به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدجواد آذین کیا، امروز، چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز در سال استان اصفهان مصرف می شود و به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز به صورت روزانه در استان توزیع می شود.

 

 

وی با بیان اینکه تمام نیروگاه ها و صنایع استان تا پایان سال ۹۴ از گاز بهره مند خواهند شد، افزود: شرکت گاز به ۱۰۳ شهر و یک هزار و ۱۶۵ روستا گازرسانی می کند، به طوری که ۹۹ درصد شهروندان استان اصفهان از نعمت گاز برخوردار هستند.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان ادامه داد: یک درصد باقیمانده نیز مربوط به انارک، خور و جندق در شهرستان خور و بیابانک است که گازرسانی به آن در تعهد شرکت گاز استان نیست.

 

آذین کیا تصریح کرد: خط اصلی گاز به صورت متمرکز از طریق ستاد شرکت ملی گاز اجرا می شود و سپس شرکت های گاز استان ها نیز از آنها انشعاب می گیرند و تا به امروز گازرسانی به این مناطق در دستور کار ما قرار نگرفته، اما به محض اینکه به خط ۱۱ که از آن منطقه عبور می کند، گاز تزریق شود، رسالت گاز استان درخصوص گازرسانی به این منطقه شروع می شود.

 

وی با بیان اینکه استان اصفهان ۲۴ هزار کیلومتر شبکه دارد، اضافه کرد: استان اصفهان از ۲۲ مرکز زون برخوردار است که چهار مرکز آن در شهر اصفهان قرار دارد و امسال نیز دو مرکز به این مراکز اضافه می شود و هر مرکز ذون گازرسانی به چند شهرستان را پوشش می دهد.

 

آذین کیا با اشاره به اینکه استان اصفهان مصرف کنندگان عمده ای دارد، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه روزانه نزدیک به ۹ میلیون متر مکعب گاز و نیروگاه شهید منتظری نیز روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند.

 

وی افزود: سهم مصرف خانگی در شهر اصفهان در فصل بهار حدود ۱۵ میلیون مترمکعب و سهم بخش صنعت نیز حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز است، اما در فصل زمستان حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سهم مصرف بخش خانگی و ۲۰ میلیون متر مکعب سهم بخش صنعت است.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه در بخش صنعت متأسفانه به صورت کامل دارای ظرفیت تأمین، تصفیه و ارسال گاز نیستیم، اضافه کرد: این مسأله در دو سال آینده با فعالیت بیشتر منطقه عسلویه جبران خواهد شد و در فصل زمستان نیز نیروگاه ها می توانند با قدرت فعالیت کنند.

 

وی با بیان اینکه از ۲۴ طرح در دستور کار شرکت گاز، ۲۰ طرح آن تاکنون عملیاتی شده است، گفت: ۶۰۰ کیلومتر خطوط تغذیه به ۵۰۰ کیلومتر خطوط تغذیه قبلی اضافه شده است و طرح های نیمه تمام نیز تا پایان سال راه اندازی خواهند شد.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک شرکت گاز استان، گفت: از این تعداد، ۹۵ هزار اشتراک مربوط به سال گذشته است و سالانه حدود ۱۰۰ هزار مشترک جدید به مشترکین گاز استان اضافه می شود.

 

گاز رسانی به ۱۰۰ روستای استان اصفهان تا پایان سال

 

آذین کیا با بیان اینکه گازرسانی به ۲۰۰ روستا در دستور کار این شرکت است، افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری بیش از ۱۰۰ روستای دورافتاده و محروم استان را گازرسانی کنیم.

 

وی با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه ها و سیاست های دولت فعلی، گفت: در راستای افزایش قیمت های حامل های انرژی ۲۰ درصد افزایش نیز به شرکت گاز اختصاص پیدا کرد که از ابتدای سال این افزایش قیمت ها اعمال شده است.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه در فصل سرد و گرم و با توجه به اقلیم قیمت مصرف گاز متفاوت است، ادامه داد: شرکت گاز استان اصفهان از ۱۶ فروردین ماه امسال وارد پلکان محاسبات گرم شده است.

 

وی با بیان اینکه مردم همیشه به افزایش قیمت ها واکنش نشان می دهند، اضافه کرد: دولت قبلی در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها با شیب بیشتری وارد مساله افزایش قیمت حامل های انرژی شده بود، اما این دولت افزایش قیمت حامل های انرژی را با شیب ملایم تری اجرا می کند.

 

فرهنگ خوبی در مصرف انرژی نداریم

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه سیاست های دولت فعلی و افزایش قیمت های حامل های انرژی، قیمت گاز از ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: به دلیل اینکه این افزایش ها از فصل بهار شروع می شود، تأثیر زیادی در قیمت قبوض نخواهد داشت، اما لازم است مردم به سمت مصرف بهینه حرکت کنند، زیرا فرهنگ خوبی در مصرف انرژی نداریم.

 

آذین کیا با اشاره به طرح جمع آوری شیرهای گاز پیاده روها، گفت: از ابتدای سال ۹۲ طرح جمع آوری شیرهای پیاده رو در راستای سلامت شهروندان اجرا شد و حدود ۳۰ هزار شیر گاز از سطح پیاده روهای استان جمع آوری شد که امیدواریم این طرح تا پایان فصل بهار نیز به اتمام برسد.

 

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان ۳۰۸ میلیارد تومان از بخش خانگی و صنعت مطالبه دارد، تصریح کرد: این رقم به جز مطالبات شرکت گاز از نیروگاه های استان است زیرا حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از نیروگاه های استان طلب داریم.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۷۶ درصد آلودگی هوای استان مربوط به خودروها است، افزود: حدود ۲۵ درصد نیز مربوط به بخش صنعت است که سهم نیروگاه با توجه به وزش باد چندان زیاد نیست.

 

آذین کیا با بیان اینکه تمام نیروگاه ها و صنایع استان تا پایان سال ۹۴ از گاز بهره مند خواهند شد، ادامه داد: در این فصل نیروگاه های استان ۱۰۰ درصد گاز مصرف می کنند و تا فصل سرما نیز در گازرسانی به نیروگاه ها مشکلی نخواهیم داشت و هم چنین نیروگاه ها نیز به دلیل اینکه مازوت، پسماند دارد و آنها را با مشکلات تعمیراتی روبرو می کند، تنها در زمانی که نیاز به مازوت داشته باشند، از این سوخت استفاده می کنند.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درخصوص عدم گازرسانی به بخش هایی از شهر برزک کاشان، گفت: شرکت گاز استان برای گازرسانی به این منطقه هزینه بسیاری کرده است، به طوری که حدود ۴۰ کیلومتر خط تغذیه در این منطقه اجرا شد و حتی به روستاهای اطراف نیز گازرسانی شده است مگر در مناطق صعب العبور با جمعیت کم یا خالی از سکنه که گاز رسانی به این مناطق توجیه اقتصادی ندارد.

 

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان اضافه کرد: جایگاه CNG فرزانگان که مربوط به اتوبوس های شهرداری است، حدود ۱۰ میلیارد تومان به شرکت گاز بدهکار است و با وجود مکاتبات بسیار با مسؤولان استان، اقدامی برای پرداخت بدهی توسط شهرداری نشده است که به همین دلیل مجبور شدیم در طول روز گاز این جایگاه را قطع کنیم و تنها در شیفت شب گاز آن را وصل کنیم.