به گزارش پارس به نقل از پورتال جامع ساخت و ساز، بیت الله ستاریان با اشاره به تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر بازار زمین و مسکن، گفت: مسلم است که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از سوی دولت بر تقاضای موثر در بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت بنابر این پرداخت یارانه و وام، باعث ایجاد تغییر و حرکتی شده و جنبشی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسکن با اشاره به برنامه های دیگر دولت در زمینه نفت و گاز و تاثیرات آنها بر مسکن، تصریح کرد: در سال جدید با فروش نفت و گاز، بازار مسکن نیز از این موضوع متاثر خواهد بود و فروش این فرآورده ها بر بازار مسکن نیز تاثیرگذار است.

وی به افزایش قیمت ها در این حوزه و تاثیرات مثبت آن در بخش های دیگر کشور نیز اشاره و خاطر نشان کرد: این تاثیرات را بصورت کلان در تمام ایران خواهیم داشت و همه از آن متاثر خواهند شد.

ستاریان به تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و ادامه داد: حرکت در بخش ساختمان و حتی مصالح ساختمانی نظیر آهن آلات و. . در نهایت باعث می شود اقتصاد ما در این حوزه جهشی عظیمی داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه « اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها، رونق اقتصادی در بازار مسکن را سخت نمی کند» ادامه داد: حتی می توان گفت که قدرت خرید مردم نیز با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها بالا می رود، ولی به طور کلی ما در رویکرد تورمی دارای مشکل هستیم و باید سیاست های درستی را به منظور کنترل تورم ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به کار ببندیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: اگر در ساختمان سازی رونق پیدا شود، به دنبال آن گردش پول محقق خواهد شد. در این شرایط حتی کارگران ساختمانی نیز می توانند از این رونق اقتصادی و افزایش گردش مالی بهره مند شوند.

ستاریان خاطر نشان کرد: بازار مسکن بصورت زنجیر وار به تمامی بخش های اقتصادی کشور متصل است. از این رو تصمیمات در این باره باید با دقت نظر بیشتری اجرایی شود.

وی با بیان اینکه رکود در بازار مسکن تبعات منفی را نیز به دنبال خواهد داشت، افزود: افزایش قیمت مسکن محرکی برای اتفاقات اقتصادی در بازار خواهد بود، از این رو نتایج این محرک اقتصادی نیز به صورت شفاف قابل ملاحظه است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ابراز امیدواری از بروز اتفاقات مثبت و خوب در بازار مسکن در سال ۹۳ ادامه داد: از نظر من اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها تبعات خوبی داشته و من این موضوع را بسیار خوب ارزیابی می کنم.

به گفته این کارشناس بازار مسکن اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به رشد ساخت و سازها و حتی رونق انبوه سازی، برای بازار مفید بوده و سیاست هایی هدفمندی یارانه ها در این زمینه نیز تاثیرات موثری را خواهد گذاشت.