آنجا با قدرت خرید مسکن، تقاضا زیادتر است، گفته می‌‌شود سطح «قیمت پیشنهادی» رو به افزایش است.