به گزارش پارس، جو بیرن در یک نشست خبری در حاشیه رونمایی از ام‌وی‌ام ایکس۳۳ جدید در پاسخ به سؤال فارس که پرسید چه برنامه‌ای برای استفاده از قطعه‌سازان ایرانی در تولیدات خود دارید، اظهار داشت: با توجه به هزینه بالای تأمین ارز، نرخ بالای حمل و نقل و هزینه‌های گمرکی واردات خودروهای CBU، می‌توانیم بحثانتقال دانش فنی و افزایش سطح داخلی‌سازی قطعات را در ایران دنبال کنیم.

جو بیرن ادامه داد: در آینده می‌توانیم در مورد تولید موتور و گریبکس CVT از مشارکت قطعه‌سازان ایرانی استفاده کنیم تا این قطعات در ایران تولید شود.

وی در مورد تولید مدل جدید خودروی ام‌‌وی‌ام ایکس ۳۳ در ایران نیز گفت: طی ۸ سال گذشته مدل قبلی ایکس ۳۳ در بازارهای چین و کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفت و تا به حال در مجموع ۶۰۰ هزار دستگاه ایکس ۳۳ در دنیا عرضه شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان است، تصریح کرد: نیروی کار زیادی در ایران وجود دارد و با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی این کشور در خاورمیانه می‌توان از امکانات آن برای صادرات خودرو به کشورهای منطقه استفاده کرد.

وی تأکید کرد: اگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم در کارخانه‌های ایران، خودرو برای صادرات تولید کنیم، اقدام خوبی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت چری در پاسخ به این سؤال فارس که قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران چه تفاوتی نسبت به کشورهای دیگر که شما در آن تولید می‌کنید، دارد و آیا با این قیمت تمام شده می‌توانید صادرات خودرو از ایران داشته باشید نیز گفت: این موضوع، یک مسئله پیچیده است، موضوع صادرات تنها به هزینه‌های تولید اختصاص ندارد بلکه حمل ‌و نقل و تعرفه‌های گمرکی نیز بر آن مؤثر هستند.

وی افزود: ممکن است در برخی کشورها مناسباتی وجود داشته باشد که برای صادرات خودرو، حق گمرکی اخذ نکنند، اگر این اتفاق نیفتد ممکن است قیمت رقابتی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: اگر چه برای ما صادرات خودرو از ایران یک هدف است، ولی با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر در بازار خودروی ایران، بیشترین تمرکز خود را بر روی کسب و کار گذاشته‌ایم.

جو بیرن تأکید کرد: کسب و کار در ایران خیلی شرایط نرمالی ندارد، قیمت ارز از ۱۲۲۶ تومان به بیش از ۲۵۰۰ تومان رسید و این نرخ در بازار آزاد نیز بیش از ۳ هزار تومان است که سر درد بزرگی را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: این نوسانات سر درد زیادی را برای ما ایجاد کرده و هزینه‌های ما را افزایش داده است.

به گفته وی، رقابت در بازار چین سخت‌تر از رقابت در بازار ایران است.

جو بیرن افزود: من فرد سیاسی نیستم ولی اخبار بازار خودروی ایران را از چین دنبال می‌کردم.

وی با بیان اینکه بحثمذاکرات ۱ + ۵ را دنبال می‌کنم، گفت: پیش‌بینی ما بازار یک میلیون دستگاهی خودرو در ایران است که بر این اساس برای حضور در ایران برنامه‌ریزی کردیم.

وی ادامه داد: سال گذشته مدل‌های مختلفی از خودرو در بازار چین عرضه کردیم و امیدواریم بتوانیم این مدل‌های جدید را در بازار ایران نیز عرضه کنیم.

*قیمت ایکس۳۳ جدید، ۷۲ میلیون تومان

در این نشست خبری، بهرام شریعت مدیر عامل شرکت مدیران خودرو که تولیدکننده محصولات چری در ایران است، با اشاره به رونمایی از ام‌وی‌ام ایکس۳۳ جدید، اظهار داشت: این خودرو با گریبکس اتوماتیک، کروز کنترل، سنسور پارکینگ و دید عقب عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش فروش ام‌وی‌ام ایکس۳۳ جدید تا ۱۰ روز آینده آغاز خواهد شد، گفت: قیمت این خودرو ۷۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، ولی در اولین پیش‌فروش با قیمت ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال ۵۰ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت مدیران خودرو تولید خواهد شد، گفت: حدود یک سوم از تولید ما به ام‌وی‌ام ایکس۳۳ اختصاص دارد و نوع اتوماتیک این خودرو کم‌کم جایگزین مدل قبلی آن خواهد شد.

شریعت در مورد ایجاد یک واحد طراحی و تحقیق توسط شرکت مدیران خودرو نیز گفت: انجام چنین کاری نیازمند تیراژ بالای تولید و سرمایه‌گذاری بالا است و در حال حاضر توان چنین کار بزرگی را نداریم.

وی افزود: قصد داریم تا ۲ سال آینده هسته اولیه طراحی خودرو را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال فارس که قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران با کشورهای دیگر چه تفاوتی دارد نیز گفت: وقتی با نرخ متغیر ارز خرید می‌کنیم، نمی‌توانیم بگوییم که قیمت تمام شده ما چقدر است.

مدیر عامل مدیران خودرو ادامه داد: در اواسط سال به یکباره نرخ ارز عوض می‌شود که این مسئله به خرید‌های قبلی ما نیز تسری پیدا می‌کند و گاهی باید بابت تخصیص‌های قبلی ارز به سیستم بانکی مابه‌التفاوت پرداخت کنیم، به همین دلیل مقایسه قیمت تمام شده ما با کشورهای دیگر کار سختی است.

وی در مورد میزان ساخت داخل محصولات مدیران خودرو نیز به فارس گفت: در حال حاضر میزان ساخت داخل محصولات ما بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است و در مورد مدل قبلی ام‌وی‌ام ایکس۳۳، این عدد حدود ۱۸ درصد بود که پیش‌بینی می‌کنیم در مورد مدل جدید این خودرو نیز همین میزان ساخت داخل را داشته باشیم.

شریعت همچنین از برنامه تولید خودروی E۵ چری با نام ام وی ام ۵۵۰ در ایران خبر داد و گفت: این خودرو طی ۳ ماهه سوم سال تولید خواهد شد.

وی افزود: خودروی M۱۶ نیز تا قبل از پایان امسال عرضه خواهد شد.