به گزارش پارس به نقل از فارس، سید سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  مبنی بر اینکه الزامات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها چیست و دولت قبل از اجرای فاز دوم باید به چه مؤلفه هایی توجه کند، گفت: وضعیت اقتصادی کشور، رکود تورمی است و اقتصاد ایران از یک طرف با رکود و از طرف دیگر با تورم مواجه است، بنابراین دولت برای اجرای فاز دوم حتما باید به این مسئله اهتمام ورزد.

وی افزود: از جمله مسائل دیگری که دولت برای فاز دوم هدفمندی باید به آن توجه ویژه داشته باشد، مهار تورم است، زیرا دولت با تصمیم گیری در خصوص شیب قیمت حامل های انرژی، می تواند تورم را کم یا زیاد کند و بر روی نرخ تورم تأثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: همچنین برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها میزان نقدینگی را در جامعه کنترل کند و اگر قرار است به اقشار آسیب پذیر یارانه بدهد، به صورت نقدی نباشد و به صورت ارائه کالا و خدماتی مانند بیمه و تأمین بیمه های عمر باشد.

زمانیان اظهار داشت: رکود نکته بعدی است که دولت در فاز دوم باید به آن توجه کند، زیرا مؤلفه اثرگذاری است و باید حق صنعت در بخش مسائل تولیدی لحاظ شود، زیرا تولید بر اثر عمل نشدن قانون در مرحله اول هدفمندی یارانه ها شدیدا با مشکل روبرو شده است.

وی افزود: لازمه خروج اقتصاد از وضعیت رکودی و پدید آمدن اقتصادی پویا توجه به زیرساخت های اساسی تولید مثل برق و گاز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها میزان نقدینگی را کنترل و قیمت حامل های انرژی را به طور مناسب بالا ببرد و درآمدهایی را که از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کسب می کند، را به سمت تولید هدایت کند، در فاز دوم به صورت موثر می تواند حرکت کند و یک تحول اقتصادی مناسب ایجاد کند.