به گزارش پارس ؛ علی نعمت چهاردولی در گفت و گو با پورت پرس با تاکید بر اهمیت استفاده از حمل و نقل ریلی گفت: استفاده از حمل و نقل ریلی آسانتر، ارزانتر، سالمتر و برای محیط زیست بهتر است. با این آلودگی هایی که کشور ما دارد و مشکلات ترافیکی که در جاده ها داریم، یکی از راههای گریز ما از آلودگی های جاده ای و کاهش تصادفات و کشته های جاده ای، تقویت حمل و نقل ریلی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در بحث ریلی کار را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم اما بخش خصوصی وارد نمی شود گفت: به عنوان مثال برای ملایر حمل و نقل ریلی ایجاد شده و بسیار هزینه کرده و ریل کشیده ایم. اما وقتی می خواهیم مسافر را حمل و نقل کنیم، حمل و نقل آنرا به شرکت رجا واگذار کرده ایم و این شرکت میگوید برای من مقرون به صرفه نیست که بخواهم این کار را انجام بدهم و واگن در این مسیر بگذارم.

نماینده ملایر با تاکید بر اینکه در بحث جنوب لرستان می توان حمل و نقل بار را از طریق ریل انجام داد گفت: وقتی بحث حمل بار را مطرح می کنیم، مسوولان می گویند حمل و نقل ریلی به طرف جنوب در بخش مسافر سنگین است و نمی توانیم بحث بار را مطرح کنیم. این است که دست و پای بخش خصوصی را می بندد.

وی با ابراز تاسف از اینکه بخش خصوصی به دنبال سود است و بدتر اینکه بخش خصوصی در کشور ما می خواهد یک شبه سود کلانی به دست بیاورد گفت: در نتیجه بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری و مشارکت در بخش ریلی نمی شوند، زیرا خواب سرمایه گذاری بالاست.

چهار دولی با ابراز تاسف از اینکه وقتی کار را به بخش خصوصی واگذار می کنیم و بخش خصوصی هم به دنبال سود می گردد، از قطارهای درجه یک استفاهده نمی کند و از قطارهای عهد بوق حداکثر استفاده می کند گفت: در این صورت شرکت خصوی کاری به رفاه حال مسافر ندارد. در حالی که ما باید ذائقه مردم را تحریک کنیم تا مردم وادار شوند از حمل و نقل ریلی استفاده کنند.

وی افزود: اگر ذائقه استفاده از حمل و نقل ریلی را به وجود نیاوریم، مردم دیگر به سوی این روش حمل و نقل نمی آیند گفت: نتیجه آن می شود که تمام حمل ونقل ریلی کشور به چند مسیر اصلی مانند مشهد، تهران، بندرعباس و چند خط دیگر محدود می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امروزه خطوط بسیاری داریم که ریل آنها آماده است و خط سیر هم تعریف شده، اما قطاری نداریم که در این مسیر به جریان بیندازیم و اگر هم داریم، به اندازه ای حداقل است که به چشم نمی آید و کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند، باید نوبت های طولانی را برای استفاده تحمل کنند.