به گزارش پارس به نقل از فارس، رضا فرجی‌دانا عصر امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی که در مهمانسرای عباسی با حضور مسئولانی از پارک‌های علم و فناوری کشور و مراکز رشد استان‌ها برگزار شده بود، اظهار داشت: در ابتدا جا دارد از همه کسانی که برای به نتیجه رسیدن ایده‌های نوآورانه فعالان و جوانان به واسطه برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند، تشکر کنم.


وی با بیان اینکه برگزاری اینچنین جشنواره‌ها توانسته است در کنار سایر اقدامات دیگر سبب ارتقای کیفی محصولات دانش‌بنیان در کشور شود، ادامه داد: اگر بخواهیم به جایگاه واقعی جشنواره‌ها در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان برسیم باید به شاخصه‌ها و اصول زیرنظام مبادله‌ای توجه کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر به شاه‌بیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یا همان مقاوم‌سازی اقتصاد که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است،‌ نگاه کنیم درخواهیم یافت که توجه و تأکید خاصی به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر علم و فناوری شده است و این امر را راه‌حل نهایی برای رسیدن به یک توسعه پایدار و اقتصاد پایدار مطرح کرده است.

فرجی‌دانا عنوان کرد: ما نیازمند یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا هستیم، در این عرصه منابع انسانی برآمده از دانشگاه‌ها و همچنین غنی‌سازی نیروهای متخصص مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

وی یادآور شد:‌ وجود بیش از 10 میلیون نفر به عنوان قشر تحصیل‌کرده در کشور، این قدرت را به ما می‌دهد که با جرأت تمام بیان کنیم که آمادگی لازم برای انجام هرگونه کاری را داریم، تقویت باور توانمندی ما را توانمند خواهد ساخت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید به دانش‌آموختگان و تحصیل‌کردگان کشور آموزش داد، مهارت‌های کارآفرینی است.

این مسئول تأکید کرد: مهارت نوشتن یک طرح کسب و کار و مشتری‌یابی برای آن، مذاکره با بانک‌ها و توجیه سرمایه‌گذار توسط صاحبان ایده‌های نوآورانه کشور یک ضرورت محسوب می‌شود.

فرجی‌دانا با بیان اینکه مهارت‌های کارآفرینی در کنار منابع نیروی انسانی کیفی در اقتصاد دانش‌بنیان از جمله زیرساخت‌ها هستند، بیان کرد: داشتن مراکز متعدد رشد و شهرک‌های علمی، تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری که در حال حاضر ایران بیش از 150 مرکز رشد و 34 پارک علم و فناوری را در اختیار دارد از دیگر زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی متذکر شد: امیدواریم که اصفهان به لحاظ حضور جوانان ایده‌پرداز و با داشتن توانمندی‌ها و قابلیت‌های بی‌‌شمار بتواند نخستین منطقه ویژه علم و فناوری را در کشور به منصه ظهور و بروز برساند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:‌ ما به فکر تحریک تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان و فناوری‌ها هستیم و این را وظیفه خود می‌دانیم، چراکه معتقدیم اگر برای تحقق این امر به طور جدی فعالیت نکنیم شاهد حجم زیادی از بیکاران تحصیل‌کرده خواهیم بود.

فرجی‌دانا عنوان داشت: برای قشر تحصیل‌کرده بیکار اشتغالی ایجاد نمی‌شود؛ مگر به واسطه پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های علم و فناوری در کشور،‌ اما آنها نمی‌توانند اشتغال‌زا باشند، جز آنکه بازارهایی را برای فروش محصولات این شرکت‌ها تدارک ببینیم.

وی با بیان اینکه همه بودجه آموزش عالی و دانشگاهی کشور حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان است،‌ متذکر شد: چنانچه یک معادل‌سازی انجام دهیم درخواهیم یافت که همه هزینه‌ای که کشور ایران در بخش آموزش عالی کشور انجام می‌دهد، حدود 2.5 میلیارد دلار است که این رقم در مقایسه با بودجه سالانه تنها یک دانشگاه کوچک در حاشیه خلیج فارس حدود 7 میلیارد دلاری، بسیار ناچیز است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت:‌ دانشگاه‌ها امروز توانسته‌اند به اهداف ترسیم کرده برای آنها برسند، من مدافع کاهش کمیت برای رسیدن به کیفیت بیشتر در بخش آموزش عالی هستم و این امر از برنامه‌های آتی من خواهد بود.

فرجی دانا اظهار کرد: از دیگر اصول زیرنظام مبادله‌ای جشنواره‌ها و مسابقات علمی هستند که کار پیوند زدن عرضه و تقاضا را انجام می‌دهند، قوانین مترقی، شاخصه‌های استاندارد، معافیت‌های تشویقی پیش‌بینی شده برای حضور فعالان عرصه صنعت و تجارت از دیگر زیرنظام‌های مبادله است.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم با اصلاح روش‌ها و کیفی کردن در عرصه عرضه و جلب تقاضا به محصولات و فناوری‌های داخلی شاهد پیشرفت روز‌افزون و سربلندی بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری باشیم.