به گزارش پارس به نقل از تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی تذکری با استناد به ماده ۱۵۳ و ۱۵۵ آیین نامه داخلی مجلس به بند ۱۷ لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم اشاره کرد و گفت: بند ۱۷ موضوع مهمی را مطرح می کند اما ایراداتی به آن وارد است که باید مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی با اشاره به بند مذکور که در رابطه با مالیات بر درآمد املاک است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر ۱۰ سال یکبار از مردم ایران آمار گرفته می شود و طبق این آمارها در دهه ۶۵ تا ۷۵ حدود ۲۹ درصد مردم اجاره نشین بوده اند بعد در ۱۰ سال دوم این رقم به ۴۳ درصد و بعد ۵۰ درصد رسید و اکنون ۴۴ درصد خانوارهای شهرنشین، اجازه نشین هستند.

این نماینده مجلس گفت: اگر سرمایه از بحث مسکن خارج نشود، سبب سوداگری خواهد شد و این سوداگری قیمت مسکن را بالا می برد و وقتی قیمت مسکن زیاد شد، قیمت تمام شده ساخت مسکن و به تبع آن اجاره منازل بالا می رود.

توکلی افزود: ۵۰ درصد جوانان ما زمانی که ازدواج می کنند قدرت خرید خانه را ندارند بنابراین این ماده بسیار حائز اهمیت است چرا که سیاستهای مالیاتی برای کسب درآمد و بهبود توزیع منابع ملی است. همچنین این ماده متکلف کنترل سوداگری در مسکن است البته ایراداتی دارد که ما خواهان این هستیم که دوباره به کمیسیون اقتصادی بازگشته و اصلاح شود.

وی براساس تبصره ۲ ماده ۱۵۵ خواهان بازگشت بند ۱۷ این لایحه به کمیسیون شد و گفت: اینجا گردنه مهمی است که می توان با اعمال سیاست های مالیاتی سوداگری در بخش مسکن را کنترل کرد.

پس از این تذکر حجت الاسلام ابوترابی فرد با وارد دانستن این تذکر، بازگشت بند ۱۷ به کمیسیون اقتصادی را به رای نمایندگان مجلس گذاشت.

وکلای ملت نیز با ۱۴۷ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی با بازگشت بند ۱۷ لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم به کمیسیون اقتصادی موافقت کردند.