به گزارش پارس به نقل از وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در این سفر دو روزه با مراجع عالیقدر، آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، جوادی آملی، سبحانی، موسوی اردبیلی، حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی فرزند آیت الله فاضل لنکرانی دیدار و گفتگو کرد.


فرد مناسبی برای وزارت بهداشت انتخاب شده است

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت، ضمن ابراز خوشحالی از قبول مسئولیت توسط ایشان گفت: من در همان موقع مطمئن بودم فردی بسیار مناسب برای این پست مهم انتخاب شده است. مرجع عالیقدر با اشاره به حسن انتخاب دولت در معرفی وزیر جدید بهداشت ‏ اظهار داشت: امیدواریم مدیریت جدید عاملی برای تحول در درمان و آموزش پزشکی باشد و البته ‏ کارهایی را هم در این زمینه شاهد بوده ایم که طلیعه آن آشکار شده است. این مرجع تقلید ابراز کرد: در گذشته بیمه ها عقب افتادند و بین پزشکان و بیمه ها مشکل بوجود آمد و پزشکان بیمه را نمی پذیرفتند لذا بیمه باید توسعه یافته و به روز شود.

وی در ادامه با تاکید بر تقویت بهداشت عمومی با هدف پیشگیری از بروز ‏ بیماری ها گفت: همواره پیشگیری از درمان مهم تر است و هزینه کمتر و اطمینان بیشتری دارد وزارت بهداشت هم به مقوله ‏ اطلاع رسانی اهتمام داشته باشد تا پیشگیری مقدم بر درمان مورد توجه عموم قرار گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به مشکلاتی که در عرصه درمان با آن مواجه هستیم ‏ اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین مسائل، پرداخت بدهی بیمه هاست چون اگر پزشکان بدانند ‏ دستمزدشان از سوی بیمه ها سر موعد پرداخت می شود دفترچه بیمه را مانند پول نقد می دانند ‏ هرچند در گذشته شاهد بودیم این کار صورت نگرفت و موجب بی اعتمادی پزشکان و مراکز درمانی ‏ شد.

به گفته ایشان لازم است با تقویت بیمه ها، اعتماد پزشکان به سیستم بیمه ها افزایش یابد تا محرومین در استفاده از دفترچه های بیمه با مشکل مواجه نشوند.

این مرجع تقلید به مشکل تهیه دارو در کشور و تمایل برخی افراد برای تهیه داروهای خارجی اشاره ‏ کرد و عنوان داشت: برخی از این معضلات مربوط به تحریمهاست ‏ ولی می توان با نظارت جدی تر جلوی برخی گرانی ها را گرفت و علاوه بر این باید با ارتقا کیفیت ‏ داروی ایرانی و فرهنگ سازی صحیح، بی اعتمادی برخی نسبت به داروهای ایرانی را از بین برد زیرا ‏ اعتماد عمومی، مهم ترین سرمایه کشور به شمار می رود و البته می دانیم این مشکلات را نمی توان ‏ یک شبه حل کرد بلکه نیازمند گذشت زمان هستیم.

وی در ادامه به مسئله افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست افزایش جمعیت کار وزارت بهداشت به صورت تنها نیست و هم افزایی ‏ همه نهادها را می طلبد. ‏ آیت الله مکارم شیرازی گفت: از خیریه ها جهت ورود به عرصه سلامت و ساخت مراکز درمانی، صمیمانه درخواست کمک دارم.

به گفته آیت الله مکارم شیرازی امروز در دنیا حرف اول را اطلاع رسانی می زند و بر همین اساس لازم است در مورد طب پیشگیری و خودمراقبتی و آموزش های پیشگیرانه اقدامات لازم به عمل آید.

سلامت و امنیت پایه و اساس در هر ترقی است

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: بهداشت و سلامت جزو ارکان جامعه هستند و کج فهمی و بدفهمی دین مصیبت های فراوانی برای مسلمانان به وجود آورده است. ‏ سلامت و امنیت پایه و اساس در هر ترقی است و در قسمت سلامت وزارت بهداشت موفق عمل کرده است.

باید برای انتصاب دکتر هاشمی تبریک بگوییم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم گفت: اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای نسبت به در اولویت قرار گرفتن بحث سلامت دارد را به فال نیک می گیریم. باید به دکتر روحانی برای انتصاب دکتر سید حسن هاشمی به وزارت بهداشت تبریک بگوییم و از همان بدو انتصاب مایه خوشحالی بود که شخصیتی واقف به مسائل پزشکی و دلسوز به مسائل سلامت در راس کار قرارگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: حاکمان باید دلسوز سلامت مردم باشند و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بر آن است که اگر کسی مریضی حادی پیدا کرد دغدغه مالی نداشته باشد و زندگی او به هم نخورد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انتظار مردم از نظام جمهوری اسلامی آن است که با وجود کثرت جمعیت، مشکل بیمه درمانی حل شود و با امکاناتی که در کشور است مردم باید خیالی آسوده از بابت مساله بهداشت و درمان داشته باشند.

فاضل لنکرانی ضمن انتقاد از سیاستهای کنترل جمعیت بیان داشت: یکی از اشکالاتی که بر مسوولان سابق بوده راجع به کنترل جمعیت است که نظر مخالف با شرع را داشته است و گویا هنوز ذائقه جمعی ازبرخی مسوولان پزشکی کشور همان است.

فرهنگ تغذیه در ایران باید اصلاح شود

آیت الله جوادی آملی گفت: همیاری پزشکان به محرومان و مستضعفان می تواند علم آنها را نیز دینی کند. بسیاری از بیماریها ناشی از تغذیه است و فرهنگ تغذیه در ایران باید اصلاح شود.

این مرجع تقلید افزود: ۸۰ درصد بیماریها به بحث تغذیه برمی گردد از این رو وزارت بهداشت برای تصحیح فرهنگ تغذیه باید بکوشد.

توصیه می کنم کار چشم پزشکی را کنار نگذارید

آیت الله سبحانی ضمن ابراز خوشحالی از انتصاب دکترهاشمی فردی با سبقه جهادی برای وزارت بهداشت گفت: توصیه می کنم به دلیل جایگاه استادی که در رشته چشم پزشکی دارید این کار را نیز درکنار وزارت بهداشت داشته باشید.

این مرجع تقلید، خطاب به دکتر سیدحسن هاشمی گفت: شما مدیر متقی با سوابق روشن و مردی توانمند در سازندگی هستید و انتخاب جنابعالی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی دکتر روحانی، مایه خرسندی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به سیاستهای گذشته در مسئله کنترل جمعیت گفت: اینکه زایمان طبیعی رایگان شد، بشارت خوبی است و تا امکان دارد باید قانونی تهیه شود که همه زایمان ها طبیعی باشد و پزشکان در بیمارستانها به جز موارد خاص مجاز به زایمان از نوع دیگر نباشند.

وی لغو برخی قوانین مربوط به کنترل جمعیت در مجلس را خواستار شد و گفت: دولت باید در راستای اصلاح ولغو قوانین موجود تلاش کند.

دکترهاشمی با دل وجان برای مردم کار می کند

آیت الله موسوی اردبیلی گفت: دولت و شخص رییس جمهوری، اهتمام ویژه ای به بحث بهداشت و درمان دارند. افرادی چون آقای دکترهاشمی، با تجربه و کاردان هستند و اطمینان داریم که با دل و جان برای مردم کار خواهند کرد.

این مرجع تقلید بیان داشت: انتخاب دکتر سیدحسن هاشمی به سمت وزارت بهداشت نیز نشانه آن است که دولت و رئیس جمهوری توجه ویژه ای به امر بهداشت و سلامت جامعه دارند.

آیت الله موسوی اردبیلی ابراز داشت: کار وزارت بهداشت بسیار حساس است و یاری بیماران اجر بسیار عظیمی نزد پروردگار دارد لذا فعالان این عرصه باید قدر نعمت خدمتگزاری خود را بدانند.

بیماران دادرسی ندارند

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی تاکید کرد: کار شما پزشکان مقدمه کار دین است. به مردم رسیدگی کنید که دادرسی ندارند. نفس محتاجان و بیماران شما را زنده می کند و خدا و حضرت ولی عصر از شما راضی خواهند بود.

آیت الله العظمی وحید خراسانی در ادامه فرمود: بیمار چشم به راه پزشک و رسیدگی اوست و همچنین رسیدگی به بیمار بالاترین عبادت است. حج مستحب بسیار ارزش دارد و بسیاری از اعمال به پای آن نمی رسد ولی با این وجود، خدمت به بیمار دلشکسته از حج مستحبی هم بالاتر است. بدانید که سلامت مردم رکن همه ارکان است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی فرمود: من توصیه می کنم همه پزشکان با همکاری پزشکان داوطلب، در شب شهادت حضرت فاطمه (س) تصمیم بگیرند با خدمات رایگان خود گامی درجهت کمک به نیازمندان بردارند و نامشان در دفتر هستی ثبت شود.

مراجع ذخایر ارزشمند کشورند

وزیر بهداشت در دیدارهای خود با مراجع عالیقدر نظام به گزارشاتی از روند اقدامات انجام شده و برنامه های آتی وزارتخانه ارائه داد و گفت: امیدواریم که دعای شما و راهنمایی های ارزشمندتان بتواند بدرقه راه خدمات ما باشد.

هاشمی گفت: در دولت یازدهم موفق شدیم بخش عمده ای از مطالبات تیم سلامت را پرداخت کنیم تا مشکلات بر سر راه درمان کاهش یابد.

وی افزود: دولت در بخش بیمه هزینه می کند اما به علت تعدد بیمه ها، زمانی که مردم به بیماریهای صعب العلاج مبتلا می شوند بطور شایسته حمایت نمی شوند.

هاشمی ادامه داد: با ابلاغ سیاستهای کلی سلامت از سوی رهبرمعظم انقلاب، امیدواریم با کمک قوه مقننه و مجریه تمام منابع تجمیع، بیمه واحد و همگانی ایجاد و مردم از بسته حمایتی پایه و جامع برخوردار شوند. عقب ماندگی های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان داریم و یکی از عمده مشکلات مردم این است که در یک بیماری صعب العلاج شاهد بیمه موثری برای حمایت از مردم نیستیم و آرزوی همه ما است که یک بیمه یکپارچه و قوی داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به بحث جمعیت بیان داشت: افزایش جمعیت جزو برنامه های ماست اما کار آسانی نیست.

وی افزود: مجلس، دولت و رسانه ها باید مخاطراتی را که برای کشور با کنترل جمعیت وجود دارد معرفی کنند ما نیز در مجموعه وزارت بهداشت با آموزش نیروها در جهت افزایش جمعیت برنامه هایی داریم که مهمترین آن حل مشکل داروی ناباروری است که دولت در کنار مجلس بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی را برای این کار قرار داده است و در بحث داروهای ناباروری توانستیم بخش عظیمی را بیمه کنیم تا امیدها برای سه میلیون خانواده نابارور افزایش یابد.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه دولت در موقعیت مناسبی پیکره سلامت را تحویل نگرفت و این اتفاق منجر به بروز مشکلات زیادی شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه توقع عمومی در حال حاضر بیش از توان ما است و امیدواریم که در جای جای میهن اسلامی بتوانیم خدمت کنیم، افزود: ما در اینجا حاضر شدیم که دعای شما و راهنمایی های ارزشمندتان بتواند یاری دهنده ما باشد چراکه نفوذ کلام مراجع هم بیشتر است و هم می تواند تاثیربه سزایی ‏ داشته باشد. ‏

وی در بازدید از دانشکده پزشکی قم، گفت: استان قم همانند علوم دینی، باید در علوم پزشکی نیز سرآمد باشد وانتظار این است که در شهری مانند قم دانشگاهی ‏ بین المللی برای علوم پزشکی داشته باشیم. ‏

هاشمی همچنین از مرکز فقهی ائمه اطهار، مراکز درمانی فرقانی و ایزدی، دهکده سلامتی، دانشکده پزشکی استان بازدید به عمل آورد.

وی گفت: مراجع ذخیره های با ارزش برای کشور و دین هستند و بهره مندی از راهنمایی های آنها، با توجه به نگاهشان به حوزه سلامت، بسیار پر اهمیت است. وزیر بهداشت در توضیح نقش آموزه های دینی در اجرای سیاستهای کلی سلامت گفت: ابلاغ سیاستهای کلی سلامت حاصل چند سال حرکت کارشناسانه است. اگرچه این سیاست ها به طور کلی بازگو شده اند ولی در مورد آنها باید برنامه های اجرایی تعریف کرد و در مورد برخی از موارد این سیاستها که هنوز قانونی ندارند، باید قانون وضع کرد.