به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدحسن پیوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران در خرداد ماه سال جاری از مشارکت نزدیک به ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و اسپانیا، ژاپن، سوئیس، عربستان، امارات سنگاپور، هند و ویتنام خبر داد و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی مهمترین هدف برگزاری این گردهمایی است.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رفع محدودیت‌های فاینانس و دانش فنی طرح‌های جدید پتروشیمی ایران به عنوان محور دیگر برگزاری این گردهمایی یاد کرد و افزود: آزادسازی فعالیت‌ها در پتروشیمی یکی از توافق های اولیه مذاکرات ۱ + ۵ بود و ما خواهان این هستیم که محدودیت ها از فاینانس و دانش فنی هم برداشته شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حضور بزرگان صنعت پتروشیمی جهان به ویژه اروپا در نشست تهران روی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیارد دلار با ظرفیتی بیش از ۵۵ میلیون تن، پروژه نیمه کاره در توسعه صنعت پتروشیمی داریم که پیشرفت فیزیکی از یک درصد تا ۹۹ درصد دارند.

سخنگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به بازگشایی فاینانس برخی از طرح‌های پتروشیمی ایران توسط فاینانسورهای چینی، بیان کرد: در این راستا ۶ یا ۷ طرح پتروشیمی با اینکه هنوز فاینانس آنها عملیاتی نشده اما روند طی شده به سوی عملیاتی شدن فاینانس های چینی برای آنها است.

پیوندی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح ۳۰۰ هزار تنی تولید پلی اتیلن خرم آباد و پروژه پتروشیمی هگمتانه در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهند رسید، بیان کرد: از سوی دیگر برنامه ریزی شده ال تولید پلی اتیلن در پتروشیمی خرم آباد تا پیش از شهریور سال جاری آغاز شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: همچنین پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از بهره برداری از پتروشیمی های جم و امیرکبیر، دیگر هیچ گونه سرمایه گذاری روی تولید پروپلین نشد، یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، واردات مواد میانی تولید پروپیلن کاهش یافته، این در شرایطی است که تولید آنها در کشور افزایش نداشته، در نتیجه نشان می دهد تولید آنها کاهش داشته و با کاهش تولید به سمت تجارت رفته ایم.

وی افزود: در تلاشیم از گاز طبیعی به پروپیلن برسیم و سرمایه گذاری های جدید از نظر محصول، پروپیلن محور باشند و همچنین به تولید پلی یورتان، فلور، استون، آکریلو نیتریل و محصولاتی با ارزش بالا در زنجیره تولید بپردازیم.

پیوندی با تأکید بر اینکه اتان و اتیلن به اندازه کافی تولید و صادرات می کنیم، گفت: طرح های جدیدی در دست پیاده سازی داریم تا اتان را در کنار خوراک مایع قرار دهیم و مجموعه هایی طراحی کردیم که هم خوراک مایع دارند و هم خوراک گاز تا بدین صورت هم زنجیره اتیلن داشته باشیم.