به گزارش پارس به نقل از مشرق، حسن راغفر شب گذشته در ارتباط تلفني با برنامه پايش اظهار كرد: معمولاً مصرف كننده هاي كالا تمام مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند و توليد کننده‌ها و يا فروشنده‌ها اين پرداخت ماليات را به اين دليل به مصرف کننده‌ها منتقل می‌کنند كه آن‌ها مصرف كننده نهايي كالا خواهند بود. متأسفانه مقاومت در مقابل پرداخت ماليات به يك هنجار اجتماعي در كشور تبديل شده است كه آثار مخرب فراواني در پي خواهد داشت.

وي افزود: قطعاً بر اساس منطق اقتصادي و قانون، طلا فروشان نبايد از پرداخت ماليات معاف شوند. همان‌طور كه از اسم ماليات بر ارزش افزوده برمي آيد در هر مرحله از فرآيند توليد براي هر نوع كالاي نهايي كه در نهايت آن را مصرف كننده استفاده كند، توليد ارزش افزوده حاصل شده مشمول پرداخت ماليات می‌شود. به عنوان مثال استخراج سنگ معدن طلا، در این فرایند باید ارزش افزوده ای به آن تعلق می‌گیرد  تبديل به شمش شدن طلا و در آخر تبديل شدن به يك كالاي نهايي براي هر مرحله از امور كه باعث توليد ارزش افزوده شود بايد ماليات به آن وضع شود.

*مالیاتی در حال حاضر به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده است

 استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تصريح كرد: تنها منطقي كه باعث عدم اشتياق براي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروش‌ها می‌شود اين است كه آن‌ها نمی‌خواهند درآمدهايشان شفاف و روشن باشد. تأكيد دولت براي پرداخت ماليات بر شفاف سازي درآمد اصناف است. اقدامات و اعمال نفوذ صنف طلافروشان در گذشته باعث شد تا دولت وقت عقب نشيني كند و اين صنف تصور می‌کند با ادامه اين اقدام می‌تواند موجب نپرداختن ماليات و به تبع آن باعث ابهام و عدم شفافيت در درآمدهاي خود شود.