به گزارش پارس به نقل از فارس، چند روزی بیشتر به پایان سال باقی نمانده و مانند رسم هر ساله، پاساژ های فروش موبایل، تبلت و کامپیوتر از مشتری های با عجله پر شده اند.

از آنجا که موبایل و تبلت وسیله همراه و تا حدی به اصطلاح « در چشم » هستند، مشتری های شب عیدشان بیشتر از لپ تاپ و ابزار رایانه است.

اما در هر حال به پاساژ های موبایل و کامپیوتر که سر بزنی، ازدحام جمعیت را در هر دو خواهی دید.

در بازار پر رونق شب عید IT، فروشنده ها نیز از هیچ فرصتی برای فروش کالای خود به مشتری و ترغیب او برای خرید، نمی گذرند؛ از ارائه تخفیف روی جنس گرفته تا جایزه های فروشگاه ها و قرعه کشی های بزرگ در مراکز خرید.

از چهارراه ولیصر تا میدان در تمام مراکز خرید کامپیوتر، تبلیغات جشنواره ها برای ترغیب به خرید دیده می شود.

در مرکز کامپوتر ایران که مرکز فروش PC، لپ تاپ و تبلت است، در ازای خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان، جوایزی از جمله لپ تاپ، تبلت، پرینتر به خریدار ارائه می شود و این چنین مشتری ها را به خرید ترغیب می کنند.

کمی بالاتر پاساژ ابریشم که در زمینه فروش موبایل و کامپیوتر فعالیت می کند، جشنواره دائمی فروش برپا کرده و هر هفته بین خریداران و حاضران در پاساژ قرعه کشی می کند.

امکانات تشویقی برای ترغیب به خرید به همین جا ختم نمی شود و پارکینگ رایگان و اینترنت بی سیم رایگان نیز از دیگر آپشن های این قبیل پاساژ های تازه ساز است.

فروشگاه دیگری نیز در یک نوآوری قصد دارد با قرعه کشی در بین مشتری های نورزوی خود، عینک گوگل را جایزه دهد. احتمالا قیمت این عینک ۷ تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

از بازار کامپیوتر که بگذریم و مسیر خیابان حافظ را در پیش بگیریم، به پاساژ موبایل علاء الدین و سپس بازار موبایل ایران می رسیم. این دو رقیب نیز مانند مراکز خرید دیگر، روزهای شلوغی را تجربه می کنند.

البته فعالان بازار می گویند: بازار امسال مانند سال های پیش نیست.

در آخرین روزهای سال، جمعیت حاضر در راه روهای تنگ علاء الدین اکنون دو برابر شده و بر مشقت های همیشگی خرید در علاء الدین افزوده است.

در این روزها اگر از شلوغی خیابان های حافظ و جمهوری و مشکل همیشگی نبود جای پارک، به سلامت عبور کرده باشی و گذرت به علاء الدین افتاده باشد خواهی دید که سر فروشنده ها بسیار بیشتر از گذشته شلوغ شده است. اگر در دیگر ایام سال، توضیح اندکی در خصوص کالا به مشتری ارائه می کردند، اکنون دیگر وقت همان پاسخ های کوتاه را هم ندارند.

همین فروشنده ها اگر تا پای معامله پیش بروید، تخفیف خوبی هم می دهند تا راضی شوید و خرید کنید.

همچنین طبق رسم همیشگی این ایام قیمت ها در واحدهای فروش غیر رسمی بسیار متغیر است و به اصطلاح « جای تخفیف دارد» .

یکی از مشتری های خانم در علاء الدین که گوشی مورد نظر خود را انتخاب کرده بود، به دنبال ارزان ترین خرید از مغازه ای به مغازه دیگر می رفت.

مرد میانسالی که از قیمت گوشی Galexy S۴ موردپسند دختر نوجوان اش ناراحت بود، با ابروهای گره کرده قابلیت های گوشی را سوال می کرد.

چند مرد جوان نیز پشت ویترین مغازه ای، در مورد امکانات Galaxy Note ۳ و Xperia Z۱ با هم تبادل اطلاعات می کردند.

با گذشت از علاء الدین، اگر حوصله و توانی باقی مانده باشد، به بازار موبایل ایران می رسیم. البته این پاساژ مشکل جای پارک ندارد و به نظر می رسد به اندازه تمام مشتری ها پارکینگ موجود باشد.

اما آنها که کالای با قیمت کمی ارزان تر می خواهند معمولا علاء الدین را به بازار موبایل ترجیح می دهند و از سوی دیگر خرید از بازار موبایل به دلیل وجود نمایندگی ها از اطمینان و آرامش بیشتری برخودرار است.

این روزها اگرچه رونق بازار موبایل هم بیشتر شده اما هیچ گاه به شلوغی و ازدحام آزاد دهنده علاء الدین نخواهد رسید.

این روزها اغلب مشتری هایی که راهی مراکز خرید کامپبوتر و موبایل می شوند، تقریبا می دانند به دنبال چه کالایی هستند و به مدد سایت ها و فروشگاه های متعدد اینترنتی از جزئیات و مقایسه امکانات جنس انتخابی خود اطلاع دارند.

مرد جوانی در بازار موبایل ایران، گفت: مدت ها است تصمیم به خرید گوشی Iphone ۵s دارد و از ویژگی های آن نیز کاملا مطلع است؛ امروز دیگر قصد خرید دارد. او گفت: معمولا مدل های جدید گوشی را در فروشگاه های اینترنتی می بینم و در بازار موبایل آنها را تست می کنم.

جوان دیگری که انگار از سر کار برگشته بود، بین خرید چند مدل سونی دودل بود، او نیز گفت: به دلیل شنیده هایش در مورد تعویض وسایل جانبی گوشی از جمله شارژر و کابل، خرید از فروشگاه های معتبر را به چند هزار تومان تخفیف، ترجیح می دهد.

در نهایت با توجه به افزایش حجم خریدها در بازار IT، مروری کوتاه بر چند نکته اساسی در هنگام خرید خالی از لطف نیست.

قبل از مراجعه به مرکز خرید، از روش هایی از جمله اینترنت، تجربه دیگر کاربران و مشورت با افراد خبره از کالایی که قصد خرید آن را دارید، مطمئن شوید تا در هنگام مراجعه به بازار با پیشنهادهای متنوع فروشنده ها دچار سردرگمی نشوید. این موضوع در خرید لوازم جانبی نیز صادق است.

گارانتی کالا علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش، تاییدکننده اصالت کالا نیز محسوب می شود. ترجیحا از نمایندگی خرید کنید یا گارانتی شناخته شده را انتخاب کنید. اگر تفاوت قیمت بین کالای دارای گارانتی و فاقد گارانتی شما را وسوسه می کند، از فروشگاه معتبرتر خرید کنید.

قبل از صدو صورت حساب دقت کنید که جعبه کالا قبلا باز نشده باشد.

پس از خرید، کالا را در فروشگاه باز کنید و امکانات اولیه از جمله برقراری تماس و دوربین را تست کنید تا به این ترتیب حداقل ها را در یک خرید از بازار IT رعایت کرده باشید.