به گزارش پارس به نقل از تسنیم، برای نخستین بار در کشور، به همت دانش آموزان نخبه استان البرز، سوخت پاک بیودیزل در این استان تولید شد. این نوع سوخت برای سالم سازی هوا و پیشگیری از آلایندگی های خطرناک تولید شده است و به تازگی دانش آموزان مجتمع آموزشی استعدادهای درخشان شهید سلطانی ناحیه سه کرج با همکاری بخش تحقیقاتی سوخت های زیستی ایران موفق به تولید سوخت پاک بیودیزل شدند.

این نوع سوخت از روغن های پسماند خوراکی تولید می شود که از امروز با راه اندازی واحد (سایت) منطقه ای آموزش عملی مدیریت پایدار روغن های پسماند خوراکی در البرز تولید آن کلید خورد. بیودیزل یا گازوئیل زیستی، سوختی سبز بوده که از هر منبع روغنی گیاهی یا جانوری و یا ضایعات آن ها قابل تولید است.

استفاده آسان (قابل اختلاط با گازوئیل نفتی با نسبت های مختلط) ، عدم نیاز به ایجاد جایگاه های سوخت گیری جدید، عدم نیاز به اعمال تغییرات در موتورهای گازوئیلی رایج، شست وشو و افزایش طول عمر موتور، سوختی پاک تر از گازوئیل نفتی به دلیل احتراق کامل، بهسوزی سوخت و قابلیت تجزیه بیولوژیکی از مزایای این سوخت پاک است.

در اجرای طرح تولید سوخت بیودیزل علاوه بر تهیه سوخت پاک، از هدر رفتن پسماندهای روغن خوراکی در کشور جلوگیری می شود. اکنون روزانه در ایران حدود ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که با آلودگی زیست محیطی فراوانی همراه است.

به عنوان مثال شاخص استاندارد کیفیت هوای شهر تهران در سال ۹۱ نشان می دهد و این شهر حتی یک روزهوای پاک نداشته است. همچنین سالانه ۵/۲ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. از سوی دیگر طبق آمارها، میزان روغن های پسماند خوراکی در ایران بیش از ۴۲۸ هزار تن در سال است که جمع آوری و تبدیل آن ها به سوخت پاک نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا و کمک به اقتصاد ملی می کند.

طرح تولید سوخت پاک از نوع بیودیزل با حمایت صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) ، برنامه های کمک های کوچک (SGP) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) توسط گروه ترویجی دوستداران محیط زیست (EGE) در البرز اجرا می شود.

به همین منظور همایشی با موضوع راه اندازی واحد منطقه ای آموزش عملی مدیریت تولید این نوع سوخت و آغاز نمادین استفاده از سوخت بیودیزل در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.

ژما جواهری پور، مشاور آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این همایش گفت: تولید این نوع سوخت حرکت مؤثری برای رهایی محیط زیست کشور از بخشی از آلودگی هاست.

وی افزود: امیدواریم با تفاهم نامه ای که ما بین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید تا ۱۰ سال آینده نسلی تربیت شود که محیط زیست کشور را نجات دهند.

جواهری پور خطاب به دانش آموزان نخبه حاضر در این همایش گفت: آینده سازان می توانند کشور را از آلاینده ها نجات دهند و همه ما به نسل آینده امیدواریم. دولت تدبیر و امید معتقد است که کار مردم باید توسط خود آنان انجام شود و مردم نقش خود را در زندگی شان ایفا کنند و این طرح یک طرح مردمی است.

امیر جعفرپور، معاون توسعه حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در این همایش گفت: مصرف روزانه سوخت گازوییل و بنزین در ایران به مراتب بیش تر از متوسط جهانی است.

وی افزود: باید در افق ۱۴۰۴ به وضعیتی برسیم که ۷۰ درصد سوخت کشور ترکیبی از بنزین و گازوئیل یعنی نفت گاز سبک و ۳۰ درصد نیز به صورت گاز و برق و هیبرید باشد. برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید از توانمندی نوجوانان و جوانان کشور استفاده شود.

جعفرپور اظهار داشت: قرار است وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای استفاده از سوخت پاک بیودیزل به صورت ترکیب افزودنی در سوخت ها حمایت کنند و در گام نخست اتوبوس های درون شهری و برون شهری از این نوع سوخت استفاده کنند.

وی بیان کرد: برای تولید سوخت بیودیزل در بودجه سال آینده ردیف اعتباری مشخص خواهیم داشت.

در پایان این همایش با حضور مسئولان و دانش آموزان، مکمل سوخت بیودیزل در باک چند دستگاه اتوبوس ریخته شد و این اتوبوس ها با سوخت پاک در کلان شهر کرج به حرکت در آمدند.

روغن های پسماند خوراکی بخشی از نیازهای زیستی را تأمین می کنند

مانیام مورالی، معاون دفتربرنامه عمران سازمان ملل متحد UNDP در ایران با اشاره به تولید سوخت پاک بیودیزل از پسماند روغن های خوراکی گفت: این نوع روغن ها در صورت سرمایه گذاری بخشی از نیازهای زیستی و سوختی در ایران و جهان را تأمین می کنند.

وی افزود: دفتر عمران سازمان ملل متحد از تولید این نوع سوخت در ایران حمایت می کند و تفاهمنامه ۵ ساله بین این دفتر و ایران برای توسعه برنامه های زیست محیطی امضا شده است.

مورالی ادامه داد: حمایت از طرح تولید سوخت بیودیزل از برنامه های دفترعمران سازمان ملل متحد در ایران است.

وی با اشاره به مشارکت مردم و دانش آموزان در طرح های مختلف از جمله زیست محیطی افزود: برنامه هایی که با مشارکت گروه های مردمی و محلی و مدارس انجام می شود تأثیر به سزایی در بهبود کیفیت آب و هوا خواهد داشت.

مورالی با بیان این که پسماند روغن های خوراکی برای انسان و محیط زیست خطرناک است، تأکید کرد: با جمع آوری و تبدیل آن ها به سوخت پاک می توان یک اقدام ارزشمند زیست محیطی انجام داد.

این کارشناس مسئول بین المللی گفت: این برنامه فقط مختص دانش آموزان و مدرسه نیست بلکه تمام ادارات و دستگاه های اجرایی باید برای تولید انبوه سوخت پاک بیودیزل وارد عمل شوند.