به گزارش پارس به نقل از مهر، کار و کارگر دو واژه عجین شده در کنار یکدیگر هستند که گاهی در برخی از ایام سال هیاهوهای فراوانی را نیز به دنبال دارند. نادیده گرفته شدن حقوق و مزایای، پائین بودن دستمزد، قراردادهای سفید امضایی که کوچک‌ترین حقوق آنان را نادیده می‌گیرد همه این‌ها از جمله مشکلاتی قشری است که نقش پررنگی در تار و پود تولید کشور دارند.

علی، کارگر یکی از کارخانجات است که کارفرما طی قرار دادهای یکساله زمان کار وی را در دیماه هر سال به پایان می‌رساند تا از پرداخت عیدی و مسائلی که به پایان سال ختم می‌شود شانه خالی کند.

این کارگر نیز به علت نیاز به کار با این شیوه قرار داد بسته و گرچه راضی نیست اما مجبور به ادامه کار و بستن قرار داد هر ساله به این شیوه است.

امیر نیز از کارگرانی است که در یک کارخانه نساجی کار می‌کند از گفته‌های این کارگر پیداست که کارفرمای وی اعتماد زیادی به امیر دارد اما ده سال سابقه کار و اعتماد کارفرما نیز مزایایی را برای این کارگر به دنبال نداشته است.

شاید بیمه شدن تنها مزیت کاری این کارگر است. وی در ادامه گفته‌هایش به خبرنگار مهر می‌گوید: در ابتدای هر سال و هنگام قرارداد برگه‌ای دیگر که در رابطه با دریافت سنوات است بدون اینکه این سنوات را دریافت کند از وی گرفته می‌شود و به عبارتی دریافت مبلغی را امضا می‌کند که هرگز در جیبش نرفته است اما به دلیل اینکه وی نیازمند شغل برای تامین خانواده است و همچنین با توجه به سابقه کاری در کارخانه نساجی دارد نمی‌تواند این کار را نادیده بگیرد یا مزایایی بیشتر از بیمه درخواست کند.

امیر به اضافه کاری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از مواقع در زمان‌هایی که حجم کار زیاد است باید ساعات بیشتری را در کارخانه بمانند که هیچ یک از این موارد به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته نمی‌شود.

مجتبی نیز کارگر یک گارگاه ساخت مبلمان است. هنگامی که از وی درباره شرایط کار و قرار داد سئوال می‌شود می‌گوید: قراردادی در کار نیست‏، حتی از نوع سفید امضا‌یش، اینجا حتی من بیمه نیز نشده‌ام در حالی که کار با دستگاه‌های چوب بری و اره بسیار خطرناک است.

نداشتن امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران

وی نداشتن امنیت شغلی برای کارگران را یکی از دغدغه‌های مهم آنان عنوان و ادامه می‌دهد: وقتی تخصص من در زمینه ساخت مبلمان باشد نمی‌توانم به راحتی به سراغ کار دیگر بروم و مجبورم برای داشتن درآمد در این کارگاه مشغول به کار شوم در حالی که می‌دانم آینده تضمین شده‌ای پیش روی من وجود ندارد.

وی افزود: بار‌ها خواسته‌ام شغلم را‌‌ رها کنم ولی نداشتن سرمایه نیز از مشکلاتی بوده که باعث شده دوباره به سمت کار با کارفرمایی که حق و حقوقی را برایم قائل نیست بروم تا بتوانم زندگی روزانه خود را تامین کنم.

کارگری کار‌شناس ادبیات

محمد نیز از جمله کاگران ساختمانی است. وی که دارای مدرک کار‌شناسی در رشته ادبیات است می‌گوید: دوازده سال قبل مدرک خود را دریافت کرده و به دلیل اینکه نتوانسته با مدرک تحصیلی شغل مناسبی را پیدا کند و اینکه متأهل بوده برای تامین مخارج زندگی مجبور شده به سمت کارگری ساختمان برود.

وی از تلاش‌های فراوان خود برای یافتن شغل مناسب با رشته تحصیلی خود می‌گوید و ادامه می‌دهد: حتی برای استخدام در آزمون‌های شهرهای همجوار نیز شرکت کردم ولی با اینکه توانستم نمره خوبی کسب کنم به علت بومی نبودن نتوانستم استخدام شوم.

وی که به گفته خودش عضو انجمن صنفی کارگان نیست، ادامه می‌دهد: دو سال پیش برای عضویت مراجعه کردم ولی برخود متولیان به گونه بود که مرا پشیمان کرد.

نگاه تحقیرآمیز جامعه به کارگران

محمد ادامه داد: متاسفانه جامعه نگاه تحقیر آمیزی به کارگران دارد و این نگاه حتی در مسئولان صنف کارگران نیز رخنه کرده و آنها اینگونه تصور می‌کند که این قشر افرادی بی‌بهره از فرهنگ و کم سواد هستند.

وی بیان کرد: در آن زمان که به صنف مراجعه کرده به وی گفته شده که نزدیک به سه هزار نفر در نوبت برای عضویت و دریافت بیمه هستند که شاید عضویت وی نزدیک به دوسال زمان ببرد.

محمد می‌گوید: برخی از افرادی که عضو انجمن‌های صنفی می‌شوند تنها برای استفاده از مزایا است که مشاغل خوبی نیز دارند اما افرادی چون کاگران ساختمانی که واقعا در این شغل فعالند نمی‌توانند به راحتی عضو انجمن صنفی کارگران باشند که این نیز یکی از مشکلات است.

ترس از شکایت و پیگیری مشکلات نیز یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران است که به نوعی درد مشترک همه آنهاست

به گفته این افراد شکایت از کارفرما برای دریافت حق و حقوق و مسائلی از این قبیل آینده شغلی آنان را به خطر می‌اندازد و یک شکایت کافی است تا آنان نتوانند تا مدت‌ها شغل دیگری را پیدا کنند.

اگر قانون به شکل درست اجرا شود مشکلات حل می‌شود

رئیس هیئت مدیره انجمن کارگران ساختمانی نیز که به وجود برخی از قراردادهای سفید امضاء اذعان دارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چنانچه نظارت بر اجرای قانون کار به شکل کامل و همه جانبه وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات جامعه کارگری حل خواهد شد.

اکبر شوکت با تاکید بر اینکه با کوبیدن کار و کارفرما نمی‌توان از تولید حمایت کرد بیان داشت: اگر قانون به شکل درست اجرا شود و قوانینی که پیرامون قراردادهای وجود دارد به شکل کامل رعایت شود و کارگران نیز به رعایت قوانین صنفی ملزم به تشکیل صنف برای دریافت حق و حقوق خود شوند نه تنها رونق در بخش تولید ایجاد می‌شود بلکه مشکلات نیز حل می‌شود که این متأسفانه به دلیل عدم نظارت قوی و کامل مشکل کارگر و کارفرما و قرار داد‌ها همچنان پا برجا باقی مانده است.

وی درباره ترس بسیاری از کارگران برای بیان مشکلاتشان گفت: این نیز به دلیل نقصان در اجرای قانون است که این امر موجب ایجاد ترس و تن دادن کارگر به قراردادهای سفید امضاء و پرهیز از مطالبه حق و حقوق شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارگران ساختمانی گفت: باید اطلاعات کارگرانی که برای دریافت حق و حقوق خود مطالباتی دارند به شکل مخفی باقی بماند تا آنان برای یافتن شغل دچار مشکل نشوند.

شوکت تاکید کرد: اگر به بهانه حمایت از تولید و کارفرما نیز بخواهند کارگر را له کنند قطعا نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکلات بیشتر نیز می‌شود و نباید اجازه داد که برخی به بهانه تولید سیستم برده‌داری از کارگر را ایجاد کنند.