به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه شب بعد از پایان شام کاری با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مباحث مطرح شده را مباحثی خوب برشمرد و گفت: درباره نحوه ادامه کار و چارچوب کار گفت‌وگو شد و یک بار دیگر توافق کردیم که روند باید این گونه باشد که دو طرف مشترک کار را به پیش ببرند و با همدیگر برای ادامه کار برنامه ریزی شود.

وی افزود: برنامه جلسه افتتاحیه صبح را تنظیم کردیم. ما دیدگاه‌های کلی را برای جلسه فردا مطرح و سپس 1+5 با هم صحبت می‌کنیم و بعد از آن ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

ظریف عنوان کرد که بحث مفصل و خوبی با اشتون در مقایسه با نشست‌های قبلی داشته و افزود: این دوره حساسیت بیشتری دارد چون ما وارد نگارش می‌شویم. مرحله نگارش مرحله‌ای است که نیاز است طرفین با اعتماد به نفس و هم با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل وارد گفت‌وگو شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جلسه امشب چارچوب مناسبی را ارائه کرد که بتوانیم چهارشنبه کار را به پیش ببریم. البته کار دشواری است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید تا 29 تیر ماه (پایان مدت شش ماه) مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: معتقدم ممکن است، البته به این بستگی دارد که طرف مقابل تا چه حد با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود. ما گفته‌ایم که چیزی بیشتر از حقمان نمی‌خواهیم ولی از حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد چون به دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم. سلاح اتمی را برای امنیت خود مفید نمی‌دانیم و مشکلی نداریم که برای بقیه دنیا مشخص شود، حتی احساس کنیم که به نفع کشور است که برای بقیه دنیا مشخص شود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات مورد اختلاف طرفین، عنوان کرد: وقتی شما وارد نگارش متن می‌شوید ممکن است حتی یک نقطه یا ویرگول هم نقطه اختلاف باشد و نمی‌توان اینها را پیش بینی کرد برای همین است که ما به غیر از این جلسه سه جلسه لااقل برنامه‌ریزی کردیم. ضمن اینکه طرفین نیمه دوم تیر ماه را در برنامه هایشان خالی گذاشتند که بتوان از آن فرصت استفاده کرد که آن زمان را اگر نیاز باشد تمام برای مذاکره بگذاریم.

وی گفت: ما از الان تا آن زمان سه دور مذاکره مفصل داریم و امکان این هست که کارشناسان مذاکره کنند، ولی سه دور مذاکره در سطح سیاسی است.امکان دارد نیاز باشد در مقطعی بخصوص نزدیک‌های آخر خرداد یا اوایل تیرماه حتی به اجلاس وزرا نیاز باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: همه اینها موضوعاتی است که امکان دارد پیش بیاید و تا زمانی مذاکره و نگارش شروع نشود، معلوم نمی‌شود گرفتاری‌ها کجاست.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم چارچوب کلی توافق مشخص شود، عنوان کرد: البته این موضوع مثل یک جدول است که همه آن باید با هم حل شود و تا وقتی که جدول تمام نشده هنوز ممکن است نقاطی باشد که چیزی را که قبلا نوشته‌اید پاک کرده و اصلاح کنید و درباره آن دوباره مذاکره کنید.روندی است که باید شروع شود و انشاءالله با حوصله، متانت ولی بدون وقت کشی کار به پیش برود.

ظریف با ذکر این نکته که سیاست تیم ایرانی این است که با حوصله و متانت و بدون وقت کشی کار به پیش برود، گفت:‌ بسیار شکرگزار هستم که یک هیأت با این قابلیت در خدمتشان هستم و می‌توانیم کار را به پیش ببریم.

وی در خصوص بحث موشک‌های ایرانی در مذاکرات با بیان اینکه امشب در این مذاکرات دراین باره صحبتی نشد، تصریح کرد: مباحث دفاعی ایران و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک کاملا مشخص است، گفت: این برنامه دو تاریخ دارد. یک تاریخ برای اجرای مرحله نهایی است که بهمن 1393 (20 ژانویه 2015) است و یک تاریخ هم برای پایان مرحله اول است که الزاما به معنی این نیست که شما در آن تاریخ به اجرای مرحله نهایی رسیده باشید که آن تاریخ 20 ژوئیه (29 تیرماه) است. از ابتدا برنامه ریزی ما این بود که تلاش کنیم با رسیدن به اولین تاریخ کار رسیدن به توافق جامع را به پایان برسانیم. این بدان معنا نیست که ما مجبوریم این کار را انجام دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که تا پایان تیر ماه به نتیجه برسیم که نیازی نباشد درباره ضرورت تمدید مرحله اول مذاکره کنیم ولی اگر به آن مرحله برسد موضوعی نیست که اتوماتیک صورت گیرد و حتما نیازمند مذاکره است.

وی گفت که فعلا برنامه ما این است که مذاکرات در وین برگزار شود.

وزیر خارجه گفت که علاوه بر مذاکراتی که روز چهارشنبه (24 اردیبهشت ماه) به مدت سه روز در وین برگزار می‌شود، سه دور مذاکره دیگر تا پایان زمان گام اول توافقنامه ژنو (29 تیر ماه 1393) برگزار خواهد شد.