به گزارش پارس به نقل از فارس، علی سعیدی با اشاره به آخرین اقدامات سازمان بورس برای تأمین مالی اظهار داشت: در این خصوص صندوق های پروژه را طراحی کردیم که شرکت صنایع ملی پتروشیمی و وزارت نفت در کنار شرکت های تأمین سرمایه همکاری داشتند.

وی ادامه داد: از امکانات ویژه این صندوق ها قابل معامله بودن آن در بورس است که با استانداردهای بین المللی مطابقت داده شده اند.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر اینکه در طول دوره اجرای پروژه ها، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها صادر خواهد شد، گفت: همچنین امکان افزایش سرمایه صندوق ها از طریق صدور واحدهای جدید در طول اجرای پروژه با حداقل تشریفات اداری و بدون طی زمان طولانی وجود خواهد داشت؛ افزایش سرمایه ها در چارچوب طرح کسب و کار ثبت شده به تصویب هیأت مدیره می رسد و می تواند به قیمت اسمی و قیمت بازار باشد.

وی ادامه داد: واحدهای این صندوق ها به جهت اینکه پروژه نیاز به وجوه داشته و هنوز به ایجاد جریان نقد و به سودآوری نرسیده اند امکان ابطال ندارد، همچنین برای هر پروژه یک شرکت ثبت خواهد شد، تا امکان دریافت تسهیلات بانکی وجود داشته باشد. در زمان اتمام پروژه و راه اندازی طرح، شرکت از طریق بورس عرضه عمومی خواهد شد.

سعیدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پروژه های پتروشیمی و معدنی برای تأمین مالی از این طریق اعلام آمادگی کردند، گفت: در برخی از این پروژه ها به صورت آزمایشی اقداماتی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تأمین مالی شرکت ها از طریق بورس انرژی با تشکیل چنین صندوق هایی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: اگر صندوق های خاص پروژه های بخش انرژی و یا دیگر بخش ها باشند، امکان تأمین مالی از طریق فرابورس و بورس انرژی وجود دارد.

* جزئیات تشکیل صندوق های زمین و ساختمان

سعیدی تأکید کرد: صندوق های زمین و ساختمان که پیش از این برای آنان مجوز صادر شده است اخیرا با اصلاحاتی همراه شده است، تا فرایند تشکیل آن با سهولت صورت پذیرد.

وی در این باره افزود: در طرح جدید تشکیل صندوق های زمین و ساختمان، در نحوه انتخاب اعضای هیأت مدیره مطابق با انتظارات سرمایه گذاران اصلاحاتی انجام شده است که از این پس اعضای هیأت مدیره از میان مالکان واحدهای سرمایه گذاری شامل مالک زمین نیز انتخاب خواهد شد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، با اشاره به اینکه زمان را ه اندازی صندوق های زمین و ساختمان به شدت در گرو بازار مسکن است، گفت: عدم راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان تاکنون به خاطر مشکل ساختاری نبوده بلکه به دلیل تغییرات مدیریتی شرکت های متقاضی و یا مشکلاتی در انتقال مالکیت زمین به صندوق بوده است.

وی درباره جزئیات راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان، تأکید کرد: در نحوه فروش واحدهای مسکونی برنامه ریزی شده که بر اساس مصوبه هیأت مدیره صندوق، قابلیت تک فروشی در کنار امکان مزایده وجود داشته باشد و همچنین مالکان واحدهای سرمایه گذاری که مالک حداقل ۸۰ درصد ارزش واحدهای مسکونی باشد، در اولویت زمانی خرید واحدها خواهند بود.

سعیدی گفت: دارندگان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان طبق قیمت اعلامی هیأت مدیره در شرایط ویژه ای که اولویت خواهند داشت در مدت ۳۰ تا ۶۰ روز زمان خرید خواهند داشت.

وی با بیان اینکه طبق وعده دو اوراق (رایتل و خرید دکل حفاری) تا پایان سال انجام شد، گفت: بدون محاسبه تأمین مالی اوراق اجاره خرید دکل حفاری، تاکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی از طریق اوراق اجاره و مرابحه انجام شده است.

* ایجاد تعادل جدید در بورس با حذف مقررات جدید

سعیدی همچنین درباره میزان تأثیر حذف مقررات در شرایط فعلی بازار، گفت: از ابتدای اجرای این طرح قرار بود که به صورت کوتاه مدت برای خروج بازار از شرایط خاص اجرایی شود و با توجه به برگزاری جلسات و هم فکری با گروه های مختلف حقوقی و کانون ها، مقررات از فردا حذف می شود.

وی ادامه داد: در هفته آینده امید است بازار به تعادل برسد و معمولا نیز از ابتدای هر سال افق روشنی در مقابل سرمایه گذاران وجود دارد که نویدبخش روزهای متعادل بورس در آینده خواهد بود.