به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدمهدی رهبری املشی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان اظهار کرد: شاخص توزیع اعتبارات استان مربوط به 40 سال گذشته است.


وی به خسارت 120 میلیارد تومانی سیل سال 92 در گیلان اشاره کرد و افزود: سال گذشته 500 میلیارد تومان خسارت ناشی از برف به استان وارد شده است.

به گفته رهبری املشی، سهم بودجه گیلان نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس خواستار توزیع اعتبارات صنعت چای گیلان شد و بیان کرد: طعم چای گیلان به دلیل پرداخت نشدن به‌موقع اعتبارات تلخ شده است.

وی از توزیع اعتبارات بین نمایندگان مجلس خبر داد و تصریح کرد: اعتبارات مذکور در اختیار استانداری گیلان گذاشته شده است.

رهبری املشی یادآور شد: توزیع اعتبارات تملک‌دارایی‌های گیلان در بخش استانی و ملی راضی‌کننده نیست.

وی با تاکید بر توجه به محصولات باغی رودسر و املش، خاطرنشان کرد: تمام محصول فندق منطقه رودسر و املش در برف سال گذشته از بین رفته است.

* شورای برنامه‌ریزی گیلان ماهانه تشکیل می‌شود

استاندار گیلان نیز در جلسه مذکور از برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به صورت ماهانه خبر داد و گفت: شورای برنامه‌ریزی گیلان در نخستین هفته هر ماه برگزار می‌شود.

محمدعلی نجفی به جذب 109 درصدی بودجه جاری گیلان در سال 92 اشاره کرد و افزود: سال گذشته توانستیم بسیاری از دیون سال‌های 91 و 92 را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به بودجه در اختیار نمایندگان مجلس، اظهار کرد: اعتبارات مذکور صرف پروژه‌های بالای 80 درصد در شهرستان‌ها می‌شود.

نجفی سهم هر نماینده مجلس را 10 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: اتمام پروژه‌ها با انتخاب نمایندگان مجلس انجام می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه دغدغه صداوسیما، آموزش و پرورش، محیط زیست و دانشگاه گیلان را درک می‌کنیم، تصریح کرد: برطرف کردن مشکلات پسماند شهری و روستایی جزو فعالیت‌های مسئولان در سال جاری است.

وی از سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی سال‌های گذشته در گیلان خبر داد و بیان کرد: بخشی از فرصت‌ها با توجه به بخش خصوصی باید فراهم شود. نجفی با تاکید بر پیگیری دریافت سهم مدیران از اعتبارات ملی، خاطرنشان کرد: امسال شاخص ارزیابی مدیران استفاده از اعتبارات ملی است.

استاندار گیلان اضافه کرد: مدیران دستگاه‌ها با کارشناسان وزارتخانه‌ها رفیق شوند و با پذیرایی از آنها در استان مکان‌های نیازمند اختصاص اعتبارات به مسئولان کشوری را نشان دهند و مشکلات را مطرح کنند.

وی بیکاری را معضل اصلی گیلان دانست و اظهار کرد: تمام مشکلات استان در نبود اشتغال است و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشیم.

* ارتقای رتبه دوم به پنجم کاهش بیکاری در گیلان

نجفی از ارتقای رتبه دوم به پنجم کاهش بیکاری در گیلان خبر داد و بیان کرد: شش ماه آینده باید سهم اشتغال استان به رتبه 15 کشوری ارتقا پیدا کند.

استاندار گیلان سهم ورزش استان را 3.8 میلیارد تومان در سال 93 دانست و خاطرنشان کرد: وزیر ورزش و جوانان در سفر به گیلان مبلغ 10 میلیارد تومان برای تکمیل مکان‌های ورزشی در استان اختصاص داده است.

وی بر استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تاکید کرد و افزود: امسال در بخش کشاورزی و صنعت می‌توانیم حرکت جدی داشته باشیم.

نجفی اعتبارات عمرانی گیلان در سال جاری را 830 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ریالی درباره خسارت سیل سال گذشته به استان اختصاص داده نشده است.