به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامرضا نبی بیدهندی صبح امروز در نشستی خبری در مورد میزان آلایندگی سوخت یورو ۲ و یورو ۴ اظهار داشت: سوخت، عامل اصلی آلایندگی و به عنوان آلاینده اصلی هوا محسوب نمی شود و بنزین یورو ۲ یا یورو ۴ با توجه به استاندارد خودروهای موجود در کشور، بر آنها تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی نیز در کمتر از ۶ ماه در رده خودروهای آلاینده قرار می گیرند، گفت: سوخت به اندازه ۱۰ تا ۱۵ درصد در آلودگی هوا مؤثر است و بقیه موارد به گازهای گلخانه ای که خودروها تولید می کنند، مربوط می شوند.

بیدهندی تأکید کرد: با تغییر بنزین از استاندارد یورو ۲ به یورو ۴، آلودگی هوا کاهش نمی یابد بلکه وقتی خودرو از حالت استاندارد خود خارج شده باشد، حتی اگر سوخت هواپیما نیز به آن تزریق شود، باز هم میزان آلایندگی آن تغییری نخواهد کرد.

مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت در مورد بحث های مطرح شده مبنی بر وجود برخی مراودات در شرکت های خودروساز و سازمان بازرسی کیفیت بر سر ارزیابی کیفی خودروها نیز به خبرنگار فارس، گفت: رسالت اصلی ما افزایش ضریب سلامت انسان و رعایت استانداردها است و ما تعاملی با تولیدکننده و یا واردکننده نداریم.

وی ادامه داد: این مسئله درست نیست و در گذشته نیز چنین موضوعی مطرح نبوده است.

*برون سپاری بازرسی جایگاه های سی ان جی

وی از بررسی جایگاه های عرضه سوخت CNG توسط سازمان بازرسی کیفیت خبر داد و گفت: با دریافت مجوزهای لازم برای این کار تا ۲۰ اسفندماه کارشناسان شرکت برای بازرسی این جایگاه ها وارد عمل خواهند شد.

به گفته وی، سازمان استاندارد در حال برون سپاری این مسئله است که شرکت بازرسی کیفیت به عنوان اولین شرکت وارد این کار شده است.

بیدهندی از مذاکره با سازمان حفاظت محیط زیست برای تست آلایندگی خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: به این ترتیب اسناد لازم برای واردات خودرو تنها اسناد شرکت واردکننده نخواهد بود و در داخل نیز تست های لازم در این مورد انجام خواهد شد.

* اکثر واردکنندگان خودرو با خودروساز مادر ارتباط ندارند

سعید تاجیک، مدیر مهندسی بازرسی خدمات سازمان استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه اکثر واردکنندگان خودرو به ایران، رابطه مستقیمی با شرکت اصلی تولیدکننده خودرو ندارند، گفت: این واردکنندگان، خودروها را از شرکت هایی در خارج از کشور به ویژه در دبی خریداری می کنند و به همین دلیل، استاندارد شرکت های مادر را رعایت نمی کنند.

وی افزود: پیشنهادی را مطرح کردیم تا در واردات خودرو، استانداردهای مربوط به شرکت مادر خودروساز مورد بررسی قرار گیرند و رابطه شرکت واردکننده با شرکت مادر نیز مشخص شود که این طرح در سال آینده اجرایی خواهد شد.

* روند نزولی کیفیت خودرو و رضایت مشتریان

بابک اسماعیلیان، مدیر تحقیقات مشتری و بازار سازمان بازرسی کیفیت نیز در این نشست اظهار داشت: در بررسی کیفیت محصولات، موضوع عدم سهولت در باز و بسته شدن درهای خودرو، مصرف بالای سوخت و صدای اضافی در اتاق خودرو سه رتبه اول را در نارضایتی مشتریان داشتند.

وی افزود: در بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودرو نیز بالا بودن قیمت خودرو، بی توجهی به خواسته مشتریان و اطلاع رسانی ضعیف دلایل اصلی نارضایتی مشتریان را شامل می شود.

به گفته وی، وضعیت رضایت مشتری از فرآیند فروش خودرو از سال ۸۷ تا ۹۰ روندی صعودی داشته ولی در ۶ ماهه اول ۹۲ به پائین ترین میزان خود یعنی عدد ۵۹۰ از شاخص هزار رسیده است.

وی کمبود یا نبود قطعات یدکی، دریافت هزینه بالا برای خدمات یا قطعات و یا هزینه تراشی بی مورد و همچنین جوان و بی تجربه بودن و عدم مهارت تعمیرکاران را نیز به عنوان سه عامل مهم در نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروسازان عنوان کرد.

به گفته وی، شاخص کیفیت خودرو در ۶ ماهه اول سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ با ۱۱ رتبه کاهش به ۶۵۱ رسیده است.

* تشکیل کارگروه برای بررسی اسکانیا

اشکان گلپایگانی، معاون مهندسی خدمات و خودرو سازمان بازرسی کیفیت نیز در این نشست در مورد وضعیت مطابقت اتوبوس های اسکانیا با استانداردها گفت: این خودرو با تمام استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد مطابقت دارد و موردی از عدم انطباق با استانداردها نداشته ایم.

وی تصریح کرد: برای بررسی بیشتر علت حوادث اسکانیا، تیم های کارشناسی مختلفی تشکیل شده که هنوز نتایج آن نهایی نشده است.

* اطلاعات ۲۰۶ ایرانی برای ارزیابی کیفی ارائه نمی شود

گلپایگانی در مورد علت عدم ارزیابی کیفی پژو ۲۰۶ ایرانی در بررسی های سازمان بازرسی کیفیت نیز گفت: خودروهایی که تیراژ تولید آنها پائین تر از نمونه گیری باشد، در لیست ما قرار ندارند.

خبرنگاری پرسید تولید پژو ۲۰۶ ایرانی در تیراژ قابل توجهی صورت می گیرد و تولید آن نسبت به برخی خودروهای دیگر مانند ویتارا که در ارزیابی شما قرار دارند، بالاتر است، گلپایگانی جواب داد: برخی شرکت های تولیدکننده در ارائه نمونه کار برای برخی محصولات که تازه وارد بازار شده اند، تعلل می کنند ولی این محصولات نیز در لیست ما قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: اگر آمار تولید در اختیار ما قرار گیرد، نمونه گیری را انجام خواهیم داد. در برخی موارد آمار تولید و تحویل با یکدیگر متفاوت است.

تاجیک نیز در مورد خودداری شرکت مزدا یدک از ارائه اطلاعات به سازمان بازرسی کیفیت گفت: در شورای سیاست گذاری خودرو بر این مسئله تأکید شد که تولیدات این شرکت در ارزیابی ما قرار گیرد و سایپا یدک نیز اطلاعاتش را به ما ارائه می کند.
- See more at: http: //www. farsnews. com/newstext. php? nn=۱۳۹۲۱۲۱۷۰۰۰۸۲۱#sthash. ۱jxlnZfV. dpuf