به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودرو با باز شدن گره‌های مختلفی که آن را بیش از پیش دچار آشفتگی کرده بود، طی هفته‌جاری راه آرامش در پیش گرفته است.

به این ترتیب هرچند عرضه خودرو به بازار به دلایل مختلفی مانند شماره نشدن خودروهای یورو2 و تک ایربگ توسط پلیس، مشخص نبودن نرخ بیمه شخص ثالث و همچنین مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته بود، اما حالا با رفع یک‌به‌یک این مشکلات فضای بازارتا حدودی روی آرامش به خود دیده است.

به گفته فعالان بازار با آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو2 از چهارشنبه هفته گذشته با پلاک93 و همچنین آغاز شماره‌گذاری خودروهای تک‌ایربگ از ابتدای ماه جاری، قیمت‌ها در بازار خودرو از حالت افزایشی خارج شده‌اند و عرضه خودروسازان بازار را به تعادل نزدیک کرده است.

آن‌طور که از فعالان بازار شنیده می‌شود عامل دیگری که باعث شده است بازار آرامش بیشتری پیدا کند، روند افزایش کمک‌های دولتی به خودروسازان در جهت رشد تیراژ و همچنین احتمال حضور دوباره پژو در ایران‌خودرو است. در حال حاضر با توجه به دو اتفاق اخیر که به آن اشاره شد، برداشت‌های عمومی این است که قیمت خودرو به واسطه تزریق ارز دولتی و بازگشت پژو که قطعا افزایش تولید را به همراه خواهد داشت، چندان رشد نخواهد کرد. اما نکته‌ای که در بازار خودرو این هفته جالب به‌نظر می‌رسد این است که به گفته فعالان بازار با وجود ثبات قیمت‌ها، معاملات جان چندانی ندارند و نسبت به شرایطی که قیمت‌ها روند صعودی داشتند حجم معاملات رشد پیدا نکرده است.

فعالان بازار در تحلیل رفتار مشتریان بازار می‌گویند: زمانی‌که قیمت‌ها کمی کاهش می‌یابد یا ثبات در پیش می‌گیرند، مشتریان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از خرید می‌کشند و بازار دچار نوعی رکود می‌شود، اما زمانی‌که قیمت‌ها روند افزایشی پیدا می‌کنند ناگهان همه به بازار هجوم می‌آورند تا قبل از اینکه قیمت‌ها رشد بیشتری پیدا کنند خرید خود را انجام بدهند، همین رفتار نیز باعث رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد رکود، سرنوشت بازار در ماه‌های آینده باشد.این در حالی است که آغاز عرضه نزدیک به 70 هزار خودرو یورو2 و تک ایربگ به بازار در کنار بیش از 50 هزار خودرو پیش‌فروش شده‌ای که قرار است تا یک ماه آینده وارد بازار شوند، به خودی خود می‌تواند باعث تعادل بازار خودرو و ثبات یا کاهش قیمت‌ها در حاشیه بازار شود.

اما در کنار افزایش عرضه خودرو به بازار، موضوعی که احتمال رکود خرید و فروش در بازار را زیاد می‌کند؛ شروع جام‌جهانی فوتبال و پس از آن آغاز ماه رمضان است. همزمانی این دو اتفاق از نگاه کارشناسان به این معنا است که مسافرت‌های تابستانی یک ماه از موعد مقرر هر سال عقب‌تر افتاده و طبعا معاملات نیز تحت‌تاثیر این تاخیر، مانند سال‌های قبل پررنگ نخواهد بود.

به گفته فعالان بازار عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان هم‌اکنون در بازار قابل مشاهده است. در کنار اظهارات فعالان بازار می‌توان به گفته‌های خودروسازان مبنی بر کاهش دو تا 2 و نیم میلیون تومانی قیمت خودرو طی هفته آینده در کنار افزایش عرضه نیز امیدوار بود. در حال حاضر فاصله قیمتی دو تا 5 میلیون تومانی بین کارخانه و بازار وجود دارد که مشتریان بسیاری را از خرید خودرو بازمی‌دارد.

حال باید دید تمام این اتفاق‌ها واقعا منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد یا اینکه نهایتا قیمت خودرو روی ارقام فعلی که حاصل هیجانی کاذب در بازار بوده است باقی می‌ماند؟

وارداتی‌ها در اوج
نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که در خانواده هیوندایی؛ سوناتا با دو میلیون تومان رشد نسبت به هفته گذشته به 142 میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت این خودرو در حالی است که به عقیده فعالان بازار نزولی بودن نرخ ارز می‌تواند بر متعادل نگاه داشتن قیمت خودرو اثرگذار باشد. آزرا دیگر مدل این خانواده در بازار این هفته 205 میلیون تومان قیمت داشته و سانتافه2014 نیز با 195 میلیون تومان قابل معامله است. دیگر شاسی‌بلندهای این خانواده؛ یعنی IX55 و IX35 نیز به ترتیب روی 228 و 147 میلیون تومان باقی‌ مانده‌اند.

مدل I30 این خانواده کره‌ای در بازار این هفته قیمتی برابر با 105 میلیون تومان داشته و یاریس هاچ‌بک نیز 92 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شده است.

نگاهی به قیمت‌ها در خانواده کیا نیز نشان‌دهنده این است که طی هفته‌جاری، قیمت‌ها در این خانواده نیز ثبات داشته‌اند. اسپورتیج بعد از رشد قیمت 4 میلیون تومانی که در هفته قبل تجربه کرد، این هفته روی 149 میلیون تومان ثابت ماند و کیا‌اپتیما نیز با یک میلیون تومان کاهش قیمت این هفته به 146 میلیون تومان رسید. تویوتا اوریون نیز که از ژاپنی‌های موجود در بازار است این هفته جهش قیمتی نداشته و روی 208 میلیون تومان باقی‌مانده است. دیگر مدل این خانواده؛ یعنی کرولا هم در حال‌حاضر 128 میلیون تومان قیمت دارد.

ادامه ثبات در خودروهای داخلی
خودروهای داخلی که طی چند هفته گذشته با چند جهش فاصله قیمت بین بازار و کارخانه را بیش از پیش افزایش داد، با ورود به این هفته، دومین هفته ثبات قیمت‌ها را تجربه کردند. بر همین اساس به گفته فعالان بازار خودروهای داخلی در معرض کاهش چشمگیر قیمت‌ها هستند.

آن‌طور که فعالان بازار از قیمت خودروهای داخلی می‌گویند،206 تیپ 5 با فاصله قیمتی برابر با 4 میلیون تومان با کارخانه، در حال حاضر 39 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. مدل صندوق‌دار این خودرو یعنی V8 نیز 40 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. تندر پارس‌خودرو هم مانند هفته گذشته روی قیمت 40 میلیون و 500 هزار تومان باقی ماند و مدل ایران‌خودرویی آن نیز با قیمت 39 میلیون تومان در بازار این هفته معامله شد. تندر دنده اتوماتیک هم که تولید آن چند وقتی است آغاز شده، در بازار قیمتی برابر با 48 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

اما پژو405 که فعالان بازار می‌گویند با آغاز تولید خودروهای یورو4، نمونه‌های یورو2 آن در بازار پیدا نمی‌شود هم در بازار این هفته ثبات قیمت داشته است. به این ترتیب 405 بنزینی روی 31 میلیون تومان باقی ماند و مدل دوگانه‌سوز آن نیز 29 میلیون و 700 هزار تومان قمیت دارد. پارس سال در مدل یورو2 خود 36 میلیون تمان قیمت دارد و یورو4 آن نیز روی 38 میلیون و 500‌هزار تومان است.

سمند ال.ایکس هم که در حال حاضر با استاندارد آلایندگی یورو4 به بازار عرضه می‌شود، قیمتی برابر با 31 میلیون تومان دارد. رانا عضو دیگری از خانواده خودروهای ملی ایران‌خودرو نیز در مدل EL TU5 خود 33 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد و مدل LX TU5 آن نیز 35 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. آن‌طور که از خانواده پراید خبر می‌رسد این محصول هم در بازار ثبات قیمت داشته است.

پراید 111 همچنان روی 21 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل‌های 131 و 132 این خانواده نیز به ترتیب روی 19 میلیون و 500 و 18 میلیون و 900 هزار تومان باقی مانده‌اند. خودرو تیبا نیز در بازار قیمتی برابر با 23 میلیون و 900 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو است.