عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی و جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: مصرف سیگار شایع‌ترین و مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان مثانه است که اگر مصرف آن با مصرف مواد مخدر همراه شود خطر ابتلا به چند برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر «علیرضا گلشن» افزود: متأسفانه افزایش مصرف سیگار در ایران به ویژه در سنین پائین موجب کاهش سن ابتلا به تومور مثانه شده است و افرادی که یک بار به این سرطان مبتلا شدند شانس بیشتری برای ابتلای دوباره به آن را دارند. وی سرطان مثانه را جزو سرطان‌های شایع مجاری ادرار دانست و گفت: درصد ابتلا به سرطان مثانه در مردان بیش از زنان است و با وجود آن که بیشتر افراد در سنین بیشتر از ۴۰ سال به این بیماری دچار می‌شوند اما بروز این بیماری در سنین کم هم مشاهده می‌شود.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار وجود خون در ادرار را شایع‌ترین علامت سرطان مثانه برشمرد و افزود: مشاهده حتی یک بار خون بدون علامت دیگر در ادرار باید جدی گرفته شود و علت آن توسط پزشک متخصص بررسی شود.

گلشن یادآور شد: انجام سالیانه آزمایش ادرار ضروریست چون گاهی اوقات میزان خون به قدری کم است که با چشم مشاهده نمی‌شود و فقط در آزمایش‌ها و به شکل میکروسکوپی قابل تشخیص است بنابراین بهتر است همه‌ی افراد بالای ۴۰ تا ۵۰ سال سالانه یکبار با انجام آزمایش ادرار از میزان عملکرد کلیه و دیگر اختلالات مجاری اداری خود آگاهی شوند.

وی تصریح کرد: وجود خون در ادرار همیشه علتی بر ابتلا به سرطان مثانه نیست و شایع‌ترین علت آن سنگ‌های کلیوی، عفونت‌های ادراری و تنگی مجاری ادرار و بیماری‌های پروستات است، اما بعلت خطرناک بودن و عواقب جبران‌ناپذیر تومور مثانه، مراجعه به‌هنگام و بررسی کامل علت این علامت لازم و ضروری بنظر می‌رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی سوزش و تکرر ادرار را از علائم این نوع سرطان دانست و گفت: این بیماری اگر دیر تشخیص داده شود متأسفانه می‌دهد و فرد با کاهش وزن شدید مواجه می‌شود.

گلشن اظهار کرد: این بیماری در مشاغلی که با مواد پلاستیکی و چرم‌سازی سر و کار دارد هم‌چنین در افرادی که در کارخانجات رنگ سازی، پتروشیمی و نظایر آن مشغول به کار هستند بیش از دیگر گروه‌ها مشاهده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسأله در سلامت مجاری اداری رعایت بهداشت، شست‌وشوی مکرر و پیشگیری از عفونت است و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در ابتلا به سرطان مثانه نقشی ندارد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه سرطان مثانه دارای دو مرحله سطحی و پیشرونده است، گفت: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی با کمک روش‌های کنونی درمان بهبودی کامل حاصل می‌شود.

گلشن افزود: اگر سرطان مثانه دیر تشخیص داده شود فرد وارد مرحله پیشرفته می‌شود و ممکن است تومور کل مثانه را درگیر کند که درمان‌های سطحی در این موارد پاسخگو نیست و در نهایت باید مثانه بطور کامل خارج شود. وی تصریح کرد: مصرف مایعات فراوان، تحرک کافی، ورزش منظم، مصرف نکردن سیگار و مواد مخدر، بررسی سالیانه به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال و دارای سابقه خانوادگی سرطان و افرادی که در مشاغل پرخطر هستند در پیشگیری از سرطان مثانه تاثیر بسزایی دارد.