به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در نشستی با پیمانکاران داخلی بخش های مختلف اقتصادی به بررسی فرصت ها و چالش های اقتصادی ایران در عراق پرداخت.

براساس این گزارش؛در ابتدای مراسم یکی از پیمانکاران با اشاره به اینکه ضرورت دارد با عزمی جدی در کشور عراق و بازارهای آن به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی حضور داشته باشیم، گفت: حضور پیمانکاران و شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی در کشوری چون عراق بسترهای خوبی را برای اقتصاد کشور از جمله تامین ارز مورد نیاز فراهم می کند.

***صدور ضمانت نامه ها تسهیل شود

وی به یکسری مشکلات در داخل کشور اشاره کرد و گفت: صدور ضمانت نامه برای شرکت های ایرانی توسط بانکهای کشور عراق یکی از این مشکلات است که خوشبختانه دست اندرکاران در تلاش هستند راهکارهایی را برای این منظور با توجه به تحریم های موجود در دو کشور ارائه دهند تا موانع پیش روی شرکت ها برداشته شود.

وی تصریح کرد: ارتباطات مستمری توسط ستاد و انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی با بانکهای کشور عراق باید صورت بگیرد تا در مدت زمان کمتری صدور ضمانت نامه های شرکت های ایرانی صورت بگیرد تا اجرای پروژه ها با تاخیر مواجه نشود.

این پیمانکار به دیگر مشکلات حضور شرکت های ایرانی در کشور عراق اشاره کرد و گفت: اخذ ویزا در زمان کمتر از ۴۸ ساعت برای پیمانکاران از دیگر مسائلی است که به طور جدی در حال پی گیری است و همچنین نمایندگی های عراقی هماهنگی های لازم را برای بحث گمرک و فعالیت های مناقصاتی انجام خواهند داد.

تسهیل ورود ماشین آلات توسط گمرک کشور عراق از دیگر مباحثی است که باید توسط مسولان ذی ربط پی گیری شود.

***مسیر همکاری ها در عراق خوب طی شود

در ادامه این نشست یکی دیگر از پیمانکاران با اشاره به اینکه حضور شرکت های ایرانی در عراق باعث می شود تا ما موقعیت های خوبی را در این کشور تجربه کنیم، گفت: ایجاد ستادی برای این همکاری ها کار مثبت و خوبی است و قبول مسولیت برای آن توسط دبیر ستاد به عنوان یک مقام ارشد بسیار مهم بوده است.

وی افزود: ما از این پتانسیلی که در ستاد فراهم شده استقبال می کنیم بنابراین باید مسیر همکاری ها بسیار خوب طی و عزم جدی برای ادامه مستمر این همکاری ها صورت بگیرد.

***رقبایی در کشور عراق داریم که کار را سخت تر می کند

این پیمانکار ادامه داد: برنامه ریزی در شرایط که ما وقت زیادی نداریم، و هم آنکه رقبایی در کشور عراق داریم که کار را بسیار سخت می کند، بنابراین باید فعالیت ها توسط ستاد و انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی تقسیم بندی شود و کارها حرکت موازی با یکدیگر نداشته باشند.

در این نشست رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه ما در این ستاد خدمت گذار شما پیمانکاران هستیم، گفت: ما باید به دولت کمک کنیم تا رکود حاکم در کشور از بین برود تا بخشی از شرایط فعلی یعنی بحث اشتغال در کشور توسعه یابد.

***محورهای کار در عراق و ایران را مشخص کنیم

وی تصریح کرد: ما باید محورهای کار در عراق و ایران را مشخص کنیم و مشکلات داخلی کشور را سر و سامان ببخشیم.

متاسفانه هم اکنون انسجامی برای تشکیل کنسرسیومی برای شرکت های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی وجود ندارد و گاها رقیب یکدیگر هستیم.

وی گفت: منابع مالی ارزان قیمتی در خدمات مهندسی در اختیار شرکت ها و پیمانکاران ما نیست.

***ساختار و سیستم مدیریتی عراق را روز به روز قوی تر کنیم

قاسمی اظهار داشت: مشکلات ساختاری از دیگر مواردی است که مسولان را با چالش هایی مواجه کرده بنابراین باید با شناسایی مشکلات و همچنین رفع موانع موجود در کشور عراق، ساختار و سیستم مدیریتی عراق را روز به روز قوی تر کنیم.

وی ادامه داد: انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی هر فعالیتی که بتواند مسائل ما را تسهیل کند باید انجام دهد چرا که ما از نقطه نظرات آنان استقبال خواهیم کرد.

در ادامه این بحث و بررسی ها یکی دیگر از پیمانکاران با بیان اینکه برنامه های توسعه ای در کشور عراق باید بررسی شود، گفت: بحث و بررسی و رفع چالش های موجود کشور عراق جای کار بسیاری دارد.

***کشور از لحاظ فنی و توان اجرایی مشکلی ندارد

وی اضافه کرد: کشور ما از لحاظ فنی و توان اجرایی مشکلی ندارد تنها مشکل ما صدور ضمانت نامه و گشایش (ال سی) است که باید از حل و فصل شود.

در این نشست یکی دیگر از پیمانکاران با اشاره به اینکه متاسفانه برای شرکت های ایرانی بانک (تی دی ای) اسناد اعتباری صادر نمی کند، گفت: عدم صدور اسناد اعتباری شرکت های ایرانی را با چالش هایی مواجه کرده است که امیدواریم راهکارهایی برای حل این موانع توسط مسولان در نظر گرفته شود.

***شرکت های ایرانی در کشورعراق نباید با یکدیگر رقابت کنند

وی گفت: متاسفانه بانک های عراقی صدور ضمانت نامه ها را با سپرده های بالای ۲۰ در صد انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت های ایرانی در کشورعراق نباید با یکدیگر رقابت کنند بلکه با انسجام کافی فعالیت کنند.

رستم قاسمی باز در ادامه صحبت های پیمانکاران با بیان اینکه انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی و ستاد باید با یکدیگر همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند، گفت: در صورتیکه حضور پیمانکاران در بازار عراق نظامند شود، پروژه ها الویت بندی شده و به مرحله اجرا در می اید.

***توافق نامه سه جانبه به امضا می رسد

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق نامه ای که روز گذشته با بانک پارسیان و صندوق توسعه ملی و همچنین ستاد توسعه کشور عراق انجام شده، گفت: طبق این توافق نامه ۵ میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی باید برای پیمانکاران بخش خصوصی در عراق در نظر گرفته شود که به زودی این توافق نامه به امضاء می رسد.

وی اضافه کرد: جذب یکسری سرمایه گذاری ها و همچنین خرید اوراق قرضه موضوعاتی هستند که در موافقت نامه به ان اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از پیمانکاران با بیان اینکه اگر بتوانیم با تجربه پیمانکاری داخلی با کشورهای خارجی رقابت کنیم، تصریح کرد: صدور ضمانت نامه مساله ای نیست که درگیر آن باشیم بلکه باید ساز و کارهایی را برای رقابت بیشتر با کشور های دیگر در بازار جهانی فراهم کنیم.

وی افزود: باید یک همکاری مستمری بین انجمن و ستاد وجود داشته باشد تا صدور ضمانت نامه به راحتی حل و فصل شود.

این گزارش می افزاید؛ با توجه به اینکه نظام اداری کشور عراق کهنه و قدیمی است و پاسخگوی مسائلکار فرمایی نیست با کمی تدبیر و دور اندیشی می توان موانع را یکی پس از دیگری از سر راه همکاری اقتصادی ایران و عراق برداشت.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در دادمه این نشست با بیان اینکه ستاد باید همکاری مشترکی با انجمن داشته باشد، گفت: امیدواریم موضوعات و موانع مطرح شده در این نشست بعد از تعطیلات نوروزی طی جلساتی حل شود.

وی اضافه کرد: تاکنون دولت هماری های خوبی را درباره مسائل همکاری ایران و عراق انجام داده اما نیاز است ماهی ۲ بار جلساتی ثابت تشکیل شود تا ساز و کار فعالیت ها مشخص شود.