به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، انتهای سال ۹۱ بود که بازار خودرو توسط مشتریان تحریم شد؛ تحریمی که به دلیل رشد نامتعارف و بی سابقه قیمت ها رخ داد و مردم به این نتیجه رسیدند که خودروهای داخلی با این سطح کیفی، ارزش صرف هر هزینه ای را ندارند و بهتر است فعلا برای خرید دست نگه دارند تا شاید قیمت ها فروکش کنند. از همین رو بود که بازار خودرو در شب عید سال گذشته و به عکس سال های قبل تر، رونق چندانی نداشت و بسیاری از مشتریان ترجیح دادند به جای خرید خودرو، با ناوگان حمل و نقل عمومی به مسافرت های نوروزی بروند یا با همان خودروهای قبلی خود روانه سفر شوند.

مشتریان البته حق هم داشتند، چون خودروسازان داخلی نه تنها محصول جدیدی را عرضه نکرده بودند؛ بلکه محصولات قدیمی شان نیز رشد قیمتی چند میلیونی را به خود می دید. تحریم بازار در حالی بود که اواسط سال ۹۱، بازار خودرو پس از سال ها دوباره به بازاری سرمایه ای تبدیل شد و دلالان و واسطه گران جای مشتریان و مصرف کنندگان واقعی را در آن گرفتند و سودهای کلانی به جیب زدند.

البته بخشی از مردم نیز سرمایه شان را به سمت بازار خودرو بردند تا از این ناحیه سودی عایدشان شود، هرچند همزمان بازار ارز و سکه نیز پر سود بود و نسبت به بازار خودرو ارجحتر و کم دردسرتر به نظر می رسید.

هرچه بود، بازار خودرو در سال ۹۱ (به استثنای اواخر سال) تجارتی پر سود را به خود می دید، به نحوی که مشتری که ابتدای سال خودرو خریده بود، می توانست چند ماه بعد آن را چند میلیون تومان گرانتر بفروشد. این موضوع البته برای مشتریانی که سال ۹۰ خودرو خریده بودند نیز صدق می کرد، چه آنکه آنها هم می توانستند چند میلیون سود از بابت رشد شدید قیمت خودرو کسب کنند و به این واسطه سرمایه ای قابل توجه به دست بیاورند.

اگر برگ های تقویم سال ۹۱ را ورق بزنیم، متوجه می شویم قیمت خودروها در طول سال روندی صعودی را تجربه کرده است؛ به طوری که آمار و ارقام می گویند قیمت خودروهای داخلی در انتهای سال ۹۱ حتی به بیش از دو برابر نسبت به ابتدای سال رسیده بود که رشدی بی سابقه به شمار می رود و از همین رو می توان بازار خودرو را در این سال، بازاری پر سود دانست.

این در حالی است که سال ۹۲ دیگر خبری از رشد دو برابری قیمت ها نبود و بازار رکودی را که از انتهای سال ۹۱ و در پی تحریم مشتریان به ارث برده بود، حفظ کرد. هر چند قیمت خودرو در سال ۹۲ نیز صعودی بود؛ اما در مقایسه با سال ۹۱ از شدت بسیار کمتری برخوردار شد. نگاهی به جدول قیمت ها در ابتدا و انتهای سال ۹۲، از رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت ها حکایت دارد؛ یعنی حدود یک چهارم رشد قیمتی که در سال ۹۱ به بازار خودرو تحمیل شد.

بازار خودرو در سال ۹۲ یک تفاوت بزرگ با سال ۹۱ داشت و آن تحریم شدید از سوی مشتریان بود. مردم در سال گذشته فقط بازار شب عید را تحریم کردند و در طول سال می شد رونقی نسبی را در خرید و فروش خودرو به چشم دید، اما طی امسال، رکودی سراسری دامان بازار را گرفت و مردم حاضر نشدند به هر قیمتی خودرو بخرند.

به اعتقاد کارشناسان، اگر تحریم بازار از سوی مردم صورت نمی گرفت، چه بسا قیمت خودرو در سال ۹۲ نیز روندی شبیه سال قبل می گرفت و دوباره رشدی فراتر از تصور را تجربه می کرد.

کارشناسان معتقدند چون تیراژ خودروهای داخلی در سال ۹۲ نیز پایین بوده، اگر مردم بازار را تحریم نمی کردند، نابرابری شدیدی بین عرضه و تقاضا رخ می داد و به قیمت خودروها بیشتر افزایش می یافت. اگر در این روزهای واپسین سال سری به بازار خودرو زده باشید، به خوبی متوجه خواهید شد که رکود همچنان در آن به چشم می آید و مردم میل چندانی به خرید ندارند و دلیل اصلی این ماجرا نیز گرانی و تنوع کم خودروها است.

آخرین اخبار از بازار خودرو کشور، حکایت از رکود گسترده ای می کند که از انتهای سال ۹۱ آغاز شد و گویا به این زودی ها قصد تمام شدن ندارد. فعالان بازار می گویند که بازار شب عید خودرو در سال جاری در مقایسه با سال های ۹۰ به قبل، به هیچ وجه مناسب نبوده و مردم همچنان خرید خودرو را در فهرست تحریم های خود نگه داشته اند.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار شب عید خودرو در سال جاری دلچسب نبوده؛ درست مثل شب عید سال گذشته. آنها معتقدند پس از تحویل سال و در ماه های ابتدایی سال آینده، تقاضای خودرو بیش از این کاهش می یابد، زیرا حالا که پیک تقاضا است، کمتر کسی خودرو می خرد، وای به حال اوایل سال آینده که بازار به طور طبیعی نیز راکد است.

با این اوضاع و احوال، می توان بازار خودرو در سال ۹۲ را بازاری تحریمی و کم سود و راکد دانست که امید چندانی نیز به رونق گرفتنش در آینده نزدیک، وجود ندارد. به اعتقاد کارشناسان، تا زمانی قیمت خودرو متعادل نشود و محصولات جدید نیایند، نمی توان انتظار بازگشت رونق به بازار خودرو را داشت؛ زیرا مردم نشان داده اند دیگر حاضر به خرید خودروهای قدیمی با هر قیمت و کیفیتی نیستند و تا جایی که ممکن باشد از خرید خودرو (در بازار) امتناع خواهند کرد.

با این شرایط است که فعلا نمی توان بازار خودرو را بازاری جذاب دانست و باید دید تحریم آن از سوی مردم چه زمانی لغو می شود و چه اتفاقاتی در آینده انتظار این بازار بزرگ و مهم را می کشد.

کف قیمت خودرو بالا آمد
اما نگاهی هم بیندازیم به تغییر قیمت خودروها در سال جاری و مقایسه آن با قیمت های سال گذشته در بازار.

بررسی این موضوع نشان دهنده این واقعیت تلخ است که با وجود افت روند صعودی قیمت خودرو طی امسال و در مقایسه با سال گذشته، باز هم گرانی حرف اول را در بازار خودرو می زند، به نحوی که قیمت ها رشدی چند میلیونی را تجربه کرده اند.

البته افزایش قیمت خودرو در نمایندگی ها متناسب با بازار نبوده، زیرا نهادهای مسوول اجازه نداده اند خودروسازان قیمت محصولات خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کنند.

این وضعیت (افزایش شدید قیمت ها) نه تنها در بازار خودروهای داخلی، بلکه در بازار وارداتی ها نیز به چشم می آید. در این بازار نیز رشد قیمت ها طی سال جاری ادامه یافته، هرچند در مقایسه با سال گذشته از نرخ رشد کمتری برخوردار است.

نگاهی تفکیکی به قیمت های فعلی خودروهای داخلی و خارجی نشان می دهد عملا کف قیمت ها در بازار خودروهای داخلی به ۱۸ میلیون تومان (قیمت فعلی پراید ۱۳۲) رشد کرده و در بخش وارداتی ها نیز تقریبا نمی توان هیچ خودروی زیر ۸۰ میلیونی پیدا کرد.

این یعنی کف قیمت خودرو طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، ۶ میلیون تومان در بازار داخلی ها و ۱۰ میلیون تومان در بازار خارجی ها رشد را به خود می بیند. آمار و ارقام می گویند، در بین خودروهای داخلی، بیشترین افزایش قیمت را طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، مگان و سوزوکی گرندویتارا به خود اختصاص داده اند. مگان سال گذشته همین روزها قیمتی برابر با ۸۰ میلیون تومان داشت؛ اما حالا باید ۹۳ میلیون تومان برای خریدش هزینه کرد، یعنی تورمی ۱۳ میلیون تومانی در عرض یکسال.

ویتارا هم ۱۳ میلیون تومان گران شده، چه آنکه در روزهای انتهایی سال گذشته ۱۱۵میلیون تومان به فروش می رسید؛ اما حالا ۱۲۸ میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر۹۰ مدل E۲ هم اکنون قیمتی برابر با ۳۹ میلیون تومان دارد که در مقایسه با واپسین روزهای سال گذشته، پنج میلیون تومان گران شده است. همچنین مدل E۱ این خودرو نیز تورمی ۲ میلیون تومانی را به خود می بیند.

در بین محصولات قدیمی مانند پژو ۴۰۵ و پارس نیز تورم به چشم می آید، چه آنکه قیمت پژو ۴۰۵ از ۲۵ میلیون تومان در اواخر اسفند سال گذشته به ۲۸ میلیون تومان رسیده است. پارس هم نسبت به اواخر سال ۹۱ رشد قیمتی حدودا یک میلیون تومانی را به خود می بیند. این محصول امسال با افزایش تولید روبه رو بود و شاید یکی از دلایل تورم کم آن به همین موضوع مربوط شود.

اما سری هم به پراید و تیبا و سمند بزنیم، خودروهایی که آنها نیز تورم خاص خود را در مقایسه با آخرین روزهای سال ۹۱ تجربه کرده اند. در این بین، پراید که سال گذشته در همین روزها ۱۸ میلیون تومان در مدل ۱۱۱ خود قیمت داشت، این روزها خودرویی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به حساب می آید و این یعنی ۵/۱ میلیون تومان در عرض یکسال گران شده است.

دیگر مدل پراید به نام ۱۳۱ هم در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و نسبت به اواخر سال گذشته رشدی تنها ۴۰۰ هزار تومانی را به خود می بیند. مدل ۱۳۲ پراید نیز سال گذشته در چنین روزهایی ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما حالا خودرویی ۱۸ میلیونی به حساب می آید و این موضوع از تورم ۶۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد.

پراید با این وجود هنوز هم ارزان ترین خودرو تولید داخل به شمار می رود. در کنار پراید؛ اما تیبا نیز افزایش قیمتی حدودا ۵/۲ میلیون تومانی را به خود می بیند. این خودرو در اواخر اسفند ۹۱ با قیمتی معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسید و حالا نزدیک به ۲۳ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین سمند مدل LX نیز پارسال اسفندماه قیمتی برابر با ۲۶ میلیون تومان داشت و حالا که یکسال گذشته، تورمی تقریبا سه میلیون تومانی را به خود می بیند و حدود ۲۹ میلیون تومان به فروش می رسد.