به گزارش پارس به نقل از فارس از وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان در نخستین جشنواره آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در صنعت آب و برق، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: وزارت نیرو دو خدمت حیاتی آب و برق را به مردم به‌صورت 24 ساعته و بی‌وقفه ارایه می‌کند و مردم به‌صورت مستقیم از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی با تشریح اهمیت خدمات ارایه شده از سوی وزارت نیرو، گفت: امروزه آسایش انسان در گرو آب و برق است که اهمیت این خدمات را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه خدمات آب و برق در کشورمان با حدود 80 میلیون نفر ارتباط دارد، اظهار داشت: با توجه به وسعت کار، افزون‌بر خدمت‌رسانی باید با مردم در ارتباط باشیم و پیام‌هایی از ما به مردم و از مردم به ما منتقل شود که برقرارکننده این پل ارتباطی روابط عمومی‌ها هستند.

وی با تبیین اهمیت وجود روابط عمومی، تاکید کرد: مدیریت مصرف موضوعی است که باید به آن توجه ویژه شود،چرا که مصرف آب و برق رو به افزایش بوده و منابع ما برای پاسخ‌گویی به افزایش مصرف محدود است.

چیت‌چیان افزود: کشورهایی که از وفور آب بهره‌مند بوده و یا منابع و تجهیزات لازم برای توسعه انرژی را در اختیار دارند، بیشترین سرمایه‌گذاری را روی مدیریت مصرف دارند که ضرورت مدیریت مصرف با توجه به محدودیت‌های موجود بیش از آن کشورها احساس می‌شود.

وی گفت: مدیریت مصرف و تغییر رفتار مشترکان بدون روابط عمومی‌ها میسر نیست و مدیریت مصرف باید برای همه آحاد جامعه به‌دلیل ضرورت آن نهادینه شود که یک وظیفه شرعی و رسالت ملی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه افزون‌بر تبیین دلیل مدیریت مصرف برای مردم، روش‌های اعمال مدیریت مصرف باید توسط روابط عمومی برای مردم تشریح شود، تصریح کرد: نیاز نداشتن به مردم یک تفکر اشتباه بوده و اطلاع یافتن از دیدگاه‌های مردم از طریق روابط عمومی‌ها میسر است و روابط عمومی یک کانال است که از دیدگاه‌های مردم مطلع شویم.

وی با اشاره به اهمیت دیدگاه‌های مردم، اظهار داشت: نظر مردم موجب ارتقای عملکرد  متناسب با دیدگاه مردم و انعکاس مشکلات و برطرف کردن آنها می‌شود.

وی ارتقای رضایت‌مندی مشترکان پس از برطرف کردن عیب‌ها و ارتقای عملکرد را از دیگر ماموریت‌های وزارت نیرو برشمرد و گفت: ما نیازمند همکاری مردم در هر شرایطی هستیم و اگر ارتباط موثری بین مردم و روابط عمومی نباشد، دچار مشکل می‌شویم.

وی با ذکر نمونه‌هایی از همکاری مردم در صنعت آب و برق، گفت: در بخش برق با مشکل سرقت کابل‌ها روبه‌رو هستیم که درصورت اطلاع به‌موقع مردم، از بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری می‌شود،ضمن آنکه در برخی از شهرهای کشور نیاز است که آب شرب را از مصارف بهداشتی جدا کنیم که این امر نیاز به همدلی مردم دارد.

وزیر نیرو موفقیت صنعت آب و برق را بدون همکاری مردم غیرممکن دانست و گفت: جلب همکاری‌های مردم با کمک روابط عمومی‌ها موثر و امکان‌پذیر است.

چیت‌چیان در ادامه شکاف بزرگ بین درآمدها و هزینه‌های صنعت آب و برق را به‌ عنوان یک عارضه خطرناک و بسیار مضر برای این صنعت عنوان کرد و گفت: شکاف موجود حتی با بودجه‌های دولتی پر نمی‌شود و برای رفع این مشکل باید قیمت آب و برق را به قیمت‌های واقعی برسانیم.

وی تاکید کرد: بدون واقعی شدن قیمت‌ها، با برداشتن هر گام به صدها مشکل برخورد می‌کنیم که بدون همراهی، همدلی و پذیرش مردم قادر به واقعی کردن قیمت‌ها نیستیم.

وزیر نیرو با اشاره به وظیفه روابط عمومی درباره واقعی شدن قیمت‌ها، گفت: روابط عمومی باید این واقعیت را برای مردم به‌خوبی تبیین کند و مشکلات و پیچیدگی‌های صنعت را به مردم نشان دهد ضمن آنکه برای درک بیشتر این موضوع، قیمت آب و برق در ایران با قیمت آب و برق در سایر کشورها و حتی با سایر کالاهای مصرفی مقایسه شود.

*متوسط بهای برق در هر ماه برای مردم 16 هزار تومان است 

وی یادآور شد: متوسط بهای برق در هر ماه برای مردم 16 هزار تومان است درحالی که متوسط قیمت نان به‌عنوای یک کالای اساسی 30 هزار تومان است.

وی تاکید کرد: اگر قیمت‌های واقعی از سوی مردم پرداخت نشود، خود مردم ضرر می‌کنند چون تداوم خدمات بدون واقعی شدن قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست.

چیت‌چیان ارتقای مشارکت مردم را از وظایف روابط عمومی بیان کرد و افزود: کار باید با مشارکت مردم و مدیریت مصرف پیش برود و فاصله‌ای بین مردم و صنعت وجود نداشته باشد.

وی از روابط عمومی‌های صنعت آب و برق، خواست: روی بحث افکارسنجی بیشتر کار و این را به‌صورت علمی پیاده کنند چراکه نیازمند دیدگاه‌های مردم در پیشبرد اهداف خود هستیم.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن برای تبادل پیام و ارتباط با مردم، گفت: بایستی از تمام ظرفیت‌های موجود ازقبیل بنر، جزوه، انتشار کتب، ظرفیت‌های موجود صدا و سیما و حتی NGOها و فناوری‌های روز و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: NGOها جزو ابزارهایی هستند که برای رساندن پیام‌ها از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی در پایان با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی روابط عمومی در سال 93، تاکید کرد: برنامه‌های بسیار خوبی از سوی روابط عمومی وزارت نیرو تدوین شده است که برای اجرای این راهبردها در صنعت آب و برق تاکید می‌کنم.